• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bygga plåtis?

F

F.d. 30146

Guest
Inte för att jag har något projekt nu, men en mängd tankar och idéer finns det och blir över.
Jag har mer och mer kollat på s.k plåtisar under en tid, och jag har kommit fram till att den typen av husbil passar mina/våra behov mest.
Man kan ha den som enda fordon om det skulle knipa, och eftersom vi bara är två som kommer att nyttja den, ja då blir det än mer intressant.
Men kollar man prisnivån på en nyare plåtis, ja då "faller lite" av dragningskraften tyvärr.
Men kollar man på oinredda nyare skåpbilar (Fiat, Ford, Peugeot, Renault) då blir också prislappen mer förståbar.
Jag förstår att ett eventuellt bygge av en icke inredd skåpbil kommer att ta tid, och en hel del pengar, fördelen skulle kanske vara att pengaflödet kan läggas ut över tid, och det sistnämda lockar mer än att lägga ut (låna) hiskeligt mycket pengar.

Men det är nu "problemen" uppstår, jag har förvisso inte tummen mitt i handen vad gäller träarbete (uppväxt i snickarfamilj) och inte har jag något emot att arbeta med plåtdetaljer såsom svetsning och tillformning av plåt (utbildad verkstadsmekaniker).
Så det rent praktiska fixar jag nog, det kan kanske bli problem med gasolförsörjningen av kylskåp och värme, gasol är ett "krav" för att åtminstone driva kylskåp, värmen kanske kan fixas på annat sätt, så just den biten blir sekundär.
Ett annat "problemåmråde" är toalettdelen, vi ska inte ha en lös kemtoa (porta potti) det har vi nu i husbilen, och vi tycker att det är besvärligt att ta ut den var gång tanken ska tömmas.
Vi/jag vill kunna fixa uttagning av tanken från utsidan, ser smidigt ut på de HB:ar vi sett.

Så frågan är, var kan jag söka info om hur gasol skall dras i ett fordon? Samma frågeställning med eldragning (enklaste sättet att dra in 220V i skåpdelen snyggt) och hur fixas 12V system snyggt?

Jag förstår att det är näst intill omöjligt att få svar på allt på en gång, men om det är någon här på detta eminenta forum som kan ge mig tips om var jag kan söka, ja då vore jag glad.

Direkt fråga ang gasol (gasolrör), visst ska väl gasolrören löpa på undersidan av golvet, och då blir frågan, hur fixas genomföringar i golvet upp till t.ex kylskåpet?
vägkung
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Bygga plåtis?

Det finnes muligheter uten gasol, kylskåp kan med fordel være et 12V kompressorskåp. Mer plundrete er en dieselkokeplate. Dieselvarmer er grei løsning.

Toa løses enklest med en av Thetford eller Dometic kassettløsninger. Thetford har og lukekarmer spesiellt laget for dette hvor en kan sette inn den utskårne veggbiten i døren.

Om jeg skulle bygge en plåtis selv så ville jeg benytte kompressorkyl, men gasol kokeplate og spis - og en liten LPG tank under golvet. Om varmen ble diesel eller gasol har jeg ikke tatt stilling til - billigst i drift er gasolvarme.

En riktig batteribank på LiFePO basis står og på min liste over må ha i en slik bil, sammen med solpaneler.

Men - jeg kommer ikke til å bygge selv, av helt andre grunner. Håper min neste husbil blir en Earthcruiser :D. Den har det meste rett, selv om den er helt uten gasol.
 

B Bergman

HBK Medlem
Inlägg
177
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
8902
Medlemskap
2025
Sv: Bygga plåtis?

Du ska inte vara orolig, börja bygga så ger sig allt efterhand när du ser hur skåpet ser ut och var och hur inredningen ska vara, jag byggde min första husbil 1983 utan några förkunskaper, med dina kunskaper i trä-och svetsarbete ska det bli trevligt att följa ditt bygge.
Bosse
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Bygga plåtis?

