• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elförsörjning på färjeöverfart

stigge44

HBK Medlem
Inlägg
91
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
1591
Medlemskap
2024
Hur löser ni elförsörjningen under längre ( 6 - 10 timmar) färjeöverfarter sommartid?

Brukar själv åka med TT-line Trelleborg - Travemunde och där har jag inte lyckats få el någon resa, de verkar mest besvärade av att man frågar om el till husbilen med nekande svar. Eftersom rederiet anmanar att stänga all gasol ombord på färjan borde det finnas ett alternativ med el av säkerhetssynpunkt ( det finns de som inte stänger med risk för oss andra vid olycka)!
Senaste resan skrev jag ett förslag i deras förslagslåda på färjan med följande bifogade svar från TT-line.:rolleyes:
 

Bilagor

  • IMG_20131026_0001.jpg
    IMG_20131026_0001.jpg
    721,6 KB · Visningar: 277

Majzzan

HBK Medlem
Inlägg
1.138
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025
Sv: Elförsörjning på färjeöverfart

Efter att jag läste här på en tråd för något år sedan om de som fått elen i husbilen förstörd gm vara kopplade till el på färja använder jag frysklampar.
I alla fall mitt mindre kylskåp håller kylan riktigt bra över en natt med ett par frusna kylklampar, om man inte öppnar kylskåpsdörren. Även det i frysfacket var fortsatt fruset.
 

holiday

HBK Medlem
Inlägg
197
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
4882
Medlemskap
2024
Sv: Elförsörjning på färjeöverfart

Skall åka med Stena till Kiel från gbg om några veckor och dom kan inte erbjuda ström ombord,jag köper kolsyreis och lägger i frys och kylfack.

Tänk bara på att inte det får kontakt med plasten i kyl o frys då det är ca 80 minusgader,plasten tål ca 40 minus.
 

Berith&Janne

HBK Medlem
Inlägg
277
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2587
Medlemskap
2024
Sv: Elförsörjning på färjeöverfart

Har åkt flertalet gånger med kielfärjan, tar ca 12 tim. Har aldrig haft problem med kylskåpet det håller lätt, man öppnar ju inte skåpet. Se bara till att det är ordenligt kallt i förväg.
 
G

Göran T625

Guest
Sv: Elförsörjning på färjeöverfart

Inte så säkert!
De 400V uttag som finns på bildäck är i första hand avsedda för kylcontainers som drivs med 3x400V utan nolla, d.v.s de har bara 3 faser och skyddsjord (332-3). Där går det inte att få ut 230V eftersom nollan saknas.
Sedan kan det ju naturligtvis finns andra uttag, 2p+j alt. 3p+n+j där det fungerar men det måste ju naturligtvis finna en vilja bland besättningen att tillmötesgå våra önskemål.

//Göran
 

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.775
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
Sv: Elförsörjning på färjeöverfart

Vårat kyl/frysskåp går att köra på manuell 12Vdc och vi har 3x95Ah-batterier så det har inte varit några problem. Har 110Watt solceller + CTEC 250S Duo + CTEK smartpass som hjälpt till att ladda upp batterierna igen ganska snabbt. Dessutom åker vi ganska långt första dagen mot Italien som vi åkt till 13 av 15 somrar och där har vi haft el på campingen Jesolo International Clubcamping där vi är första 2-4 veckorna på semestern för det mesta. I vår förra HB gick det inte att koppla om till 12Vdc när inte motorn var igång så det fick jag koppla om.
 
Senast ändrad:

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.818
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: Elförsörjning på färjeöverfart

Hur löser ni elförsörjningen under längre ( 6 - 10 timmar) färjeöverfarter sommartid?

Brukar själv åka med TT-line Trelleborg - Travemunde och där har jag inte lyckats få el någon resa, de verkar mest besvärade av att man frågar om el till husbilen med nekande svar. Eftersom rederiet anmanar att stänga all gasol ombord på färjan borde det finnas ett alternativ med el av säkerhetssynpunkt ( det finns de som inte stänger med risk för oss andra vid olycka)!
Senaste resan skrev jag ett förslag i deras förslagslåda på färjan med följande bifogade svar från TT-line.:rolleyes:

Efter att ha läst tråden tycker jag du borde maila dem igen och säga att vi rekommenderar alla husbilsägare att åka med Finnlines färjor istället :)
Om det nu inte är samma ägare...
 

elsaotage

FD HBK Medlem
Inlägg
43
Kommun
Sävsjö
HBK-Nr
11703
Medlemskap
2023
Sv: Elförsörjning på färjeöverfart

Vi åkte Trelleborg-Travemunde kl.02.00 framme 10.45. Körde ombord c:a 01.30. Inga problem vare sig i frysen eller kylskåpet.
Viktigt Stäng av kylskåpet först. Därefter stäng gasolkranen. Om man bara stänger gasolkranen kommer kylskåpet att försöka tända och tända tills elektroniken ger upp.
Då måste man stänga av kylskåpet några minuter och sedan sätta på det igen då brukar det starta.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Elförsörjning på färjeöverfart

Problemet är nog inte spänningen utan om jag är rätt informerad har dom 60hz istället för 50hz som det är på landbacken och det kan vara anledningen att vissa fått elektroniken förstörd.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Elförsörjning på färjeöverfart

Varför riskera elsystemet med ojämn fartygsel. Åker man till Norge så finns det en ekonomiskvinst att fylla kylskåpet. Men åker man till Europa så är livsmedelspriserna lägre än i Sverige. Vad har ni i kylskåpet på väg söderut?

En del av oss har varit på väg i flera dagar innan vi når ner till Skåne och så dags brukar kyl och frys vara sprängfyllda. Men du som bor norr om landsvägen borde väl vara medveten om att landet är långsträckt?

Den som inte klarar att köra kylen på el under några timmar har en uppenbart underdimensionerad batteribank.

aake
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Elförsörjning på färjeöverfart

Planering!! Bättre än att köpa ny elcentral. Håller med dig om att ett bra kylskåp även skall kunna hålla kylan utan el under en färjeöverfart. Bäst om man låter bli att öppna det. En av mina nöjen vid utlandsresor är att pröva bl.a. Mat utbudet. Som jag tidigare skrev till bra pris dessutom när man är söder om Danmark.
 

holiday

HBK Medlem
Inlägg
197
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
4882
Medlemskap
2024
Sv: Elförsörjning på färjeöverfart

Problemet är nog inte spänningen utan om jag är rätt informerad har dom 60hz istället för 50hz som det är på landbacken och det kan vara anledningen att vissa fått elektroniken förstörd.


Jag drar ur 230 volt sladden ur elblocket när jag kopplar el ombord,kyl och frys funkar ändå.
 
Toppen