• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vattenburen golvvärme med Truma therme och Truma combi 6

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Har lite funderingar på golvvärme. En kompis till mig bytte golvet i min husbil. Han propsade på att fräsa in slingor för vattenburen golvvärme (vilket var bra i efterhand). Så han lade in 2 slingor med 12 mm slang total längd av ca 35m. Av en ren slump så hittade jag en Truma D6 till ett hyfsat pris. Truma 6 är ju en luftburen värmare som jag vill skall kopplas ihop med vattenburen golvvärme. Har för mig att jag har läst om att LMC har den i någon av sina husbilar. Är det någon som har denna kombination i sin husbil. Skriv gärna och berätta hur det fungerar. Vad behövs för att få det att fungera. Räcker det med en termostat och en pump. Hur kommer beredaren att fungera med glykol (ärga sönder)
Så jag är tacksam för hjälp:spinny:
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Sv: Vattenburen golvvärme med Truma therme och Truma combi 6

Jag har en Truma 6d inköpt för 12000kr. Golvvärmeslangen ligger redan i golvet kostade 1000kr. Behöver då bara komplettera med en Truma therme och blandarventil samt en pump. Säkert något mer som jag inte vet just nu. Kan du förklara för mig. Hur kan det bli billigare att byta till en husbil med vattenburen värme? Vill gärna ha kreativa svar och inte som i det här fallet Goddag yxskaft svar.
Mvh Peter
 

Draumur

FD HBK Medlem
Inlägg
756
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
4788
Medlemskap
2023
Sv: Vattenburen golvvärme med Truma therme och Truma combi 6

Vi har en LMC 2013 med Truma 6e och golvvärme. Golvvärmen är lite mysigt för fossingarna men har enligt vårt tyckande inget med uppvärmningen att göra. Under 10+ räcker det inte till att värma bilen. Vi måste då använda luftvärmen.
 

brogu

HBK Medlem
Inlägg
1.336
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
3911
Medlemskap
2024
Sv: Vattenburen golvvärme med Truma therme och Truma combi 6

Vi har en TEC med denna lösningen som vi tycker är idealisk eftersom det även går att använda den ihop med 12V. Visserligen känns det då knappt att golvet är varmt men det gör gott för inomhus klimatet.
Står vi vid något sällsynt tillfälle på el värmer golvet ganska bra. Har hänt att vi fått stiga upp och vrida ner värmen.
Men är det riktigt kallt som Draumur skriver räcker det inte som enda värmekälla. Men det var väl inte det du var ute efter?
Det skönaste är att man inte behöver ha fullt blås på luftvärmen hela tiden.

/Gunnar
 
K

Knopare

Guest
Sv: Vattenburen golvvärme med Truma therme och Truma combi 6

Är det någon som vet om man behöver ha olika termostat vinter sommar,
Måste åka fram o tillbaka Jukkasjärvi för att få varm luft. Tack, Bo
 
Toppen