• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gas timer eller magnetventil?

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
904
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Hej.

Är det någon som använder gasol timer, eller magnetventil kopplad till timer?

Jag funderar på att fixa detta men vet inte vilket som är vettigast att göra.
En färdig mekanisk timer eller att man skaffar en timer för 12V och en magnet ventil. Tänkte ha det till mitt kipor 2600ig som jag gas konverade i tidigare i år.

Att gas konvertera var enkelt, samt att det går mycket tystare nu, hörs inte ens inne i bilen när jag kör det. Tanken är att om man behöver stötta batteri och värme nu under vintern så kan man starta verket på kvällen och sedan gå o lägga sig. Det laddar ca 80 Amp på två timmar, vilket är helt ok för att toppa batterierna.

NEJ! Jag står inte jämte andra bilar, således ingen som störs om om jag kör det om natten.


Tack på förhand

Freddy
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.569
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Gas timer eller magnetventil?

Hejsan Freddy, angående själva magnetventilen....

Det finns färdiga magnetventiler till gasolen som troligen skulle funka jättebra till din idé. De är tänkta att kopplas till gasollarmen som finns att köpa till husbilar/husvagnar. och stänger av gasolen vid larm. Den signalen som de slår om på, borde vara lätt att få ut från någon enkel nedräkningstimer eller liknande.

M.v.h. JANKRO.
 

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
904
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Sv: Gas timer eller magnetventil?

Hej.

Jo jag köpte ett konverteringspaket från England Se bifogad länk.
Det var enkelt att installera och håller allt de lovar, tystare, renare, samma effekt som på bensin och mindre smuts i oljan. Jag har fyllningsbara flaskor för gasol, så det blir billigare samt att man slipper ta med ytterligare brandfarliga grejor i bilen (Bensin). Gasolen är ju billigare än bensin samt att den är betydligt billigare utanför Sverige.

Sail and Trail - LPG Conversion Kit for Kipor and Honda Generators

//Freddy
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Gas timer eller magnetventil?

Hej igen
Hur fungerar detta.? Behövs ingen bensin till drift och beskriv gärna lite enkelt hur den kopplas in på elverket. Har ett nytt Honda EU20i elverk. Tror du att det går ?
 
Toppen