• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Däckfrågor kontra Sverige och söderöver

F

Flädertorpet

Guest
Hur gör ni om ni åker ner till tex. Spanien i oktober och hem i februari, med snö och halka.Vinterdäck eller?:dog::dog:
 
F

F.d. 25291

Guest
Sv: Däckfrågor kontra Sverige och söderöver

På vår bil satt det vinterdäck när vi köpte den, så dom har vi åkt 4000 mil på nu. När vi kommit hem i mars nån gång så kanske det är dags att byta, och då blir det likadana igen

Uno
 
F

Flow

Guest
Sv: Däckfrågor kontra Sverige och söderöver

Om din husbil väger mer än 3,5 ton så kan det vara idé att inte sätta riktiga vinterdäck på framhjulen, det är nämligen inget krav. Tydligen kan en hel del mil sparas på att istället välja M+S märkta däck, dvs de är ett mellanting mellan sommar och vinter. Jag satte på sådana idag på min! :cool:
 
F

Flädertorpet

Guest
Sv: Däckfrågor kontra Sverige och söderöver

Tack för tipsen, vår husbil väger över 3,5 ton så det blir en del att tänka på!!:dog:
 

jojje

HBK Medlem
Inlägg
851
Kommun
ÖstraGöinge
HBK-Nr
3802
Medlemskap
2024
Sv: Däckfrågor kontra Sverige och söderöver

För att betraktas som vinterdäck måste dubbade eller odubbade däck uppfylla två krav. Dels att däcken är särskilt framtagna för vinterkörning, dels att däcken är märkta på något av följande sätt:
M + S
M.S.
M & S
M - S
MS
Mud and Snow.

Däcket skall även vara märkt med en snöflinga.

Alltså M+S är ett vinterdäck.

Jojje
 

Riviera

HBK Medlem
Inlägg
1.058
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2024
Sv: Däckfrågor kontra Sverige och söderöver

Läste i M:s tidning Motor: vinterdäck är lagligt krav (i Sverige) på Bp1 och LL. Stämmer det? Behövs det inte på Pb2?

Därmed inte sagt att det inte behövs.
 

Lasse N

FD HBK Medlem
Inlägg
1.005
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
2634
Medlemskap
2022
Sv: Däckfrågor kontra Sverige och söderöver

Lastbilar, bussar och husbilar – nya regler 2013
Tunga lastbilar, tunga bussar och personbilar klass II (husbil) med en totalvikt över 3,5 ton ska från och med 1 januari 2013 ha vinterdäck eller likvärdig utrustning på fordonets drivaxlar, när vinterväglag råder under den aktuella perioden. Kravet gäller samtliga däck på drivaxlarna. Observera att framhjulsdrivna bilar ska vara försedda med vinterdäck eller likvärdig utrustning även på fordonets bakre hjulaxlar.

Med likvärdig utrustning menas bland annat snökedjor, slirskydd och vissa grovmönstrade däck. Grovmönstrade däck med vintermönster som är märkta med M+S eller däck märkta med symbolen alptopp/snöflinga (3PMSF) bör betraktas som vinterdäck.

Samtliga däck på tunga fordon ska ha ett mönsterdjup på minst 5 millimeter när det är vinterväglag. Kravet gäller inte tillkopplade släpfordon.
 

Leif Torså

FD HBK Medlem
Inlägg
323
Kommun
Växjö
HBK-Nr
7691
Medlemskap
2023
Sv: Däckfrågor kontra Sverige och söderöver

Oavsett vilka lagkrav som gäller så anser jag att man måste ha däck som klarar de väglag man kan råka ut för under sin resa.

Vädret i mellaneuropa varierar mycket mer än här hemma i Sverige. München kan t.ex ha snö i oktober likaväl som + 20 i december.

Om man åker från Sverige till Medelhavet under perioden oktober till april så måste man räkna med att klara allt från snö till torra alfaltvägar. Att köra med sommardäck när regnet plötsligt övergår till snö är en mycket otrevlig upplevelse.

Vi nordbor är vana att köra med vinterdäck i snö och har inte fattat hur fruktansvärt dåliga moderna sommardäck är på detta underlag. Jag har själv med en hyrbil hamnat i snöväder på nya sommardäck i Italien. Det äventyret vill jag inte uppleva igen.

Alla däck är en kompromiss mellan olika egenskaper. De nordiska vinterdäcken är mycket bra på snö och is men dåliga på såväl slask samt torr och våt asfalt. De kontinentala vinterdäcken är bra på slask och hyfsat bra på snö och is samt torr och våt asfalt. Sommardäcken är mycket bra på torr och våt asfalt men mycket dåliga på snö och is.

Sommardäcken har en gummiblandning som är optimerad för bra grepp på torr asfalt och är mycket dåliga på snö och is oavsett mönsterdjup.

Med utgångspunkt från Vi Bilägares senaste däcktest har jag räknat fram följande siffror på bromssträckor vid jämförelse med ett kontinentalt vinterdäck:

Blankis.
Dubbdäck - 32%
Nordiskt vinterdäck - 18 - 26%


Snö
Dubbdäck - 13%
Nordiskt vinterdäck - 7 - 14%

Våt asfalt.
Dubbdäck + 30%
Nordiskt vinterdäck + 26 - 43%

Torr asfalt.
Dubbdäck + 12 %
Nordiskt vinterdäck + 7 - 12%
Sommardäck - 21%

För mig är valet ett kontinentalt vinterdäck när vi reser söderut vår och höst. Se bara till att det är märkt med en snöflinga så att det är godkänt i Sverige.

Leif Torså
 
Toppen