• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

AC-anläggnin från Kina?

F

F.d. 55128

Guest
Finns det någon som har erfarenhet av kinesiska AC-anläggningar för bodelen?
Med tanke på att de går att i tag i från $500 så är det ju helt klart intressant om de fungerar.

Min tanke är även att kunna driva AC:n med hjälp av generator/batteri/solpanel.
 

Night hawk

HBK Medlem
Inlägg
438
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
27533
Medlemskap
2024
Sv: AC-anläggnin från Kina?

Hej!

Jag tror att det generellt sett kan vara lite för enkelt att gå i fällan och titta på de synnerligen billiga A/C aggregaten som öser in över oss. Prislappen kommer i fokus istället för kostnaden (långsiktig) och kanske även funktionen/tillförlitligheten förbises.

A/C-aggregaten på en husbil utsätts för stora påfrestningar i form av skakningar och vibrationer samt fukt/kyla blandat med omfattande temperaturvariationer. Det finns en anledning till att aggregaten till fritidsfordon kostar en slant och erfarenheten säger oss att de på marknaden existerande och anpassade aggregaten verkligen fungerar otroligt väl, år efter år. De blir alltså billiga i längden och det är egentligen det enda som betyder något. De fungerar ypperligt när vi verkligen vill att de skall fungera.

Glädjen över det snuskigt låga priset riskerar att verkligt snabbt övergå i sann frustration och vemod över den usla kvaliteten vad gäller både aggregatets funktion, service och reservdelshantering.

De kända varumärkena till fritidsfordon går att köpa med Europa garantier och serviceåtkomst så titta runt på de stora Europeiska marknaderna (ex Tyskland). Priserna är väsentligt lägre där, så ta det med dig till din lokala handlare först. Gissar att det går att finna lösning så man kan köpa lokalt med allt det positiva som kommer av ett sådant agerande. Otroligt viktigt då vi ju alla lever i ett samhälle som vi vill skall både kunna leva vidare och utvecklas för framtiden.
 
Toppen