• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Övervintring Portugal/Spanien

Dorishult

HBK Medlem
Inlägg
673
Kommun
Vetlanda
HBK-Nr
6745
Medlemskap
2024
Sv: Övervintring Portugal/Spanien

20150218-20150220
Under gårdagen kom våra vänner Leif o Siw inrullande på campingen. De har varit i Portugal under hösten och åker nu sakta utefter den spanska kusten.

Onsdagen bjöd på både sol och blåst, vinden kommer norr ifrån men med hjälp av lä från husbilen var det OK att sitta ute.
På kvällen blev vi inbjudna till Siw o Leif på lite tapas o Sequence-spel.
20150218 1 Tapas.jpg
Blev mycket prat om ställplatser, regn, blåst och sol! De skulle stanna några nätter på campingen innan de åker vidare.
Torsdagen var det lite lugnare i vinden. Blev en cykeltur till byn för lite inköp, efter det lite städning av husbilen och sedan intogs solstolen!
På kvällen var vi ett gäng som gick till campingens bar, vi åt lite och pratade husbilsliv!
20150219 1 Baren.jpg
Så skönt att gå och lägga sig den här kvällen, bilen gungade inte!
Vi väntar ju på det där riktigt ”goa” vädret, men ska väl inte klaga. Morgontemperaturen ligger kring +14 grader och på dagen är det kring +19, men det får gärna bli lite varmare.....
Fredagen bjöd på omväxlande väder, moln, sol o lite regn men fram på kvällen var det helt vindstilla!!
Fika ihop med Ulla o Kent som vanligt, idag var det äppelkaka o grädde....
20150220 1 efter fikat.jpg
Efter fikat.....
201502120 2 Ozzie.jpg
Ursula och Krister har tagit in på campingen, får se till att prata med dem imorgon....
Ätit gott i husbilen på kvällen, blev lite Wordfeud med mannen som han vann, men vad gör väl det.... en annan dag är det väl min tur....

Ha dé
Eva Lasse Ozzie och ugglan Kermit med sällskap
 

Dorishult

HBK Medlem
Inlägg
673
Kommun
Vetlanda
HBK-Nr
6745
Medlemskap
2024
Sv: Övervintring Portugal/Spanien

20150221—20150223
Så försvann den helgen väldigt snabbt!!
Vi har haft sol nu i 3 dagar och det känns underbart! Det tråkiga är vinden, den finns hela tiden....
Vi är ute och rör på oss rätt mycket eftersom vi har hundar, de älskar att springa lösa på stranden!
Söndag förmiddag var det relativt vindstilla, Ulla o jag tog hundarna och gick strandpromenaden in till byn. Jag passade på att fota lite!!
20150222 Port mot havet.jpg
20150222 Paus.jpg
20150222 Ulla o Dizel.jpg
20150222 Hundar.jpg
20150222 Vackert men skräpigt.jpg
På eftermiddagen åkte grillen fram och vi grillade lamm och fläskfilé tillsammans. Gott och skönt att kunna sitta ute.

Kvällens solnedgång var fantastisk även om en våg överraskade Lasse så han fick ett bad till knäna...
20150222 Solnedgång.jpg
20150222 Blött.jpg
20150222 Solnedgång 1.jpg
Vi hade ju problem tidigare med ett kretskort. Nu har nr 2 gått sönder, displayen där vi ställer in värme mm har inga siffror och symboler längre, så nu väntar vi på en ny........
Det växlar friskt med bilar här på campingen, men det blir aldrig trångt! Ursula o Krister lämnade Balerma för nya äventyr och ren o friskt doftande tvätt!!
Måndagen har varit solig och …... blåsig men vi har suttit ut i lä läst o haft det skönt. Kaffe o knobbel – javisst!
20150223 i lä.jpg

På återseende

Eva Lasse Ozzie och ugglan Kermit med sällskap
 

Dorishult

HBK Medlem
Inlägg
673
Kommun
Vetlanda
HBK-Nr
6745
Medlemskap
2024
Sv: Övervintring Portugal/Spanien

