• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

låsproblem

hons.i

HBK Medlem
Inlägg
36
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1414
Medlemskap
2024
Har en Pilot 04, låset i bodelsdörren börja att strula sprutade in låsolja i låset.
Nu går ej nycklen att trycka in i botten, verkar som om axeln på cylindern
bara snurrar runt. Någon som vet vad göra.
mvh hons.i
icon5.gif
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: låsproblem

Har en Pilot 04, låset i bodelsdörren börja att strula sprutade in låsolja i låset.
Nu går ej nycklen att trycka in i botten, verkar som om axeln på cylindern
bara snurrar runt. Någon som vet vad göra.
mvh hons.i
icon5.gif

Demontera låset och beställ en ny cylinder. De som säljer cylindern kan hjälpa dig att montera eller ge anvisningar om hur du skall göra. Har gjort detta för några år sedan var inte så svårt.
 
F

F.d. 53358

Guest
Sv: låsproblem

Använd inte låsolja, den innehåller frätande kemikalier som får aluminiumen i låsen att oxidera och svälla och bli obrukbara. Jag använder vapenolja som finns i sprayförpackning, fungerar utmärkt. Har det oxiderat ihop är det nog kört, det är bara att köpa nytt.
 

Häggen

FD HBK Medlem
Inlägg
630
Kommun
Umeå
HBK-Nr
5265
Medlemskap
2022
Sv: låsproblem

Använd inte låsolja, den innehåller frätande kemikalier som får aluminiumen i låsen att oxidera och svälla och bli obrukbara. Jag använder vapenolja som finns i sprayförpackning, fungerar utmärkt. Har det oxiderat ihop är det nog kört, det är bara att köpa nytt.
Kanon att kalla en sådan olja just för låsolja som innehåller frätande kemikalier.
Hur tar man reda på sådant som vanlig simpel konsument. Skall man som konsument behöva misstro allt som säljs och googla och analysera en halv dag
för att köpa typ en låsolja som just skall hjälpa mig att fungera utan skadliga
kemikalier för ändamålet. FY FA-. Häggen i ett grått o regnigt Umeå
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: låsproblem

....Skall man som konsument behöva misstro allt som säljs och googla och analysera en halv dag........

Tyvärr blir det alltmera så - en baksida med den öppna marknaden. Försäljningsrestriktioner gillas inte av EU.
(OBS inga politiska avsikter med inlägget - är för EU i de flesta frågor)
 
Toppen