• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Övervintring Portugal/Spanien

gullan

HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
1009
Medlemskap
2024
Sv: Övervintring Portugal/Spanien

God fortsättning på det nya året! För oss blev det en trevlig jul och nyår i Santa Pola och är nu hos vänner i Santiago de la Ribera. Det har tagit oss lite längre tid än vi tänkt att komma hit - men vem har bråttom? Ha det bra och ser fram mot nya berättelser från er
 

Dorishult

HBK Medlem
Inlägg
673
Kommun
Vetlanda
HBK-Nr
6745
Medlemskap
2024
Sv: Övervintring Portugal/Spanien

God fortsättning på det nya året! För oss blev det en trevlig jul och nyår i Santa Pola och är nu hos vänner i Santiago de la Ribera. Det har tagit oss lite längre tid än vi tänkt att komma hit - men vem har bråttom? Ha det bra och ser fram mot nya berättelser från er

Detsamma Gullan o Dag! Trivs man på en plats har man ju inte så bråttom att lämna den!! Åker nog härifrån på torsdag, måste hända lite nu, man blir lätt bekväm :wink:
 

Sirre

HBK Medlem
Inlägg
12
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
11766
Medlemskap
2024
Sv: Övervintring Portugal/Spanien

Hej och god fortsättning på det nya året. Ni ser ut att ha det skönt i lite varmare klimat. Vi passerade ert Dorishult några gånger i somras/höstas när vi varit i Hjerkanstorp. Vi kanske ses vid tillfälle när ni är tillbaks igen?
Bästa hälsningar/Göran och Ulla (från husbilskörning för damer)
 

Dorishult

HBK Medlem
Inlägg
673
Kommun
Vetlanda
HBK-Nr
6745
Medlemskap
2024
Sv: Övervintring Portugal/Spanien

Hej och god fortsättning på det nya året. Ni ser ut att ha det skönt i lite varmare klimat. Vi passerade ert Dorishult några gånger i somras/höstas när vi varit i Hjerkanstorp. Vi kanske ses vid tillfälle när ni är tillbaks igen?
Bästa hälsningar/Göran och Ulla (från husbilskörning för damer)

Här är det varmt o gott för det mesta :) men idag är det en frisk vind också.....
Ni kan väl höra av er när ni har vägarna till Småland i vår/sommar, ni är så välkomna till Dorishult!

Eva o Lasse
 

Dorishult

HBK Medlem
Inlägg
673
Kommun
Vetlanda
HBK-Nr
6745
Medlemskap
2024
Sv: Övervintring Portugal/Spanien

7-10 januari
Vi har lämnat vår ”trygga värld” på campingen och dragit ut på nya äventyr. Men innan dess var det lite bestyr med avfrostning av kyl/frys, tömning/påfyllning av vatten o sen behövde vi tvätta våra kläder innan det var dags att åka. Vi hade väldigt gott väder så det var bra torkväder.
Innan vi lämnade El Campello o campingen El Jardin tog Ozzie o jag en morgontur ner till stranden. Jag ville ha ett foto på den fina soluppgången, det var kanske lite för mycket moln i början men sista kortet tycker jag om!
140108 Båt i soluppgång.jpg
140108 Morgon i solen.jpg
140108 Morgon.jpg
140108 Soluppgång.jpg
IMG_7602.JPG
Ni har säkert noterat att jag gillar soluppgångar.....
Vi tog farväl av våra holländska grannar som vi småpratat lite med varje dag, Lasse körde ut husbilen från vår plats o jag tittade så inga grenar från träden följde med.... Det gick bra den här gången också!


El Jardin är en camping med mycket få svenska gäster. Under de 3 veckor vi var där var det 1 svensk bil förutom vår. Däremot fanns det många belgare, fransmän, holländare och tyskar där. Stor del av campingen var bokad av långliggare. Ju längre man stannade där, desto billigare blev dygnskostnaden. Däremot ingick inte el i dygnskostnaden, det hade varit en del kalla nätter o det märktes när vi skulle betala. Internet fanns gratis i campingens café men man kunde också betala och ha tillgång till det i husbilen. Det gjorde vi och det fungerade klanderfritt hela tiden. Tvätta i tvättmaskinen kostade 4€ och torka i torktumlaren gick på 2€.