20150224-20150301
Nu känns det verkligen att vi är en bra bit ifrån Sverige! Äntligen har det slutat att blåsa, hela den här perioden har varit underbar i det avseendet! Solen har lyst från en klarblå himmel mesta tiden av dagarna,men ibland har det dragit förbi lite skyar och moln. Nu är det härliga timmar i solstolen utanför husbilen!!!
Men det går ju inte att ligga still hela tiden, mat måste inhandlas o jag har tvättat all vår tvätt! Jättebra torkväder!
Det finns en liten strandpromenad i Balerma med soffor, o dit är det mysigt att gå o titta på vågorna och solnedgången.
20150224 Kväll.jpg
Jag har faktiskt badat – men bara benen.... Det var över 20 grader i luften så jag testade lite fotbad i havet. Doppa hela kroppen får vänta ett bra tag till, har sett någonstans att det är ca 15 grader i havet.
Eftersom vi har haft så härligt väder nu har grillen varit framme, härligt att kunna laga maten ute o sen sitta ute o njuta av den!
20150224 Grill.jpg
Har pratat med flera husbilsåkare som varit på fricampingar som blivit stängda. Vi var ju i Roquetas del Mar för några veckor sedan och då var det fullt med bilar där, nu får man inte stå där längre. Det blir nog svårare och svårare att stå o fricampa någon längre tid....
20150226 Himmel.jpg
Häromdagen var det nya övernattare på campingen... 7 st små hundvalpar hade hittats ”övergivna” på stranden och fick vara ett dygn på campingen. En av valparna blev adopterade av ett husbilspar men de övriga sex blev hämtade av ett rescure-center.
20150225 Hundvalpar.jpg
Vår display till värme osv kom under fredagen så nu bestämmer vi själva igen hur varmt vi vill ha det i husbilen!
20150227 Blått.jpg
Söndagen gick i lättjans tecken, en promenad i sakta mak in till byn på förmiddagen, bok i solen under dagen och en promenad i solnedgången på kvällen.
20150301 Lasse o Ozzie.jpg
20150301 Ozzie o jag.jpg
20150301 Månen.jpg
20150301 Solnedgång.jpg
Ozzie tycker det blir lite varmt ibland o chdå söker han skuggan under husbilen!
20150301 Ozzie söker skugga.jpg
Det jobbigaste var nog 5-milen som vi hörde på radion o knobbel-spelet där Ulla o jag delade segern!!!!
20150301 Knobbel.jpg

Återkommer!

Eva Lasse Ozzie o ugglan Kermit med vänner
 

Dorishult

HBK Medlem
Inlägg
673
Kommun
Vetlanda
HBK-Nr
6745
Medlemskap
2024
Sv: Övervintring Portugal/Spanien

20150302—20150304
Jag hade bestämt mig för en tidig promenad med Ozzie på måndagsmorgonen. Solen hade inte gått upp och det var dis o dimma men skönt ändå. Det är gott för Ozzie att få röra på sig när det inte är för varmt!
Efter frukost blev det en cykeltur in till Balerma o en sväng på marknaden där. Köpte lite frukt o nötter bara. In på Consum o handla vatten o annat nödvändigt. Nu hade solen brutit igenom ordentligt o det var varmt o gott! Efter lunch cyklade vi in till Almerimar, ca 1 mil från Balerma. Njöt av en öl o tapas, beställde tid hos frissan o sen var det 1 mil tillbaka till campingen.
20150302 Utsikt.jpg
Härligt väder o knappt någon vind så det var jätteskönt! Vi cyklade förbi flera av våra gamla fricampingsplatser, bara bilar på en av dem så polisen gör nog raider...
Tisdagen ägnade jag åt husbilen. Vi har bestämt oss för att lämna campingen imorgon så nu var det dammsugning mm som gällde. Känns skönt att allt är rent nån dag.... Lite frukostbröd i Omnian fick det också bli.
20150303 Bröd.jpg
Vädret ville sig inte riktigt den här dagen, det var dimma och dis nästan hela dagen men en tur på strandpromenaden var skön ändå!
Efter onsdagens frukost plockade vi ihop det sista kring husbilen. Vi har haft det bra här på campingen, rent o fint på området, bra hygienutrymmen och tvättmaskiner. Det tråkiga har varit stranden, det har legat mycket skräp där, en hel del kom väl in med stormen som var i början av februari, men mycket fanns där innan också. Vi fick betala 250 € för en månad och då ingår Internet. Står man mindre än 20 dagar är kostnaden 12€/dag, detta kallas för öppningspriser, campingen är ju ny...
Ulla o Kent åkte samtidigt som oss, men vi var tvungna att tanka gas, så vi bestämde att vi skulle mötas på fricampingen utanför Almerimar. Mötte upp med dem när vi hade tankat o handlat lite. Stod ett 20-tal bilar där. Ulla o jag gick till stranden med hundarna, när vi kom tillbaka var polisen bland husbilarna och uppmanade oss att flytta på oss... Var bara att sätta sig i bilen o styra in till piren i Almerimar där vi står nu. Det är helt OK att stå här, gjorde det förra året också. Bra med närhet till affärer och restauranger o det tog bara 1 min att gå till frissan!
20150302 Piren.jpg
Vi hann med lite tapas under dagen också!
20150304 Förrätt.jpg

Hälsningar
Eva Lasse Ozzie och ugglan Kermit med sällskap
 

Dorishult

HBK Medlem
Inlägg
673
Kommun
Vetlanda
HBK-Nr
6745
Medlemskap
2024
Sv: Övervintring Portugal/Spanien

