• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vinter-OS på Iberiska halvön

F

Flow

Guest
Viasat har ju som bekant lagt beslag på tv-rättigheterna för vinter-OS i Sverige och om jag fattat saken rätt går det inte att ta emot deras signaler i Spanien och Portugal. Dessutom verkar bredbandet vara dåligt utbyggt där, så live internet-streaming lär vara uteslutet. Hur kan jag då se OS?
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Vinter-OS på Iberiska halvön

Slingbox hemma eller hos någon bekant. Sedan måste du vara på en (camping) med bra wifi.
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.609
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Sv: Vinter-OS på Iberiska halvön

Håller med om Slingboxen, den fungerar suveränt. se Slingbox - TV via internet frÃ¥n hela världen

En enkel billig burk som vi har vid vår hemma TV (med Viasat). Sedan ser vi perfekt TV i vår bärbara dator, även vid lägre hastigheter på internet.

Vid extra spännande matcher så tar vi med datorn till en Taverna med storbilds-TV. En enkel VGA eller HDMI sladd gör att alla Svenskar blir överlyckliga.

Prova, du kommer att bli förtjust, hälsar Björn & Lena
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Vinter-OS på Iberiska halvön

Lagligt sett sá är det tyvärr inte möjligt att se det pá Svenska Utomlands.
Upphovsrätten kommer in.
Vad mánga gör är att ta in det pá Spansk TV och sätter pá den Svenska Radion. gäller ju bara om det är direktsändning. ljudet kan bli lite förskjutet, men det finns radio som man kan justera fördröjningen med.
Lagen har nu skärpts i Europa och det kan bli 2 árs fängelse att lägga ut program utan rättigheter pá eller via internet. Sveriges Television har nu börjat att leta upp Piraterna och tar dom in till domstol.
Sá släng inte ut pengar pá Piratprylar som snart blir nedstängda och värdelösa.
 
F

Flow

Guest
Sv: Vinter-OS på Iberiska halvön

Tack för tipsen, fast Slingbox förutsätter att du har ett tv-abonnemang hemma. Om du vill vara autonom i husbilen, då är det kanske Eurosport som gäller.
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Vinter-OS på Iberiska halvön

Slingboxen har inget att göra med en TV licens.
TV Licensen är för innehav av TV aparat i Sverige.

Lagarna kanske kan kännas som gamla, Upphovsrätten betalas till ett geografiskt omráde. Visst känns det fel att jag inte fár titta pá mina favoritprogram under min Semester utomlands. Det är ägaren till programmen/ Filmer som avgör. Svensk prukution pá Svenska av SVT är det inga problem med SVT play. Men exempelvis SF gár inte med pá vidarutsändning. Svensk Filmindustri
Eusport är en kanal som betalar upphovsrätten i hele Europa, numera endast pá Tyska. Billigare än Engelska som förstárs av en stor majoritet.

Citat Riffa Häninen:
Hon är nu pensionerad, men jobbar mot Piraterna.

Upphovsrättsregler gäller alla sv kanaler ( 08/10 2009)
Ingen svensk kanal har rätt att sända hela sitt utbud utanför Norden. Man köper sändningsrättigheter för sändning i ett visst land och utländska rättighetsägare vill kunna sälja sina produktioner till så många länder som möjligt. Ersättningsnivån bygger på antalet tv-hushåll som har möjighet att se programmen. Inom Norden regleras upphovsrättsklarering via resp lands paraplyorganisation för upphovsmännen.

Svenska Canal Digital och Viasat har rätt att lämna ut kort enbart för mottagning i Sverige, men det går förstås inte att kontrollera var mottagningen sker.

Satellitkapacitet kostar miljontals kronor. SVT Worlds sändningar ska bära helt sina egna kostnader enligt SVT:s sändningstillstånd (fastslaget av regeringen och riksdagen).

Med vänlig hälsning
Riffa Hänninen
chef SVT World
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: Vinter-OS på Iberiska halvön

Att via en Slingbox titta på de tv-kanaler man betalar för kan knappast vara olagligt. Och om det är det så finns det ingen möjlighet att beivra det. Min svåger i Dubai går via min VPN och ser svenska playkanaler och det fungerar också bra. Inte heller helt enligt upphovsrättsinnehavarnas intentioner men även det inget som riskerar att bli beivrat.
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.609
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Sv: Vinter-OS på Iberiska halvön

Lagligt sett sá är det tyvärr inte möjligt att se det pá Svenska Utomlands.
Upphovsrätten kommer in.
...
Lagen har nu skärpts i Europa och det kan bli 2 árs fängelse att lägga ut program utan rättigheter pá eller via internet. Sveriges Television har nu börjat att leta upp Piraterna och tar dom in till domstol.
Sá släng inte ut pengar pá Piratprylar som snart blir nedstängda och värdelösa.