Vårt nästa mål var Calpe, där vi tillbringade 1 vecka förra sommaren tillsammans med våra barn o barnbarn. Då hyrde vi ett hus men nu är det husbilen som gäller. Vi ville gärna se hur vår sommarstad ”levde” i januari.
Planen var att stå på ställplatsen som finns där, men när vi kom dit var det fullt! Vi körde en bit till för att vända o då fick vi se en gata full av husbilar. Naturligtvis körde vi dit och det fanns plats för oss! Bra o enkel parkering i den del av Calpe där vi ville stå. Framför oss på gatan stod ett par från Lysekil som vi pratade lite med.
Vi kollade in ”vårt hus” som var tillbommat nu, gick på strandpromenaden där en del restauranger och butiker var öppna.
140109 Strandpromenaden Calpe.jpg

140109 Penyal D´Ifach 332 m.jpg
Det här berget "besteg" jag i somras, 332 m.ö.h!!

Senare på kvällen gick vi dit igen (inte till berget) och åt en god pizza!


Nu vänder vi färden söderut igen! Har planerat att ta korta dagsetapper o njuta av kustvägen. Vi återvände till ställplatsen i Santa Pola. En lite tur till ”kinesen” blev det o lite smått o gott inhandlades. På vägen dit såg jag de förhatliga pinjeträdslarverna. De hade krupit ur sina ”påsar”, satt väl o väntade på varmare väder så de kunde ta sig ned o fortsätta sin livscykel....
140110 Pinjeträdslarver.jpg

Ozzie var inte med på den promenaden o han får inte gå den vägen mer. När vi var här i december hade larverna inte kommit så långt i sin utveckling.....

Eva Lasse Ozzie o Ugglan Kermit
 
Senast ändrad:

Dorishult

HBK Medlem
Inlägg
673
Kommun
Vetlanda
HBK-Nr
6745
Medlemskap
2024
Sv: Övervintring Portugal/Spanien

11 januari 2014
Kylig morgon o gråtrist väder. Efter morgonbestyren packade vi ihop våra saker, tömde o fyllde resp. tankar för att fara vidare. Åkte mot La Marina. I rondellen vid macken i Santa Pola kom Bonzo på sin cykel. Han hade kärra efter så det var nog storinköp på gång.......


Kom fram till La Marina och butiken där man kan köpa Masmovil sim-kort (Lasse ringde innan, vi har försökt på massor med ställen, men butiken har varit nedlagd eller stängd). Lasse går glad i hågen i med pass, router osv, det tar jättelång tid tills han kommer tillbaka o då är det utan router o simkort... Datakillen hade gjort fel när han satte kortet i routern, det hade hoppat ur o fastnat.... Han försökte med kunde inte fixa det hela..... Vad gör vi nu? En ”expert” kommer på måndag (idag är det lördag) så vi bestämmer oss för att stanna på en ställplats i San Fulgencio o hoppas på ”experten”!!!!
Lite tråkigt väder med lite regn, men vi har fått en bra plats att stå på. Mycket folk i rörelse, det är marknad idag. Pratade med en HBK-are som åkte runt ensam i sin husbil. Han hade inte varit i Sverige sen 2012!!! Han var bara inne på ställplatsen o fixade vatten o tömning.

140111 San Fulgencio.jpg
Fram på kvällen blev det en fin himmel när solen gick ned!!


12 januari 2014
Oj vad vi sov länge idag!!! Ozzie fick mat vid 7.30 sen var han lugn o vi fortsatte att sova. Vid 9-tiden tyckte Ozzie att nu får ni vakna!!!
Kallt ute men inga moln på himlen! Morgonrutiner med hundpromenad, frukost o städning av husbilen, sedan var det stolen i solen som gällde!
140112 Ozzie.jpg
Vindstilla o sol hela dagen så vi njöt. Blev tur med Ozzie naturligtvis och vi tog med oss bollen så han fick leka på ett fält. Han träffade några kompisar där o efter det var han helt slut!!!
2014-01-12 hundar.jpg

Eva Lasse Ozzie o ugglan Kermit
 

gaisaren

HBK Medlem
Inlägg
736
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
521
Medlemskap
2024
Sv: Övervintring Portugal/Spanien

Gokväll

Klart roligt och intressant att läsa det ni upplever på er resa. Om jag vill spara ner berättelsen, som bra tips för vår kommande resa i dessa trakter, hur gör jag då? Vill gärna ha med både text och bild. Hoppas att det är ok att göra det.

ha d...
 