20150305—20150308
Oj vad dagarna går!!! Vi har haft lite omväxlande väder med nån blåsig natt, disig morgon med klarnande väder under dagarna och helt underbara solfyllda dagar!
20150305 Piren Almerimar.jpg
20150305 Dizel.jpg
Dizel hade nog gärna följt med på promenaden!
20150305 I lä.jpg
20150305 Piren.jpg
Månen över hamnen i Almerimar är helt underbar också!
20150305 Fullmåne över Almerimar.jpg
På fredagen var det en härlig morgon i Almerimar o många vackra vyer.
20150306 Morgon i Almerimar.jpg
20150306 Bevattning.jpg
Vattenfontänerna stod på på många gräsmattor!
20150306 Tom ställplats.jpg
Tom ställplats, nästan

Det här var uppbrottets dag från Almerimar, Ulla o Kent drog till Villaricos o Lasse o jag till San José.
Vi var i San José när vi hade hyrbil o kände att vi ville återvända dit. Först var det bara dags för en inköpsrunda på Mercadona.
Vi åkte genom nationalparken Cabo de Gata och nådde så småningom San José.
20150306 På väg till San José.jpg
Varit nere på stranden, suttit i solen o pratat lite med andra husbilsåkare.
20150306 Övernattning.jpg
Här får man stå på dagen.

Morgontemperaturerna är inte så höga än, vi hade bara +10 idag men lite senare under dagen kom grannen och berättade att i solen var det +40 o det tycker jag räcker...
Suttit i våra solstolar nere på stranden med varsin bok o haft det skönt.
20150307 Playan San José.jpg
Middagen bestod av sallad + pallea på en liten restaurang vid stranden.
20150307 Sallad.jpg 20150307 Paella.jpg
Underbart gott o härligt i solen.
20150307 San José.jpg
20150307 Stranden San José.jpg
Söndagen började med sol o + 10 grader. Ozzierunda på morgonen, frukost och sen bröt vi upp från San José. Dagen skulle vara halvklar så vi bestämde oss för att åka vidare.
Vi åkte utefter kustvägen genom vackra byar o samhällen, på vindlande bergsvägar.
20150308 Carboneras.jpg
20150308 Uppför.jpg
20150308 Kurvigt.jpg
20150308 Utsikt från toppen.jpg
20150308 Information.jpg
Snart var vi i närheten av Villaroca så vi bestämde oss för att stanna där.
Ulla o Kent + Gun-Britt o Claes var på plats så vi kände oss välkomna! Gick en liten tur med Ozzie på strandpromenaden, det var trångt där för det var marknad idag. Blir nog lite enklare imorgon....
Vi kan inte klaga på läget, väldigt strandnära!
20150308 Utsikt.jpg

Eva Lasse Ozzie och ugglan Kermit med sällskap
[/FONT][/FONT]
 

Dorishult

HBK Medlem
Inlägg
673
Kommun
Vetlanda
HBK-Nr
6745
Medlemskap
2024
Sv: Övervintring Portugal/Spanien

20150309--20150313
Blev en trevlig söndagskväll i Gun-Britts o Claes husbil. Finns ju hur mycket som helst att prata om när man har husbil o är ute på långtur!

Måndagen började med lite soldis, men efter 9 så blev det sol från en klarblå himmel.
20150309 Soluppgång i Villaroca.jpg
Ulla o Kent åkte vidare idag, men vi hade lite att prata om innan de gav sig av. Vi träffar nog på dem igen på vår resa norrut!
Gun-Britt o jag var o handlade lite i den lokala affären, blev bara lite nödvändiga basvaror. Suttit i solen o gottat oss, fick sätta oss bakom husbilen för vi behövde komma i lä....
20150309 Vår plats i Villaroca.jpg
20150309 Villaroca.jpg
Kaffe o sedan boule. Solen gömde sig bakom moln under boule-spelet så det blev lite kallt.... Claes o Gun-Britt vann....
Gått en runda med Ozzie på strandpromenaden o i den lilla byn. På kvällen blev det pizza tillsammans med Claes o Gun-Britt, jättegott!
20150309 Väntar på pizza.jpg
20150309 Kvällsvy Billaroca.jpg
På tisdagen var det dags att fara vidare. Först blev det en tur till Mercadona för kylskåpet hade börjat eka! Vi hade sällskap med Claes o Gun-Britt dit, sedan fortsatte de västerut o vår resa gick österut.
20150310 på väg till Terreros.jpg
Dagens mål blev fricampingen i San Juan de Terreros. Madde o Malte som vi träffat tidigare stod där, likaså Ulla o Kent. Gått små rundor o rekat området. Fanns några andra svenska bilar också men såg inte invånarna.
Vi har hunnit med att sitta i solen o njuta också!