Ibland önskar jag att vi fortfarande bodde i vårt gamla hus med ett rejält garage och inte i lägenheten där vi är nu. Där hade jag kunnat mecka och bygga "efter alla konstens regler" och plånbokens "ebb och flod" perioder. Efter en stund så inser jag ändå att åren har tagit ut sitt, att korsryggen gör sig påmind, att knäna inte är i toppform osv... Hade man kunnat backa 10 år i tiden, jo det hade varit nå't! Nu får någon annan göra grovjobbet åt mig. Att drömma är inte så pjåkigt heller, undrar bara hur många plåtisar som jag redan har byggt in i minsta detalj, innan jag somnat på kvällarna... ...och tack alla ni som har hjälpt mig på vägen... : )
 
F

F.d. 30146

Guest
Sv: Bygga plåtis?

Du ska inte vara orolig, börja bygga så ger sig allt efterhand när du ser hur skåpet ser ut och var och hur inredningen ska vara, jag byggde min första husbil 1983 utan några förkunskaper, med dina kunskaper i trä-och svetsarbete ska det bli trevligt att följa ditt bygge.
Bosse

Tänk om man hade obegränsat med utrymme i en uppvärmd hall, då skulle ett eventuellt kommande projekt te sig en aning lättare.
Vi bor i ett villakvarter, och garageuppfarten känns inte så där hundra att stå på när man ska fixa/meka med en stor skåpbil, och ute på gatan utanför vårt hus är väl ingen höjdare att stå på det heller.

Fördelen med ett plåtisbygge, är väl att man trots byggnation i skåpdelen kan använda den i vardagligt bruk.
Men många frågor måste besvaras innan jag sätter igång, kanske frågeställningarna inte handlar så mycket om inredningsdetaljer, det löser sig nog, man har ju trots allt ganska små möjligheter att konstruera annorlunda än redan befintliga plåtisar.
Men som jag skrev i första inlägget så har jag vissa dubier i frågan om min egen kompetens vad gäller gasol/rördragning.
Jag/vi kan absolut skaffa oss kylmöjligheter/värmemöjligheter som inte drivs av gasol, och visst, då skulle jag slippa tänka på rördragning till gasoldrivet kylskåp och värmekälla.
Och samma resonemang gäller toalösningar, vi vill ha modernare lösningar än porta potti.

Gasolfrågan måste lösas innan jag sätter igång att kolla marknaden på skåpbilar, och som redan sagts, det andra fixar jag.
vägkung
 
H

Husbilgolf

Guest
Sv: Bygga plåtis?

Hej vägkung! Om jag skulle vilja bygge plåtis ville jag kontakta Claes Ericsson i Falköping. Han har sitt enmanna-företag och vet allt om plåtis bygge. Han söker även efterträdare!
Startsida | Scandimobil
Tyvärr hade jag i sin tid inte anledning att vänta ut tiden, men annars ville jag köpt bil där!
Mvh
 

Maja

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2024
Sv: Bygga plåtis?

Kul med plåtis som byggprojekt här på HBK.

Både SMC och Dcandimobil har byggt "svenska" plåtisar med avseende på åretruntbruk i Sverige. Scandimobil har några planlösningar på sin hemsida. Kika gärna där.

Skulle jag bygga en plåtis skulle jag välja bort gasol totalt. Värme/varmvatten löses genom dieselvärmare, Truma eller Webasto. Kylskåp blir ett kompressorskåp som bara behöver 12V. Spis blir knepigast eftersom jag uppfattar dagens dieseldrivna alternativ lite tveksamma i handhavandet. Däremot finns ju åtskilliga "båtkök" att botanisera bland - förmodligen enklaste och billigaste lösningen.

Sedan har du alldeles rätt i att plåtisen är den ultimata "all-bilen". Kom just innan för dörren efter kombinerad resa för musikalbesök-kalas-övernatting-sjukvård-inköp-matbutik mm. Funkar helrätt och har gjort att vi numera har rationaliserat bort en p-bil och ersatt den med plåtisen.

Ska bli spännande att få följa ditt bygge. Beskriv resan med många bilder på HBK!! Lycka till.
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Bygga plåtis?

Hej vägkung.
Regler angående gasol är något jag själv sökt efter, jag vet inte om jag fattat det helt rätt men jag har fått uppfattningen att det inte finns någon kontroll överhuvudtaget längre, vare sig vid installation eller senare.
Detta (antar jag) gör att det blir ens eget ansvar och jag antar att man inte behöver stå till svars för något förrän den dag det värsta har inträffat.