Senast ändrad:

Chriper

HBK Intresserad
Inlägg
31
Kommun
Sunne
Sv: Övervintring Portugal/Spanien

Enklaste sättet är att du klickar och drar markören över text och bilder i de inlägg du vill spara.
Högerklicka sen på den markerade texten och väljer kopiera. Du kan också väja ctrl+C för att kopiera.
Starta sen t ex Word. Högerklicka i det tomma dokumentet och välj klistra in. Alternativt väljer du ctrl+V.
Spara sen bara dokumentet som vanligt så har du det kvar.
 

Dorishult

HBK Medlem
Inlägg
673
Kommun
Vetlanda
HBK-Nr
6745
Medlemskap
2024
Sv: Övervintring Portugal/Spanien

Hej Gaisaren!
Jättekul att ni följer vår resa o att den ger er inspiration för er kommande resa! Det är OK att spara ner den o tips om hur man gör fick ni ju i föregående inlägg! Idag är vi på en fricamping utanför Aguilas, mer info kommer i tråden om några dagar! Kanske vi möts på väg mot nya mål!

Eva Lasse Ozzie o Ugglan Kermit
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Övervintring Portugal/Spanien

Ett sätt att bevara sin reseskildring för eftervärlden är att samtidigt spara den som pdf-fil eller i en blogg med både text och bild, på så vis kan den visas för vem som helst, inte bara medlemmar i HBK.

Synd om en intressant reseskildring faller i glömska!

Exempel: Jappe i Spanien
 

gaisaren

HBK Medlem
Inlägg
736
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
521
Medlemskap
2024
Sv: Övervintring Portugal/Spanien

Gokväll

Troligtvis är det bara "sbt" hos mig , men får inte till sparandet med text & bild. Får ringa in mellangrabben så att det blir ordning på detta.

Ha d.....:confused:
 

Chriper

HBK Intresserad
Inlägg
31
Kommun
Sunne
Sv: Övervintring Portugal/Spanien

Gokväll

Troligtvis är det bara "sbt" hos mig , men får inte till sparandet med text & bild. Får ringa in mellangrabben så att det blir ordning på detta.

Ha d.....:confused:

Det var märkligt för jag har själv gjort det.
Klicka och håll vänster musknapp nere medan du för markören över text och bilder. Text och bilder ska då bli blåmarkerad.
Därefter högerklickar du på den blå markeringen och väljer "kopiera" i menyn som poppar upp.
 
F

F.d. 52936

Guest
Sv: Övervintring Portugal/Spanien

Hej övervintrare..
Jag har en fundering inför näsa resa söderut.
Jag söker tipps om betalfri väg från minheim tyskland, genom frankrike till spanien, har några ggr kört illåsens förslag men leter nu nått annat ( orolig för höjden efter Millau) Tar gärna emot tipps.
ib
 

Dorishult

HBK Medlem
Inlägg
673
Kommun
Vetlanda
HBK-Nr
6745
Medlemskap
2024
Sv: Övervintring Portugal/Spanien

Hej övervintrare..
Jag har en fundering inför näsa resa söderut.
Jag söker tipps om betalfri väg från minheim tyskland, genom frankrike till spanien, har några ggr kört illåsens förslag men leter nu nått annat ( orolig för höjden efter Millau) Tar gärna emot tipps.
ib

Hej! Jag har inga tips att ge betr. vägval, du kan försöka i andra trådar eller starta en ny!
Hälsningar från övervintrarna
 

Dorishult

HBK Medlem
Inlägg
673
Kommun
Vetlanda
HBK-Nr
6745
Medlemskap
2024
Sv: Övervintring Portugal/Spanien

Nu har jag tillgång till internet med pc:n igen. Hoppas ni orkar läsa.......