Onsdagen var en helt underbar dag! Solen skiner från en klarblå himmel och det är knappt någon vind.
20150311 MorgonVy genom husbilsdörren.jpg
Var tom så skönt så att Madde o jag tog ett dopp i böljan den blå.
20150311 Första doppet i år.jpg
Termometern visade att det var 18 grader och det var svalkande men skönt!
20150311 Grilltime i Terreros.jpg
På em grillade vi tillsammans med Ulla o Kent och till eftersitsen kom Madde o Malte också. Härlig dag!
20150311Paus i solen Terreros.jpg
20150311 Vår plats i Terreros.jpg
Torsdagen var en repris av onsdagen när det gäller vädret! Idag var det Lasse som tog årets premiärdopp!
20150312 Doppet.jpg
Det är en fiesta-dag här i området. Många spanjorer kom ner till stranden och hade med sig partytält, mat och pappersdockor.
Ulla kan en del spanska så vi fick reda på att de firade att det gamla var slut och det nya hade kommit. De hade något med romarna att göra så det var en gammal tradition. Det hela avslutades med att pappersdockorna tändes på, smällare exploderade och dockan brann upp. Tidigare skedde detta i bergen men nu var de flesta på stranden o firade!
20150312 Dockor.jpg
20150312 Tält o dockor.jpg
Fredag morgon började med soldis. Solen hade svårt att bryta igenom riktigt. Ulla o Kent åkte vidare men vi ville vara kvar 1 dag till. Eftersom det inte var så varmt idag gick jag ett par långpromenader med Ozzie, Madde var med på en tur o Lasse på den andra. Riktigt fin strandpromenad in mot San Juan de Terreros.
20150313 Promenaden i Terreros.jpg
Blev en irish hos Madde o Malte o kvällen tillbringade vi i husbilen med lite sequence och dvd-film.

Vi mår gott!!
Eva Lasse Ozzie och ugglan Kermit med sällskap
 

Dorishult

HBK Medlem
Inlägg
673
Kommun
Vetlanda
HBK-Nr
6745
Medlemskap
2024
Sv: Övervintring Portugal/Spanien

20150314-20150317
Nu är det dags för ett nytt uppbrott, sa hej då till Malte o Madde och åkt betalvägen till en camping vi blivit tipsade om. Passade på att handla på Mercadona i Aguilas som vi passerade.
Vi hade lite problem att ta oss fram till campingen, gps-farbrorn ville att vi skulle köra genom en flygplats men det gick ju inte.... Efter lite funderingar o kartläsning hittade vi rätt väg in. Det var tur att det stod Camping Mar Menor så vi visste att det var rätt väg, för den var väldigt smal o krokig!
20150315  Strandvy.jpg
Ni blev väl inte förvånade när jag skriver att Ulla o Kent var där också!
Vi träffade på fler bekantingar från vår resa här i Spanien! Det blev en härlig tur till en strandbar med Ulla, Dizel o Ozzie.
20150314 Strandpromenad med hundar.jpg
Hundarna fick dela på en glass o vi tog ett glas vitt i solskenet!
20150314 Strandcafé.jpg
På kvällen grillade vi tillsammans, men oj vad kallt det blir när solen försvinner!
Söndagen blev det flera långpromenader med Ozzie. Det var inte så varmt ute så det var OK för honom att gå i solen.
20150316 Solnedgång.jpg
I närheten av campingen finns det en fricamping där det står massor av bilar.
20150315 Husbil.jpg
Känns faktiskt skönt att stå på campingen där det är glest mellan bilarna. Vi betalar 7,50€/natt och då ingår 16 amp el!
Det kom en regnskur på eftermiddagen,då var det gott att kunna "krypa in" i husbilen!
Morgonen är rätt sval, det har varit omkring 7-13 grader vid 8-tiden När solen kommer upp en bit på himlen blir det behagligare.
Under måndagen märkte vi att campingen ligger bredvid en militärflygplats, det är många övningsplan i luften under förmiddagarna.
20150316 Flygplan.jpg
Campingen ligger ju bredvid flygplatsen, det är värre för dem på fricampingen, för de ligger i planens landningssträcka, så där är ljudnivån högre.
Vi har en härlig vy över La Manga, husen ser ut att ligga i vattnet!
20150316 La Manga.jpg
Måndagen har varit en härlig dag med en hel del timmar i solen! Eftermiddagskaffe med våfflor tillsammans med Ulla o Kent!
Tisdagen har varit lite molnig, passade på att gå till affären o kompletteringshandla. Vi planerar att åka vidare imorgon så då får vi storhandla. Vädret verkar bli sämre så då kan det vara skönt att förflytta sig lite!

Vi ses!!