Detta tror jag är de tidigare reglerna och även om de är upphävda så var det nog inga puckon som skrev ihop det en gång i tiden och man kan nog bilda sig en uppfattning om vad som krävs av en själv: https://www.msb.se/externdata/rs/ff013065-89a4-434c-abb7-233fc9286360.pdf

Sen får man väl följa installationsanvisningar för de apparater man stoppar in i bilen, det kan bli svårt om man köper begagnat.

Själv står jag vid ett vägskäl och kan inte riktigt bestämma mig vilken väg jag ska välja, men det lutar åt att det blir diesel för uppvärmningen och gasol till köket i min hemsnickrade stålis... eller spritkök, eller en gasolpanna... det beror på vilken dag jag blir tillfrågad! :confused: :)

mvh jocke

ps, Tak över huvudet gör det lite enklare. :)
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Bygga plåtis?

Dieselspis är en dyr historia, men tänk dig hur skönt det blir att endast tänka pá att ha en enda energi i bilen allt pá dieel. Värmare, spis och motor kanske till och med en liyten dieselgenerator.

Tycker du at det blir för dyrt med en dieselspis, sá bara spisen tar inte mycket gas. En liten blá gasflaska räcker länge.

Lycka till med din plátis
 
H

Husbilgolf

Guest
Sv: Bygga plåtis?

Dieselspis rekommenderas knappast - det tar för lång tid att få den varm och svår att bruka. Har pratat med ägare av Knaus som har gett upp spisen och tar med liten gasolspis istället. Tror knappast det står på tillvalslistan till någon producent inför 2014 säsongen!
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.804
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: Bygga plåtis?

Varför ge sig på att bygga egen husbil när det finns färdiga? En äldre plåtis går att få billigt. Om du sedan renoverar och ändrar den så allt blir som du vill ha det så kan du få bra bil till samma kostnad som ett hembygge. En husbil har ofta levt ett lugnt liv och stått inomhus på vintern och kan vara fräsch trots hög ålder till skillnad från en begagnad transportbil. Den blir nog även enklare att sälja än ett hembygge.
 
F

F.d. 30146

Guest
Sv: Bygga plåtis?

Varför ge sig på att bygga egen husbil när det finns färdiga? En äldre plåtis går att få billigt. Om du sedan renoverar och ändrar den så allt blir som du vill ha det så kan du få bra bil till samma kostnad som ett hembygge. En husbil har ofta levt ett lugnt liv och stått inomhus på vintern och kan vara fräsch trots hög ålder till skillnad från en begagnad transportbil. Den blir nog även enklare att sälja än ett hembygge.

Vill ha nyare motortyp, vill ha nyare kaross, vill ha nyare chassidetaljer, vill ha en som man inte behöver skruva på så jäv...t, common rail, vill inte ha rostiga vrak, ja listan kan göras lång på vad jag vill slippa.
Men du har rätt på en punkt, och det är kostnadsdelen.
Och dessutom är det så att de "äldre" jag har tittat på, har en prislapp som inte är i paritet med ålder och skick, och jag har ingen lust att betala rena fantasisummor för en äldre inredd skåpbil. För samma oinredda skåpbil kostar avsevärt mycket lägre, så enkelt är det
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Bygga plåtis?

Men när du är färdig har den förmodligen kostat mer, om du skall använda riktiga material och komponenter. Samtidigt blir andrahandsvärdet lägre eftersom det är ett hembygge?!
 
F

F.d. 30146

Guest
Sv: Bygga plåtis?

Men när du är färdig har den förmodligen kostat mer, om du skall använda riktiga material och komponenter. Samtidigt blir andrahandsvärdet lägre eftersom det är ett hembygge?!

I jämförelse med en fabriksbyggd plåtis, sjunker nog inte andrahandsvärdet, procentuellt räknat, lika mycket eftersom inköpspriset på en oinredd ligger på mer realistiska nivåer.

Du kan ju jämföra priser på nyare skåpbilar med inredda sådana, då kommer du att märka ganska stora skillnader.
Men visst, en tom skåpbil gör ju ingen HB, och jag förstår att inredningsdetaljer kostar, men även här jag ju valet att inte köpa färdigtillverkad inredning, och dessutom som jag redan sagt, jag kan ju välja att vräka på hur mycket som helst under kort tid, eller så kan jag välja att ta byggnationen lite pö om pö.
:yes:
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Bygga plåtis?