Detta är mycket intressant att du med sådan bestämdhet påstår ovanstående. För att vara vederhäftig så ber jag dig hänvisa till lagrummet, som säger 2 års fängelse. Vad har du för stöd för "Piratprylar och nedstängning" ?

Slingboxen säljs i Sverige av vanliga detaljister för hemelektronik (ex Dustin och Teknikmagasinet). Hemma kan du ha din vanliga utrustning, betald, med lämpligt abonnemang. Vi har Boxer med ett flexabonnemang. Vadå Pirat?

Hemma har vi Telia ADSL med lagom fart. Man kopplar sin lagliga korrekta burk, med sitt lagliga abonnemang, till Slingboxen som i sin tur har ett uttag för en datakabel till en vanlig router. Från Slingboxen finns en tunn liten kabel till en avkännare som placeras framför digitalboxens "öga". Det är signalen från fjärrkontrollen.

I den bärabara PCn (paddan, telfonen...) laddas in ett program från Slingboxen. Där anges konto, sökvägar, användare och lösenord. Det är alltså bara jag själv som kan titta på mina egna betalda och abonnerade program. Krypterat och komprimerat. Om jag skulle låna ut lösenordet så dör signalen för användare ett, när användare två ansluter. Dvs, inget "läggs ut" på internet, det är bara en förlängningssladd för min egen utrustning.

Här finns inga upphovsrättsproblem vid vistelse i utlandet. Det är mitt eget svenska lagliga abonnemang, ingen annan än jag kan ta del av det, men ibland är jag på resande fot.

Om någon frågar hur man ser svensk TV utomlands så beskriver jag gärna Slingboxen som ett alternativ. Visst, det kostar en del med korrekta och lagliga licenser hemma, men det fungerar mycket bra. I augusti var vi t/r till Nordkap med husbilen, Sept/oktober var vi i Grekland. Vi har ett vardagsliv i Grekland och ibland uppskattar vi Svenska nyheter, sport och kanske Allsång på Skansen...

Vår mottagare finns hemma, i Sverige, vi betalar vanliga licenser, vi använder bara internet som en förlängningssladd för att se på vår egen utrustning och ingen annan kan ta del av innehållet.

Det är många användare som har svårt att förstå din skrivning om pirat, fängelse, domstol, nedstängt och värdelöst. Slingboxarna utvecklas och jag väntar med stort intresse på ditt stöd för deras olaglighet. Fram till dess så är vi glada att kunna se på vår TV från valfri plats, hälsar Björn.
 
F

F.d. 55665

Guest
Sv: Vinter-OS på Iberiska halvön

Här finns inga upphovsrättsproblem vid vistelse i utlandet. Det är mitt eget svenska lagliga abonnemang, ingen annan än jag kan ta del av det, men ibland är jag på resande fot.

Om någon frågar hur man ser svensk TV utomlands så beskriver jag gärna Slingboxen som ett alternativ. Visst, det kostar en del med korrekta och lagliga licenser hemma, men det fungerar mycket bra. I augusti var vi t/r till Nordkap med husbilen, Sept/oktober var vi i Grekland. Vi har ett vardagsliv i Grekland och ibland uppskattar vi Svenska nyheter, sport och kanske Allsång på Skansen...

Vår mottagare finns hemma, i Sverige, vi betalar vanliga licenser, vi använder bara internet som en förlängningssladd för att se på vår egen utrustning och ingen annan kan ta del av innehållet.

Det är många användare som har svårt att förstå din skrivning om pirat, fängelse, domstol, nedstängt och värdelöst. Slingboxarna utvecklas och jag väntar med stort intresse på ditt stöd för deras olaglighet. Fram till dess så är vi glada att kunna se på vår TV från valfri plats, hälsar Björn.[/quote]

Juan kanske valde lite starka ord, men han har en poäng. Beroende på var du är så kan du göra dig skyldig till ett brott, dvs att i Spanien ta emot utsändningar avsedda och betalda för en annan marknad. Är det troligt att svensk eller spansk polis skulle bry sig? Nej knappast. Två års fängelse? Möjligen teoretiskt om man gjorde det i väldigt stor skala, men definitivt inte för en signal till en tittare. Skulle jag själv välja slingbox? Ja säkert skulle jag det om jag hade möjlighet att övervintra utomlands. MEN, jag skulle vara medveten om att jag begår ett brott, som jag själv värderar som att snedda över gatan istället för att gå på övergångsstället. Och jag skulle vara medveten om att rättighetsinnehavarna säkert jobbar på att stänga ner möjligheten och att mina saker faktiskt kan bli värdelösa om dom lyckas. Och just det sista skall man nog tänka på om man skall rigga ett system. Förutom slingboxen skall man ju ha ett abonnemang, en mottagare av någon sort i Sverige och någon som startar om ifall du får strömavbrott eller något hänger sig.