Eva Lasse Ozzie och ugglan Kermit med sällskap
 

Dorishult

HBK Medlem
Inlägg
673
Kommun
Vetlanda
HBK-Nr
6745
Medlemskap
2024
Sv: Övervintring Portugal/Spanien

20150318-20150320
På onsdagen var det den stora uppbrottsdagen från Camping Mar Menor. Vi var flera svenskar som stod där som åkte idag. Tack för pratstunderna Anders o Ingrid, Hasse o Eva och inte minst Ulla o Kent.
Lasse o jag tog kustvägen norrut, vi tänkte inte åka så långt. Det är bebyggelse och rondeller nästan hela tiden!
20150318 På väg.jpg
Förra året var vi i Los Fulgencio och där visste vi att det fanns en veterinär. Stannade till där och skulle köpa specialfoder till Ozzie, fanns inte hemma men skulle komma på fredag. Vad gör vi då? Vi handlar på Mercadona o tar in på ställplatsen naturligtvis. Här känner vi igen oss så det är enkelt. På ställplatsen fanns det flera svenska bilar och vi hade träffat åtminstone 2 av dem tidigare. Under eftermiddagen blir det en tur till China Market, där finns det mycket man inte vet att man behöver!
Det blåser en del o duggregnet hänger i luften men vi har klarat oss utan riktigt regn!
På torsdagen var det FARS DAG och det innebär att alla affärer är stängda. Vilken tur att vi hade handlat allt vi behövde!
Blåsigt men hyfsad temperatur så Lasse Ozzie o jag gick på långpromenad in till Camping La Marina. Den såg väldigt fin ut, något att tänka på till kommande år och ev. besök av barnbarn. Gick lite och tittade på husen också och i en trädgård fanns den här jättekaktusen!
20150319 Kaktus.jpg
På kvällen hade blåsten ökat men husbilen var rätt placerad så det kändes inte så mycket.
På fredagen hämtade vi hundmaten, handlade lite till och åkte till ställplatsen i El Campello som var onsdagens mål. Vi stod på campingen i El Campello förra året och då rastade jag Ozzie på den plats som ställplatsen ligger nu.
20150320 El Campello.jpg
Blåser tyvärr mycket idag med, försökte oss på en strandpromenad men sanden piskade oss i ansiktet så det fick vara. Utanför husbilen var det lä och lite solsken så vi kunde sitta ute någon timma, känns som det var ett tag sedan!
Det är inga fler svenskar på ställplatsen idag får se om det dyker upp några imorgon!

Eva Lasse Ozzie och ugglan Kermit med vänner
 

berkri

HBK Medlem
Inlägg
995
Kommun
Sala
HBK-Nr
14555
Medlemskap
2028
Sv: Övervintring Portugal/Spanien

20150318-20150320
På onsdagen var det den stora uppbrottsdagen från Camping Mar Menor. Vi var flera svenskar som stod där som åkte idag. Tack för pratstunderna Anders o Ingrid, Hasse o Eva och inte minst Ulla o Kent.
Lasse o jag tog kustvägen norrut, vi tänkte inte åka så långt. Det är bebyggelse och rondeller nästan hela tiden!
Visa bilaga 96946
Förra året var vi i Los Fulgencio och där visste vi att det fanns en veterinär. Stannade till där och skulle köpa specialfoder till Ozzie, fanns inte hemma men skulle komma på fredag. Vad gör vi då? Vi handlar på Mercadona o tar in på ställplatsen naturligtvis. Här känner vi igen oss så det är enkelt. På ställplatsen fanns det flera svenska bilar och vi hade träffat åtminstone 2 av dem tidigare. Under eftermiddagen blir det en tur till China Market, där finns det mycket man inte vet att man behöver!
Det blåser en del o duggregnet hänger i luften men vi har klarat oss utan riktigt regn!
På torsdagen var det FARS DAG och det innebär att alla affärer är stängda. Vilken tur att vi hade handlat allt vi behövde!
Blåsigt men hyfsad temperatur så Lasse Ozzie o jag gick på långpromenad in till Camping La Marina. Den såg väldigt fin ut, något att tänka på till kommande år och ev. besök av barnbarn. Gick lite och tittade på husen också och i en trädgård fanns den här jättekaktusen!
Visa bilaga 96945
På kvällen hade blåsten ökat men husbilen var rätt placerad så det kändes inte så mycket.
På fredagen hämtade vi hundmaten, handlade lite till och åkte till ställplatsen i El Campello som var onsdagens mål. Vi stod på campingen i El Campello förra året och då rastade jag Ozzie på den plats som ställplatsen ligger nu.
Visa bilaga 96944
Blåser tyvärr mycket idag med, försökte oss på en strandpromenad men sanden piskade oss i ansiktet så det fick vara. Utanför husbilen var det lä och lite solsken så vi kunde sitta ute någon timma, känns som det var ett tag sedan!
Det är inga fler svenskar på ställplatsen idag får se om det dyker upp några imorgon!

