• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

äldre husbil 2,5TD vs 2,5D ?

chrseg

HBK Intresserad
Inlägg
17
Kommun
Södertälje
Planerar att köpa en äldre husbil och då verkar ju de flästa vara fiats 2,5D eller 2,5TD. Kommer dra släp så undrar hur stor skillnad är de på de där med eller utan turbo?
Årsmodell runt början av -90talet. Finns ju en 1,9TD också men har fått för mig att skippa den iaf. Är inte så värst effektberoende men det finns ju gränser iaf... :)
 
F

F.d. 23327

Guest
Sv: äldre husbil 2,5TD vs 2,5D ?

ska du dra något så när tungt släp så är det definitivt TD som gäller
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: äldre husbil 2,5TD vs 2,5D ?

Planerar att köpa en äldre husbil och då verkar ju de flästa vara fiats 2,5D eller 2,5TD. Kommer dra släp så undrar hur stor skillnad är de på de där med eller utan turbo?
Årsmodell runt början av -90talet. Finns ju en 1,9TD också men har fått för mig att skippa den iaf. Är inte så värst effektberoende men det finns ju gränser iaf... :)

Skillnad som följer:
2,5D = 70hk-120Nm vid 2500rpm, 2,5TD = 95hk-216Nm vid 2000rpm. Skall du dra släp så är nog 2,5TD nästan ett måste. Sedan kan du naturligtvis optimera motorn & öka motorstyrka & vridmoment ca 15-20% genom att byta kolven i pumpen vilket jag har gjort. Jag tror det finns åtminstone 3 varianter av kolven. DT piston från Autostable, Bosch kolv & en som jag tror en i klubben har tagit fram & kan tillhandahålla. Jättelätt att byta själv, tar max 30 minuter. Sök på tidigare diskussioner i detta forum.

Bennie
 
Toppen