• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

kontakt mellan bilar

pimmalin

FD HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5160
Medlemskap
2021
Är två kompisar som åker ihop och vill prata med varandra

har husbil kl någon kanal på pr radio någon som vet
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.498
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Sv: kontakt mellan bilar

När jag och brorsan är ute och kör husbil så har vi Lidlis 240 kr wokytoki,,,.räcker till ca 500m...ställer in samma kanal helst lite udda att ingen annan stör och hör.
 
Senast ändrad:

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.568
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: kontakt mellan bilar

Enklast varianten och gratis som vi provade med några HBK-vänner, i och på väg til Grekland och i Spanien, var vanliga PR-radioapparater. De har väldigt kort räckvid men fungerade bra på korta avstånd.

Då avståndet blev för långt använde vi mobiltelefonen. Om den bakomliggande önskade kontakt så ringde denne till framförliggandes mobil. Denne såg vem som ringde men besvarade inte samtalet utan stannade så att bakomliggande hann ifatt eller att PR-radion åter fungerade.

Om den bakomliggande stannat och ville att framförvarande skulle vända så upprepades uppringning en gång. Omvänt så behövde ju framförvarande bara stanna eller sakta ner.
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.817
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: kontakt mellan bilar

Till iOS finns appar som iPTT - funkar som en komradio men använder mobildatatnätet. Vill man undvika roamingkostnader kör man en egen AP i en av bilarna, och kör på det egna LANet.
Eller HeyTell som knarrevik tipsade om.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: kontakt mellan bilar

Fördelen, eller nackdelen med en 27 Mhz anläggning är att man inte har förbindelse endast med "resesällskapet" utan kan ta del av annan information som sänds på radion, t.ex. trafikstörningar.

Här hemma är det nuförtiden ganska dött på 27 Mhz men på kontinenten är det fortfarande lite bättre med trafik.

PMR är väl närmast att betrakta som en leksak men kan fylla behovet av kommunikation om avstånden mellan enheterna är relativt små.
 
F

F.d. 52919

Guest
Sv: kontakt mellan bilar

PMR leksak!... Det fungerar i alla fall mellan 2 husbilar för mig och mitt sällskap och de har vi utnyttjat sedan PMR kom i ropet. Dessförinnan körde vi med 5 W 27 mhz handapparater (Handic) och handmikrofoner!
 
F

F.d. 50100

Guest
Sv: kontakt mellan bilar

På min bil har jag en väldigt bra antenn för 27 MHz (Sirio 5000). Räckvidden är några mil.

Jag har även President Randy II handapparat för 27 MHz. Den brukar jag låna ut till de jag åker med som inte har en egen station i bilen. Ska det bli riktigt bra så kan jag ersätta batteriet med en adapter för cigarettändaruttaget som även har utgång för en extern antenn.
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: kontakt mellan bilar

Vill slå ett slag för PMR radio. Den fungerar perfekt på kortare avstånd, dock är det lite problem på längre avstånd. Nu har jag provat en modell med magnetantenn som kan sättas på taket. (Om du har en Plåtis eller halvintegrerad.) Det gör att om båda bilarna har denna om man är ute och kör tillsammans så mer än fördubblar man räckvidden.

930396_BB_02_FB.EPS_250.jpg


Köp PMR-RADIOENHET ALBRECHT G7 MAG hos - Conrad.se PMR-radioapparater
 
F

F.d. 55736

Guest
Sv: kontakt mellan bilar

Köpte ensats från teknikmagasinet den heter Topcom PMR dessa her flera subcanaler och når c:a3 km i störig miljö längre vid fri sikt. Batterierna håller minst en dag vid "normal kommunikation" priset c:a 800 kr
 

Kent (Nutte Lindeman)

HBK Intresserad
Inlägg
32
Kommun
Gråbo
Sv: kontakt mellan bilar

Hej! Jag hejar på dig Råttan 27 mhz ska det vara om man vill ha lite längre räckvidd än pmr leksakerna och 27 börjar och växa igen.
27 mhz är licensfritt och man får köra 4 watt på am/fm och 12 watt på ssb.
Och här får ni några länka om ni är intresserade.
27mhz.se

limmared.nu

fbradio.se

R8N CB SHOP

Svenska CBradio 27MHz

Häls/ Lindeman:msn_cellphone:
 
Toppen