Eva Lasse Ozzie och ugglan Kermit med vänner

Tack för info! Då avvaktar vi 2-3 veckor till i Portugal för nu har det regnat över här, dock blev det inte alls så mycket som befarat. Just nu sol och +17 i Quariteira.
 
F

F.d. 50661

Guest
Sv: Övervintring Portugal/Spanien

Hej på er läser om era sköna dagar, har ingen husbil men det skall bli en tror jag skall sälja hus i Sälen efter 30 år och ge mig ut på vägarna. Min undran är om man har hydrauliska stödben skulle husbilen gunga mindre i hårdblåst, det är inte bara du som klagar över gungade husbil och att det blåser i bland vid havet förstår man och det är där vill man stå. Tack för trevlig läsning
 

Dorishult

HBK Medlem
Inlägg
673
Kommun
Vetlanda
HBK-Nr
6745
Medlemskap
2024
Sv: Övervintring Portugal/Spanien

20150321—20150324
Lördagen började med frukost och hundpromenad. Det var inget regn idag även väderprognosen hade lovat det.
Vi hade bestämt oss för att tillbringa en del av dagen i Alicante så vi tog tåget dit. Det är väldigt smidigt och man hamnar mitt i affärsområdet i Alicante.
20150321 Strandpromenaden Alicante.jpg
Solen lyste från en nästan klarblå himmel, vi handlade i en del affärer och tog sedan en lunch på en trottoarservering.
20150321 Utsikt från trottoarservering i ALicante.jpg
Nu var livet gott! Eftersom solen var varm åkte vi tillbaka till husbilen efter några timmar. Vi ville njuta av solen och Ozzie behövde komma ut. Nu blev det några timmar i solen med en bok.
20150321 Stranden El Campello.jpg
På kvällen åkte grillen fram, så skönt att kunna fixa maten ute!
På söndagen var det regn i luften så vi åkte vidare.
20150322 Ställplatsen El Campello.jpg
När vi hade kört ca 500 m från ställplatsen var det stora pölar på vägen, först trodde vi det var en vattenpost som gått sönder, men förstod sedan att det var en riktigt regnskur som dragit förbi, den hade "missat" ställplatsen!
Det var dags att tanka gas igen, på vägen dit blev vi omkörda av ett gäng MC-åkare. Precis där vi skulle svänga av till macken hade en av dem kört av vägen. Som väl var fanns hans kompisar där också, det hade nog inte gått så fort i kurvan men de hade jobb med att få upp motorcykeln!
Åkte till El Saler utanför Valencia och tog in på en ställplats där. Ställde oss högt, för det var stora pölar efter tidigare regn.
Ställplatsen var väldigt tråkig men det fanns fina omgivningar att promenera i.
20150322 Stranden El Saler.jpg
Blev en tur med Ozzie ner till stranden där mn såg in mot hamnen och Valencia.
20150322 Ozzie o Lasse på stranden i El Saler.jpg
Natten till måndagen regnade det något kopiöst!
20150323 Ställplatsen El Saler.jpg
Det såg ut som om vi hade stannat vid en sjö och det var skönt att vi stod lite högt för det var inget vatten kring bilen. Nu var ställplatsen ännu tråkigare och vi packade ihop o fortsatte vår resa.
20150323 Vatten.jpg
Vi har kört genom oerhört mycket regn den här dagen och det står vatten ute på fälten.
20150322 Molnigt på vägen.jpg
20150323 Lunch utanför Tarragona.jpg
Vi lunchade utanför Tarragona vid en liten strand, uppehåll just då så Ozzie fick en liten promenad också.
Vi hade fått tips om en ställplats i en stad som heter Sant Feliu de Guixois och åkte dit. Det regnade inte!!!!! En mysig stad med mycket restauranger o affärer + en fin strand o båthamn.
20150323 Sant Feliu.jpg
Träffade Marita o Rolf som vi träffade i Portugal på vår förra resa. Bytte lite restips o resplaner med varandra och förhörde oss om gemensamma husbilsvänner!
Natten till tisdagen började det regna igen..... Inte så mycket som förra natten men det känns som om det bara är regn... Var uppehåll när jag gick med Ozzie och det får jag ju vara glad för.
20150324 Graffiti.jpg
Den här fina målningen gick jag förbi på morgonen!
Var på den stora China Market som ligger i närheten av ställplatsen. Blev inköp av lite småprylar. När vi kom ut regnde det igen. Vi hade bestämt oss för att stanna här två nätter, passade på att baka lite när vädret är som det är.
Nu känns det som om vi kommer att komma hem tidigare än planerat. Vi har ju hus som står o väntar på oss och det känns inte som om det är någon större mening med att bara sitta i husbilen o vänta....