Alla lösningar (utom att acceptera spansk TV...) har sina nackdelar, men vill man ta en liten risk och är beredd att betala för nöjet så är nog slingboxen det bästa alternativet.

Ett annat alternativ som britterna gärna använder är att skaffa ett abonnemang på brittiska Sky. Kräver adress och konto i Storbritannien (dvs en kompis eller en bulvan), parabol på över en meter i Spanien och ännu mer pengar än för en Slingbox. Men eftersom utbudet är av väldigt bra klass (säkert är 30 av kanske 300 kanaler sevärda inklusive BBC och Europort mm) så körde jag det i 5-6 år. medveten om mitt brott mot kontraktet (på den tiden var laggen inte lika hård). Men svensk TV får man ju inte den vägen. Däremot normalt mycket bra täckning av OS på flera kanaler (historiskt sett), troligen i HD.
 
F

F.d. 55665

Guest
Sv: Vinter-OS på Iberiska halvön

Citeringen fungerade inte i mitt svar ovan, det första stycket är citering från Björns mail, ledsen för att jag inte fick fram det.
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.819
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: Vinter-OS på Iberiska halvön

Jag tror man klarar sej juridiskt. Det står "ta emot utsändningar" och den tas emot i Sverige. Att man sedan vidarebefordrar bild och ljud till sej själv på annat sätt, tror jag inte går under "ta emot utsändningar". För att kunna ta emot en utsändning krävs en mottagare; och den sitter hemma i Sverige.
Det är inte lätt att få ihop lagtext med modern teknik...
 

WillyPe

FD HBK Medlem
Inlägg
930
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
Sv: Vinter-OS på Iberiska halvön

Det kan knappast vara ett brott mot upphovsrätten att som svensk, med egen licens, titta på svenska tevesändningar även om man befinner sig utomlands. Under förutsättning att man tittar själv och inte återsänder det till andra. Att upphovsrätten avser ett geografiskt område är av rent praktiska skäl.
Om man tittar på svensk teve via parabol i ex. Tyskland borde ju i så fall även detta vara ett brott! Eller om man med vanlig antenn tittar på marksänd teve från något grannland!
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Vinter-OS på Iberiska halvön

Här finns inga upphovsrättsproblem vid vistelse i utlandet. Det är mitt eget svenska lagliga abonnemang, ingen annan än jag kan ta del av det, men ibland är jag på resande fot.
.

Borde kanske öppna en ana trád om TV lagar.

Jag talar bara om vad som är lagligt och olagligt.Varför man inte kan se OS i Iberiska halvön pá Svenska . Inte hur lämpliga eller olämpliga dessa lagar är. Dá kommer vi in pá politik och tycke. Sedan hur stora changserna är att bli tagen fór dom förseelser man gör är upp till var och en. Det är inte jag som väljer starka ord, det är skyddet av lag.

Om du läser ávan ser du att Upphovsrätten är geografisk och i och med att du för ut signalen med en sligbox bryter du mot upphovsrätten.
Copysweed har nu gátt med i http://www.ubod.dk/organisation/ sá nu kommer lagarna att skärpas rejält. Till och med förbjudet att kopiera Mp3 för privat bruk.

När det gäller SKY Channel sá är dom glada som har över 3 miljoner tittare utomlands, stor inkomstkälla. Filmpruducenter Hollywood i spetsen gnäller hárt pá dom. Nu dom nya Astra sateliterna blir designade sá att det behövs en mycket stor antenn längre ifrán Storbritanien än idag.. 4e generationens mottagare kommer att ha en GPS oc den gár att ge lokal reklam till.
Hollywood, nu pratar jag om inte om staden utan film rättigheterna som bestár av B.L.A. Walt Disney Pictures, Warner Bros., Sony Pictures, NBC Universal, New Line Cinema, Lionsgate, MGM, Touchstone Pictures, Hollywood Pictures, Columbia Pictures, Tri Star Pictures, The Weinstein Company, Focus Features, Miramax, Warner Independent Pictures, Fine Line Features, Relativity Media, Samuel Goldwyn Films, HBO, Hallmark Hall of Fame, United Artists, National Geographic, Magnolia Pictures, Image Entertainment, Picturehouse Films, IFC Films, Millenium Entertainment, Cohen Media, Monterey Media, eOne Entertainment, Koch Lorber Films, Vivendi Entertainment & mánga fler.
 
Senast redigerad av en moderator:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Vinter-OS på Iberiska halvön

VPN som er det andre alternativet er en løsning laget for bedrifter, og med sin krypterte forbindelse blir remote enheten en del av det indre nettet. Om bedriftens nett er satt opp for forbindelse ut på internet for alle interne enheter (det finnes mulighet for filtrering) så kan omverdenen ikke se forskjell på en klient via VPN og en lokal klient.