13 januari 2014
Måndag och dags att lämna ställplatsen. Vi tömde tankar o fyllde tankar. Här kostade det 12€/natt och då ingick ”allt” (inte tvättmaskin o torktumlare) man kunde betala 2€/natt för att få bättre högre ampere på elen. Vi åkte tillbaka till La Marina och Masmovil, var spända på hur det gått med routern! Han hade lycksats få ut sim-kortet men påstod att det var fel på routern. Åhh vad trött man blir!!! Vi ville ju få en uppkoppling till internet så nu hamnade kortet i paddan. Nackdelen är att internetdelning inte funkar med den....
Blev lite inköp i div. affärer, sedan åkte vi till Guadamar, 1 km bort. Skulle se efter om ”Myrorna” var där. Träffade ”Tidsmiljonärerna” som berättade att ”Myrorna” var i Sverige o skulle återkomma om några dagar. Vi fick nöja oss med att skicka en hälsning till dem.
Vädret var sådär så vi bestämde oss för att fortsätta söderut. Letade upp en ställplats i våra listor o ställde in GPS:en. Några kilometer innan ställplatsen fick vi se några bilar som stod vid en strand, så vi bestämde oss för att åka o se vad det var för ställe.
Det stod 3 svenska bilar på platsen, pratade lite med dem o nu står vi vid havet strax utanför Aguilas. Vi har en härlig vy över havet o soluppgången!
2014-01-13 Aguilas.jpg

2014-01-13 Strandpromenaden.jpg

2014-01-13 Agilas solnedgång.jpg

14 januari 2014
Soluppgång och morgonpromenad med Ozzie. + 13 på morgonen. Finns både strandpromenad och stigar vid stranden som man kan gå på. Det är också skönt att det är glest med pinjeträd här!!
2014-01-13 Ställplatsen.jpg

Suttit i solen o pratat med våra grannar. De har åkt ihop sedan den 1 nov då de träffades på färjan mellan Sverige o Tyskland.
På kvällen satt vi o tittade på en film som vi hade med på DVD, sen var det dags för kvällens sista hundpromenad o sängen efter det!


15 januari 2014
+12 på morgonen. Idag är det 3 månader sedan vi lämnade vårt hem i Småland, det betyder att vi har varit ute halva planerade tiden!!
En riktigt härlig dag så solstolarna åkte fram. Fler svenska bilar har kommit till fricampingen o nu tror jag vi är 7 svenska bilar här + ca 10 andra. Har varit mycket prat om husbilar, ställplatser o campingar idag! Några gånger per dag kommer den spanska polisen o kör igenom området, än så länge har de inte sagt något.....
2014-01-15 Mot havet.jpg
Vår utsikt från husbilen....

Blev en tur till Mercadona för att fylla på lite i kylskåpet, en lagom promenad
dit.

2014-01-15 Månsken över Aguilas.jpg
Det var en härlig fullmåne på kvällen o vi försökte alla att få den perfekta månen på bild....

16 januari 2014
+12 idag också. Vi hade bestämt oss för att åka vidare idag. När jag gick morgonpromenaden med Ozzie såg jag en tjej i en privatbil som fotade alla bilar o jag fick en misstanke om ”anmälan” till polisen....
Vi stod o pratade en stund med alla våra nya vänner, kom från Småland, Halland, Dalarna, Östergötland o Gävleborgs län innan vi kom iväg.
Idag hade vi inte bestämt vart vi skulle åka men under resans gång bestämde vi oss för Agua Armaga, ytterligare en fricamping.
140116 Utsikt över Agua Armaga.jpg
Vi åkte på slingrande vägar och kom fram till en liten by och en strand där det stod flera husbilar.
140116 Agua Armaga.jpg
Byn var sömnig o tyst, men vi bestämde oss för att stanna en natt. Byn var omgiven av berg och i bergen gick en vandringsled. Jag gick upp en bit o njöt av utsikten. Mest tyskar, fransmän o engelsmän på ställplatsen.
140116 Blommor.jpg
140117 Agua Aurmaga ställplatsen.jpg
Vatten kunde man ta på stranden och vi fick info om att toan gick att tömma i en brunn när det var mörkt..... Behövde inte nyttja detta, bra att ha 2 toakassetter med!