Vi hörs..... nog

Eva Lasse Ozzie och ugglan Kermit med vänner
 

noren

HBK Medlem
Inlägg
41
Kommun
Lekeberg
HBK-Nr
122
Medlemskap
2024
Sv: Övervintring Portugal/Spanien

Undrar om ni har koordinaterna till ställplatsen i El Campello?
 

Dorishult

HBK Medlem
Inlägg
673
Kommun
Vetlanda
HBK-Nr
6745
Medlemskap
2024
Sv: Övervintring Portugal/Spanien

20150325—20150329
Onsdagens morgontur med Ozzie kunde genomföras utan regn!! Packat ihop våra saker, kört till Mercadona o handlat sedan fortsatte vi resan norrut. Under dagens färd har vi i princip klarat oss utan regn. Det har blåst en hel del under resan, kändes i bilen!!
20150325 Bron vid Millau.jpg
Vi tog bron över Millau, fortsatte till en liten camping bredvid en flod o stannade för natten. Vi var de enda gästerna, lugnt o skönt o Ozzie njöt att kunna rulla sig i det gröna gräset!
20150326 Ozzie njuter.jpg
På torsdagen fortsatte vi resan efter en promenad utmed floden vi bodde vid.
20150327 Översvämning.jpg
Vi har åkt genom väldigt vacker natur, både över berg o ner i dalar, med snö i bergen o blomning i dalarna!
20150325 Högt.jpg
20150325 Snöklädda fjäll.jpg
20150326 Blomning.jpg
20150326 På väg.jpg
20150326 Vy.jpg
Dagens tur slutade i Lapalisse på en gratis ställplats där. Det har inte regnat... Tagit det lugnt, gått några turer med Ozzie, bl.a i den gamla delen av byn. Underbara hus och härliga skyltar!
20150326 Gränd i Lapalisse.jpg
20150326 Hotell i Lapalisse.jpg
20150326 Bar i Lapalisse.jpg
20150326 Ställplatsen i Lapalisse.jpg
Ställplatsen
Jo, det kom lite regn på kvällen!
Fredag har varit resdag också. Vi har åkt på småvägar, tar lite längre tid men det är mysigt med alla småbyar och vi har ju inte bråttom! Idag stannade vi i Goncourt när Nancy i Frankrike.
20150327 Goncourt.jpg
20150327 Fall i Mouse.jpg
20150327 Gavelträd.jpg
20150327 Mouse.jpg
Ställplatsen ligger bredvid floden Mouse, den är gratis o vatten o tömning finns. Härlig omgivning att gå med hund i! Vi hade också sol, så vi passade på att njuta lite.
201503127 Soligt.jpg
Pratade med ett par, Elin och John som var på väg hem efter 12:e säsongen i Portugal, de var 80+, underbart positiva, härligt att möta sådana människor!
Lördag morgon var kall men det var skönt ändå på Ozzies morgonpromenad.
Kl 8 på morgonen kom brödbilen!
Ny resdag, idag har det blivit mycket motorvägar, lämnat Frankrike, tankat o suttit i kö i Luxemburg och stannat i Moseldalen i Tyskland. Det är en nyöppnad ställplats i Traben-Trarbach som vi körde in på.
20150328 Brobygge över Mosel.jpg
Strax innan passerade vi det här brobygget!
Här stod Ulla och Kent + Kjell och Annmari! Härligt återseende, 14 dagar sedan vi såg Ulla o Kent och 1 1/2 år sedan vi träffade Kjell o Annmari i Spanien! Kaffe o prat, trevligt!!
Det har blivit några promenader med Ozzie utefter Mosel men tyvärr hänger regnet i luften...
Natten till söndag började det regna igen, det är väl sommarregn, vi har ju ändrat till sommartid nu.
Det är väldigt vackert här, men det är 3:e gången vi stannar i Moseldalen och det är 3:e gången det regnar...

Snart hemma....
Eva Lasse Ozzie och ugglan Kermit med sällskap
 

Dorishult

HBK Medlem
Inlägg
673
Kommun
Vetlanda
HBK-Nr
6745
Medlemskap
2024
Sv: Övervintring Portugal/Spanien

20150330—20150401
Så var det äntligen dags att skriva ned det sista av vår resa... Vi har ju varit hemma i 1 1/2 vecka nu och det har varit mycket att pyssla med. Det är inte klokt vad mycket onödigt vi hade tagit med oss i år också och väl hemma måste det packas ur bilen och ställas på plats tills nästa gång vi tror det är "måste-grejor"

