• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

konvertera ditt elverk till gasdrift

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
906
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
På förfrågan startar jag här en ny tråd om detta.


Jo jag köpte ett konverteringspaket från England Se bifogad länk.
Det var enkelt att installera och håller allt de lovar, tystare, renare, samma effekt som på bensin och mindre smuts i oljan. Jag har fyllningsbara flaskor för gasol, så det blir billigare samt att man slipper ta med ytterligare brandfarliga grejor i bilen (Bensin). Gasolen är ju billigare än bensin samt att den är betydligt billigare utanför Sverige.

Sail and Trail - LPG Conversion Kit for Kipor, Honda, SDMO and Hyundai Generators - LPG Generators - Generators

Deras konvertering fungerar till dessa elverk:
(men i princip till vilken motor som helst upp till 6-8hp. om man modifierar lite själv)

Kipor IG1000 / Honda EU10i

Kipor IG2000 / Honda EU20i

Kipor IG2600

Kipor IG3000 (Electric Start Kit) +£34.17 (+£41.00 Incl. Tax)

Kipor IG6000 (Electric Start Kit)

Jag fick montera bort skruvarna till förgasaren och ersätta dessa med de lite längre som följde med i paketet. Detta för att kunna montera den nya gas ventilen. Sedan monterade jag den nya "Förgasaren" på locket av elverket. Detta gör att jag kan använda gas eller bensin, vilket jag vill alltså. Men man får inte ha benisn i tanken när man kör på gas, för då blir det för mycket av det goda ;)

Mycket enkelt att göra, om ni vill ha mer tipps får ni fråga.


//Freddy
 
Senast ändrad:

B Bergman

HBK Medlem
Inlägg
177
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
8902
Medlemskap
2025
Sv: konvertera ditt elverk till gasdrift

Hej, det låter ju väldigt intressant. Jag står begrepp att köpa ett Kipor 2600, men tycker att prisskillnaden mellan Utlandet och Sverige är för stort, köpet blir nog i utlandet samt konverteringen så blir kostnaden Sverigepriser.
Var har du inhandlat?
Bosse
 

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
906
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Sv: konvertera ditt elverk till gasdrift

Jag handlade av RC holm i Jönköping, jag jämförde priser på e-bay och butiken i Jönköping var bara 500:- dyrare. Så jag tyckte att jag kunde gynna en lokal förmåga för engångsskull.. ;)

Konverteringen köpte jag från det engelska företaget på e-bay. Det var där jag hittade dem från början.


//Freddy
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: konvertera ditt elverk till gasdrift

Kul med lite unga pionjärer i klubben som drar med oss gamlingar på ny teknik.
Har du någon uppfattning om kostnaderna jämfört med drift via gas el bensin ?
Den viktiga skillnaden är givetvis ljudnivån ?
 

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
906
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Sv: konvertera ditt elverk till gasdrift

Hej.

Ja det är kul att leka, men framförallt att göra saker bättre efter min a villkor.

Gas har energiinehåll på ungefär 47.7MJ/kg, Bensin ca 44 MJ/kg.
Detta gör att det drar mindre gas än bensin om vi räknar per liter eller kg.

Priset på gas om man har tankflaskor är ju betydligt lägre än om man har utbytesflaskor. När jag fyllde propan i england gav jag ungefär 7:- per liter, i sverige lite över en tia. Hur det är söderut vet jag inte riktigt, men det lär ju inte vara dyrare än i Sverige ;)

Detta gör ju dock att priset i sig blir ungefär det samma, eftersom densiteten på gas är ungefär 0.505 kg/L vilket blir ca 2liter per Kg. Bensin har en densitet på 0.71–0.77 kg/l vilket ger ca 1,29 - 1,4 liter per KG

Pris per KG blir då för gas mellan 14 - 20:-
Bensin blir då vid 14:- liter ungefär 18 - 19,6:-

Så det blir ganska marginella skillnader rent ekonomiskt.



//Freddy
 
Senast ändrad:

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
906
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Sv: konvertera ditt elverk till gasdrift

Svårt att säga hur mycket tystare det är. Men det har fått en mjukare gång och inte så höga toner utan mer muller. Jag har ett IG 2600 och de är ganska tysta från början.

Avgaserna luktar inget, jag har luktat och försökt känna vad det doftar, men utan framgång ;)


//Freddy
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: konvertera ditt elverk till gasdrift

Det enda som kan skape duft ved forbrenning av LPG er duftemnet, selve gassen forbrennes til CO2 og H2O som begge er uten lukt og smak. Duftemnet oksyderes og gir ved komplett forbrenning ingen lukt, og i en motor blir forbrenningen som regel komplett i motsetning til i en åpen flamme hvor de gule flammetungene er delvis forbrenning.
 

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
906
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Sv: konvertera ditt elverk till gasdrift

Ja det är ett ganska tyst elverk med stor kapacitet.
Jag håller på med att konstruera en låda i aluminium som jag skall ha bak på bilen, där blir verket inbyggt och ljudisolerat är tanken. Då tror jag inte man kommer höra det om man inte tänker på det.

Om detta faller väl ut så blir det nog en portabel ac med extern ytterdel i den andra delen av lådan. Har sett att det finns en del portabla små maskiner med denna lösning(Se bild). Mest för avfuktningens skull, men samtidigt skönt att få kyla i bilen. I somras stod jag en liten skog vid Biscaya bukten, och 38 grader varmt vid 02.00 på morgonen. Då hade det vart skönt med en ac ;) Är det någon som vet var man kan handla dessa aggregat prisvärt?



Kul att ni uppskattar tipsen på elverk o konverteringen :)


//Freddy
 

Bilagor

  • ACS143EITP.jpg
    ACS143EITP.jpg
    45,5 KB · Visningar: 18
Senast ändrad:

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
Sv: konvertera ditt elverk till gasdrift

Måste man ta bort den nya gas ventilen som man monterar på förgasaren, för att köra med bensin eller är det bara att stänga av gasen och hälla i bensin?
 
Toppen