17 januari 2014
+8 idag, var en lite kylig morgontur! Packade ihop våra pinaler för att åka vidare till Almerimar.
140117 La Legion.jpg
140117 Vägen til Almerimar.jpg
Där stannade vi på ställplatsen som ligger vid fyren. Gick strandpromenaden som finns där och kom fram till en fricamping på en parkeringsplats. Hela gänget från Aguilas fanns där! Strax efter det att vi hade lämnat Aguilas hade polisen kommit o fotograferat bilarna, så hela gänget hade beslutat sig för att åka innan de blev ”bortkörda”. Vi återvände till vår plats vid fyren o kom överens om att vi uppskattar elen o enkelheten med att tömma o fylla tankar!

Vi hörs!
Eva Lasse Ozzie o ugglan Kermit
 

Dorishult

HBK Medlem
Inlägg
673
Kommun
Vetlanda
HBK-Nr
6745
Medlemskap
2024
Sv: Övervintring Portugal/Spanien

Nu gäller det att lägga in mer i min reseberättelse, imorgon lämnar vi Almerimar o då vet jag inte när jag kan koppla upp pc:n igen!

18 januari 2014
+14 på morgonen sol o moln o ibland ett lätt regn... Lite städning av HB igen, kan inte fatta att Ozzie har någon päls kvar....
Min ”päls” på huvudet bara växer så idag var det dags för klipp o färg igen. Det är 3:e gången under resan jag gör det o nu har jag kommit upp till vad en klippning o färgning kostar i Sverige! När jag satt hos frissan började det regna ute o det var inga små droppar jag pratar om. Som väl var var det uppehåll när jag skulle gå till husbilen 100 m bort!
Regnet upphörde men då började det blåsa ordentligt.
2014-01-18 Kitesurfing.jpg
Vind- och kitesurfarna såg ut att gilla det hela!
Kvällen tillbringade vi tillsammans med ”Det stora äventyret” på TV, lite vin o chips, sen var det sängen som gällde! Vi vaggades till sömns av blåsten...

19 januari 2014
Vaknade vid 3-tiden inatt av att det inte blåste, men nu regnade det infernaliskt! Så gott att va inomhus i värmen o inte bekymra sig för underlaget (vi står på asfalt). Somnade om o nästa gång jag vaknade regnade det också, inte så mycket, men regn var det. Det blev en runda med Ozzie gömd under ett paraply. Regnet slutade fram på förmiddagen men då kom blåsten tillbaka.
2014-01-19 Hamnen i Almerimar.jpg
Träffade några från ”svensklägret” på fricampingen o de sa att det var upp till 50 m/sek i vindbyarna. Surfarna verkade inte bry sig om det, flera var uppe o åkte på vågorna!
2014-01-19 Strand o hav i Almerimar.jpg
Var inne på en bar som ligger vid ställplatsen, beställde en öl var o då ingick även en lite tapas! Trevligt! Att jag även kan använda deras internet från husbilen är ett STORT +
Skypat med ett av barnbarnen, underbart att denna teknik finns!

20 januari 2014
+10 och en klarblå himmel, vattnet i hamnen rörde sig inte mycket! Solen var på väg upp o dagen såg lovande ut vädermässigt!
2014-01-20 Morgon.jpg
Den vanliga promenaden med Ozzie gick utefter den palmkantade vägen och sedan strandpromenaden. Kändes lite konstigt att se de snöbeklädda bergen på en sidan och havet på andra sidan där 4 surfare kämpade!
2014-01-20 Snö i bergen.jpg
2014-01--20 Palmer o snö.jpg
Dagen har varit behaglig, lunchen intogs utanför husbilen. Temperaturen låg på +15 men i lä o i solen känns det som mycket mer, så shortsen åkte på!
Var en runda vid fricampingen o tittade till ”svenskgänget”, de satt i solen o hade det gott också!
Vi hade planerat att hämta pizza till kvällen, men det fick bli pasta o köttbullar istället. Verkar som om många restauranger o dyl har fridag idag när det är måndag!

Vi återkommer!
Eva Lasse Ozzieo ugglan Kermit
 
Toppen