Måndagen började med hyfsat väder så morgonpromenaden kunde genomföras utan regn och med små solglimtar.
20150330 Mosel och en pråm o Ozzie.jpg
De svenska bilar som vi stod ihop med skulle åka vidare idag och det gjorde vi också. Det tar en liten stund innan man kommer iväg, man måste ju säga hej då till dem man umgåtts med!
20150329 Ami o Kjell.jpg
20150329 Ulla o Kent.jpg
Vi hade bestämt oss för att åka till Greven och stå där en natt. När vi åkte dit blåste det otroligt mycket, men det var lite lugnare när vi kom fram.
20150330 Greven.jpg
Under eftermiddagen hade vi kontakt med Arne och Ann-Charlotte. Vi hade pratat med dem tidigare om ett ev. besök i Holland och tulpanodlingarna. De hade också kommit till Tyskland, var lite norr om oss, men några timmar senare rullade de in på Greven! Härligt att träffa goda vänner igen!! Vi hade en trevlig kväll i husbilen med mat o härlig gemenskap. Utanför tilltog vinden men vi hade det varmt o gott i bilen. Fram på nattkröken skiljdes vi åt och la oss i en gungande husbil (igen).
Det blåste helan natten till tisdagen och det regnade en hel del. Lasse och jag beslutade oss för att inte åka till Holland utan fortsätta mot Sverige. Vi önskade Arne o Ann-Charlotte en fortsatt trevlig resa och styrde norrut. Det blåste oerhört och Lasse fick "hålla" husbilen på vägen. Lite senare fick vi veta att det var stormen Niclas som vi befann oss mitt i....
Vi kom till Burg på eftermiddagen, inhandlade lite "nödvändiga" varor och parkerade sedan på ställplatsen där. Det var riktigt kallt o blåsigt när Ozzie skulle ha sin promenad...
På kvällen gick vi på restaurang, kändes lyxigt för det var ett tag sedan nu. I Tyskland måste man ju äta Wienerschnitzel och det blev det för oss. Lite efterrätt och sedan var vi proppmätta!!
Onsdagen vaknade vi tidigt, kände väl att vi vill hem. Åkte till båten direkt efter frukosten. Vi fick vänta en stund på båten, men var en av de första bilarna ombord.
20150401 Puttgarden.jpg
Danmark passerades snabbt, och snart körde vi över bron och var tillbaka i Sverige!! Lika härligt som det är att åka iväg, är det att komma hem igen! När vi svängde in mot vårt hus kändes det härligt!!!!
20150401 Hemma.jpg

Sammanfattning
Årets resa blev 3 månader lång, vi kom inte så långt ner i Spanien som vi planerat men i stort sett har vi följt de lösa planer vi hade innan resan. Resan ner blev inte helt som vi tänkt eftersom ett kretskort till värmen gick sönder, men det löste ju sig snabbt ändå. Besöket i Oradour (den brända staden) var mäktigt och sanden på gatorna i El Rocio var annorlunda.
Vi ville till sol o värme så fort som möjligt och vi har fått en hel del av den varan under resan i Spanien. Det jobbiga med vintersäsongen i Spanien är att det blåser så mycket. Vissa dagar går det knappt att vara ute även om solen skiner, bara för att det blåser så. Regn är inte kul heller, med hund i husbilen blir det väldigt smutsigt efter regnpromenaderna.
Vi låg ca 1 månad på en camping, det var rymliga platser på den, inte så mycket folk och ett bra pris. Nackdelen var att den låg i plastdistriktet och när det blåste så mycket var det mycket plast som blåste sönder och skräpade ner.
Många fricampingar "stängdes" under tiden vi var i sydspanien. Nya ställplatser kommer till och ägarna vill väl ha in oss där. Det är förståeligt men lite tråkigt för många av fricampingarna ligger nära vattnet och det är ju så vi vill stå!
Vi hyrde bil under 4 dagar, tycker det var jättebra, vi kunde åka i städer och på vägar som hade varit jobbiga med husbil. Det hade inte varit fel att dela upp det på 2 x 2 dagar för nu blev det mycket att se under kort tid!

Nu är årets Spanienresa över och det har varit roligt att lägga ut text och bilder här på Husbilsklubbens hemsida. Tack alla ni som läst om vår resa, kanske kommer vi igen om vi åker igen!!!

Avslutningsvis kommer en solnedgång till, den här gången sedd från trappan på vårt hus!!
20150401 Solnedgång.jpg

Vårhälsningar
Eva Lasse Ozzie och ugglan Kermit med vänner!!
 

Arne44

HBK Medlem
Inlägg
68
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
14454
Medlemskap
2025
Sv: Övervintring Portugal/Spanien

En liten fråga, går det bra att fylla svenska tuber(gasol) eller har ni andra tuber.
En fråga från några som ska åka samma resa ??
Arne .
 
Toppen