Jag tror fortfarande att du underskattar kostnaderna för att självbygga en plåtis. bara komponenterna kostar mycket pengar, panna kylskåp, luckor, tankar m.m. Sedan måste ett självbygge vara mycket proffsigt för att ha ett bra andrahandsvärde. Sedan gäller det naturligtvis att ha kunskap, tid och uthållighet. Det är nog lite som att renovera en gammal bil, börja med att uppskatta kostnaderna, dubbla sedan det, så kommer du i närheten av den verkliga kostnaden. Uppskatta sedan tiden som går åt, och tredubbla den, så är du kanske i närheten av verkligheten. ;)
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Bygga plåtis?

Det är inte ofta jag håller med någon som skriver här, men i detta fall så de två inläggen Montreal skrivet kan kan intyga att det stämmer. Men har du för mycket fritid så är det bara att sätta igång. Jag hade letat efter en bra begagnad, kan till och med bli billigare. Och istället för alla arbetstimmar så kör du runt och njuter i den begagnade plåtisen. Jag har lite erfarenhet fast det är längesedan.
http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/200783
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Bygga plåtis?

Blandar mig i detta........
Tror att man får en ruskigt fin husbil/skåpbil för de pengar som man förlorar på värdeminskningen på en nyare bil under några år. Husbil/skåp är på inget sätt någon bra sparbössa......
Dessutom om man nu har orken-tiden-intresset att bygga själv så kanske det uppväger vad det mesta kostar plus att man kanske får till det som man vill ha.
Nyare köpta husbilar är ju på inget sätt felfria och det blir nog inte hembygget heller men krånglar något så kan man oftast fixa det själv.
Så tycker jag:D:D:D
Hälsningar Bror
 
F

F.d. 30146

Guest
Sv: Bygga plåtis?

Det är inte ofta jag håller med någon som skriver här, men i detta fall så de två inläggen Montreal skrivet kan kan intyga att det stämmer. Men har du för mycket fritid så är det bara att sätta igång. Jag hade letat efter en bra begagnad, kan till och med bli billigare. Och istället för alla arbetstimmar så kör du runt och njuter i den begagnade plåtisen. Jag har lite erfarenhet fast det är längesedan.
http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/200783

Den skåpbil du refererar till var ju i ett ganska dåligt skick till och börja med, men det är alltid lika kul att se människor som tar sig an projekt som från början ser ut att vara helt omöjliga, och att använda sig av den i jämförelse med en nyare skåpbil känns ju lite som en orättvis jämförelse.
Jag har inget emot att ta mig an projekt, jag köpte en Harley Davidson Panhead i början av åttiotalet, allt var nerpackat i kartonger, förutom ramen då, och alla mina kompisar sa att jag var tokig som köpt detta skrotprojekt som de sa.
Men två år senare hade jag en komplett HD som jag kunde besikta, lyckan var stor:mcride:
Men visst, jag är helt överens med er, projektet kommer att ta tid, och pengar så klart.
men jag tror att skillnaden mellan en inredd skåpbil och en oinredd kommer att med god marginal täcka mellanskillnaden.
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Bygga plåtis?

"Jämförelse med en nyare skåpbil" den var tre år gammal när jag köpte den. Skall du köpa en begagnad skåpbil som är ett eller två år gammal, då är den knappt begagnad? Här kan du söka efter priser på färdiga eller halvfärdiga inredningar och tillbehör du behöver. Kylskåp, elblock, värmare, radiatorer, spis, vask, gasolgrejor o.s.v. Husbilstillbehör - Husbilslänkar och göra en budget.
 
F

F.d. 29882

Guest
Sv: Bygga plåtis?

"Jämförelse med en nyare skåpbil" den var tre år gammal när jag köpte den. Skall du köpa en begagnad skåpbil som är ett eller två år gammal, då är den knappt begagnad? Här kan du söka efter priser på färdiga eller halvfärdiga inredningar och tillbehör du behöver. Kylskåp, elblock, värmare, radiatorer, spis, vask, gasolgrejor o.s.v. Husbilstillbehör - Husbilslänkar och göra en budget.

Hej
En fuktskadad husvagn är ett alternativ,

MVH//Jocko:mcride:
 
Toppen