• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Åhus gasol

JOE50

HBK Medlem
Inlägg
714
Kommun
Avesta
HBK-Nr
3974
Medlemskap
2024
Sv: Åhus gasol

Då kanske du kan tipsa om var man köper en kompositflaska billigare.
Jag vet inte var man köper billigare kompositflaskor.
Jag skulle aldrig köpa en sån flaska. Men man väljer givetvis själv.
Jag är vädigt skeptisk till dom flaskorna. Dom är sköra och får lätt läkage. Sen är det 1 kg mindre gasol i flaskan, mot stål eller aluminium.
På många ställen får man betala samma pris för en 10 kg kompositflaska som en PA 11

JOE
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.191
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Sv: Åhus gasol

Jag vet inte var man köper billigare kompositflaskor.
Jag skulle aldrig köpa en sån flaska. Men man väljer givetvis själv.
Jag är vädigt skeptisk till dom flaskorna. Dom är sköra och får lätt läkage. Sen är det 1 kg mindre gasol i flaskan, mot stål eller aluminium.
På många ställen får man betala samma pris för en 10 kg kompositflaska som en PA 11

JOE

Kompositflaskorna uppfyller ju tryckkärlsnormerna vilket ju bör ge en betryggande säkerhet. Jag har heller aldrig hört talas om läckande flaskor, vore ju intressant att få belägg för detta. I så fall borde ju en omkonstruktion ske, för att kunna uppfylla normen. Själv tycker jag de är kano bra, man ser gasnivån, ingen taravikt att tala om. Enda nackdelen är, som jagbedömmer, att de inte leder bort kylan lika bra, vilket är en nackdel om de används under vintern. Jag har heller aldrig behövt berala mer för gasfyllning än den mängd som fladjan rymmer.
Om det är så illa som du påstår så namnge gärna den gasdepån så vi kan välja annan leverantör.
Hälsn
Bertil
 

MarTom

HBK Medlem
Inlägg
428
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
475
Medlemskap
2024
Sv: Åhus gasol

När jag besiktigar husbilen görs också en gasoltest. Skulle det finnas minsta belägg för att kompositflaskan skulle vara av sämre kvalitét skulle jag ha fått höra detta. Så väl känner jag dem som kontrollerar detta. Nej, lägre vikt och och man kan lätt se hur mycket gasol som finns kvar. Bara fördelar. Jag har aldrig hört att kompsitflaskan skulle innebära någon fara för säkerheten. Om någon känner till någon instans som varnar för denna flasktyp så hör av er. Säkerheten är mycket viktig för mej! Det är bl.a. därför jag gör regelbundna gasoltester.
 

JOE50

HBK Medlem
Inlägg
714
Kommun
Avesta
HBK-Nr
3974
Medlemskap
2024
Sv: Åhus gasol

Kompositflaskorna uppfyller ju tryckkärlsnormerna vilket ju bör ge en betryggande säkerhet. Jag har heller aldrig hört talas om läckande flaskor, vore ju intressant att få belägg för detta. I så fall borde ju en omkonstruktion ske, för att kunna uppfylla normen. Själv tycker jag de är kano bra, man ser gasnivån, ingen taravikt att tala om. Enda nackdelen är, som jagbedömmer, att de inte leder bort kylan lika bra, vilket är en nackdel om de används under vintern. Jag har heller aldrig behövt berala mer för gasfyllning än den mängd som fladjan rymmer.
Om det är så illa som du påstår så namnge gärna den gasdepån så vi kan välja annan leverantör.
Hälsn
Bertil

Hej igen!
Kompositflaskorna är säkert godkända men det finns ändå starkare och svagare material i gasolflaskor. Jag har passat i receptionen i Idre och när jag var där en jul och nyår så blev det en del gasolflaskor bytta. Första kompositflaskan läckte i kragen när kunden satte fast flaskan med ingående slang. Någon dag senare kommer en gäst med en flaska som blivit skadad på den delen där man ser gasolmängden i flaskan. Ett litet hål räcker för att gasen skulle strömma ut.
Så för mig känns det som kompositflaskorna är bräckligare än både aluminium och stål.
Viktskillnaden mellan en kompositflaska och en aluminiumflaska är ganska marginell. Ett helt kg skiljer ju i mängd också.
Om du kollar på gasolfirmor på nätet så är det flera som tas samma pris för en p10 som en p11

JOE
 

MarTom

HBK Medlem
Inlägg
428
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
475
Medlemskap
2024
Sv: Åhus gasol

Hej igen!
Kompositflaskorna är säkert godkända men det finns ändå starkare och svagare material i gasolflaskor. Jag har passat i receptionen i Idre och när jag var där en jul och nyår så blev det en del gasolflaskor bytta. Första kompositflaskan läckte i kragen när kunden satte fast flaskan med ingående slang. Någon dag senare kommer en gäst med en flaska som blivit skadad på den delen där man ser gasolmängden i flaskan. Ett litet hål räcker för att gasen skulle strömma ut.
Så för mig känns det som kompositflaskorna är bräckligare än både aluminium och stål.
Viktskillnaden mellan en kompositflaska och en aluminiumflaska är ganska marginell. Ett helt kg skiljer ju i mängd också.
Om du kollar på gasolfirmor på nätet så är det flera som tas samma pris för en p10 som en p11

JOE




Ja vi bygger ju våra omdömmen på de erfarenheter vi har. Det gör att jag kommer att fylla mina kompositflaskor hos Åhus Gas om jag har vägarna förbi där. Jag byter gärna bort den minskade mängden mot det visuella i komposiflaskan.
 
Toppen