• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Besiktning

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Besiktning

Vi har en PBII som väger 3.85t och har således dyrare besiktning än motsvarande under 3,5t. Förklaringen som jag fick var att besiktning på fordon över 3,5t har ett annat besiktningsförfarande och kräver en annan behörighet för tjänstemannen.
De måste ha behörighet för tunga fordon.

Skillnader mellan rutinerna är bland annat man inte kollar felkoder på tunga fordon och att avgasprovet skiljer.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Besiktning

Besiktigade på Dekra för några år sedan, besiktningsmannen kunde ej skilja mellan dimljus och DRL.:rolleyes:
Sedan dess har det varit gamla Bilprovningen. Kunnig personal som det går att resonera med om rent tekniska saker som inte behöver ha med själva besiktningen att göra.:)
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Besiktning

Besiktigade på Dekra för några år sedan, besiktningsmannen kunde ej skilja mellan dimljus och DRL.:rolleyes:
Sedan dess har det varit gamla Bilprovningen. Kunnig personal som det går att resonera med om rent tekniska saker som inte behöver ha med själva besiktningen att göra.:)

Det är nog skillnad på station o station.
På vår "gamla" Bilprovning är det bara nya ansikten.
De gamla har dragit ;-)
 
Toppen