At enkelte mediabedrifter prøver å få stengt vpn-tilbydere som endast er der for å komme rundt mediasperrer er en annen sak - disse tilbyderne satser hovedsaklig på kunder som viil komme rundt distribusjons-sperrer.
 

WillyPe

FD HBK Medlem
Inlägg
930
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
Sv: Vinter-OS på Iberiska halvön

Jag vill bara nämna att Copyswede är en sammanslutning av mediaföretag och har givetvis inga möjligheter att stifta eller skärpa lagar, det har bara riksdagen mandat till att göra.
 
F

F.d. 55665

Guest
Sv: Vinter-OS på Iberiska halvön

Juan, det du citerade från mitt inlägg var egentligen från inlägget innan. Jag försökte citera men misslyckades. :)

Jag delar din uppfattning om upphovsrätten. Om vi tittar på svensk TV i Spanien är det troligen spansk lag som styr, och den tror jag du är bättre på än andra.
Och som jag sa, alla får väga de risker man tar, en vacker dag fungerar kanske inte slingboxalternativet.

När det gäller om man får eller inte får skicka vidare sin egen signal har det inget att göra med om man betalar för det eller inte. Det är faktiskt ett brott mot avtalet med Canal Digital att använda utrustningen (kortet) utanför Sverige. Sen att ingen bryr sig, varken polis, vi användare eller Canal Digital är inte samma sak som att det är juridiskt korrekt.

Men jag lägger inga moraliska aspekter, skulle själv ta de lösningar som finns om det var aktuellt för mig. Men rekommenderar att man tänker efter innan man köper utrustning.

Lycka till alla som vill se OS söderöver, någon fördel skall väl vi ha som väljer eller är tvungna att stanna hemma över vintern :)
 
F

F.d. 53267

Guest
Sv: Vinter-OS på Iberiska halvön

Juan, det du citerade från mitt inlägg var egentligen från inlägget innan. Jag försökte citera men misslyckades. :)

Jag delar din uppfattning om upphovsrätten. Om vi tittar på svensk TV i Spanien är det troligen spansk lag som styr, och den tror jag du är bättre på än andra.
Och som jag sa, alla får väga de risker man tar, en vacker dag fungerar kanske inte slingboxalternativet.

När det gäller om man får eller inte får skicka vidare sin egen signal har det inget att göra med om man betalar för det eller inte. Det är faktiskt ett brott mot avtalet med Canal Digital att använda utrustningen (kortet) utanför Sverige. Sen att ingen bryr sig, varken polis, vi användare eller Canal Digital är inte samma sak som att det är juridiskt korrekt.


Men jag lägger inga moraliska aspekter, skulle själv ta de lösningar som finns om det var aktuellt för mig. Men rekommenderar att man tänker efter innan man köper utrustning.

Lycka till alla som vill se OS söderöver, någon fördel skall väl vi ha som väljer eller är tvungna att stanna hemma över vintern :)
Om man ska hårddra det hela så har man ju utrustningen, dvs mottagare
och kort i Sverige och det är ju inget brott mot Canal Digitals regler.
Sen kan man ju undra om det står något om vidaresändning av signal
via Internet i deras regler.
Kanske någon som vet?
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Vinter-OS på Iberiska halvön

Spansk internetlag nej endast internationell. Naturligtvis stiftar inte copyswede lagar och regeringen har inte mycket att säga till om här heller utan det är internationellt och trögt se bara pá the Pirat bay.

Själv tycker jag att om man áker ut pá semester. Sá lát oss säga att man borde nu lagligt sett fá titta pá den Tv, som man betalar för i sitt hemland.
Under sin Semester lát oss säga 3 mánader. Norrmännen löste det sá med att NRK kortet laddades av en kanal som bara gick att se i Norge.
Annat är ju om man som jag har valt att flytta utomlands som jag. Dá fár man ta det landets seder och bruk.

Vad mánga glömmer är att mycket sänds med orginalljud när det gäller TDT som är markburet och háller sig inom geografiskt omráde.
Igár ság jag ett Norskt program och satte det för skojs skull pá Norska.
Har sett en del pá Svenska.
Satte pippi lángstrump pá orginalljud, när barnen var smá, men dá var det Tyska. Nästan allt har föstás Engelsk orginalljud. Spanien köper mcket filmer ifrán Sydamerika och dá blir det naturligtvis pá castellano.
Hur det är med OS vet jag inte. Skall kolla nästa fotmoll och F1 och se.
Hur det är i andra Europeiska länder vet jag inte.
 

Bilagor

  • sonido.jpg
    sonido.jpg
    56,7 KB · Visningar: 2
Senast redigerad av en moderator:
Toppen