• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bygga om till LPG gas

55kjelle

FD HBK Medlem
Inlägg
167
Kommun
Staffanstorp
HBK-Nr
11711
Medlemskap
2022
Sv: Bygga om till LPG gas

Har talat med en i Karlshamn som säljer tillbehör för ombyggnad till LPG.
Skruvar fast flaskorna i bilen med mätare på och fyllnings utrustning .
Är detta bättre än vanliga flaskor?
Känns som det är ett måste om man kör utanför Sverige.
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Bygga om till LPG gas

Vihar nu haft Alugas LPG-flaskor i två bilar. Skall aldrig byta tillbaka till vanliga.
Jättelätt att installera själv, ingen "ombyggnation" behövs. Man beställer flaskorna och påfyllningsslangen, grenstycket till båda flaskor och de olika munstycken sompassar till olika ländernas system (3-4 st).

Rekommenderas även för bara svensk användning.Lätt att ta med när man byter bil. Visaren visar gasmängden i flaskan.

hälsning
jyrki
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Bygga om till LPG gas

En litt mer ekstrem ombygging er å montere en større tank under bilen, på vår Flair har vi en 110 liter - med 80% fylling blir dette 88 liter eller omlag 44 kilo LPG/Gasol. Det orginale flaskeskapet er beholdt og kan benyttes ved å vri om en vendekran. Monteringen ble utført av Wynen Gas i Viersen i Tyskland inkludert en fjernavleser så vi kan sjekke fra inne i bilen hvor mye gass vi har igjen i tanken.
 

sandstroem

HBK Medlem
Inlägg
330
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12388
Medlemskap
2024
Sv: Bygga om till LPG gas

Hej, vi har en alugas flaska med slang och fast påfyllningsmunstycke i vår Hymer B644. Jag köpte denna hos Karlshams gasol, för att få till en fast installation behövde jag komplettera med några bandjärn. Jag monterade påfyllningen inne i gasolutrymmet, detta har fungerat utomordendligt bra vi har tankat både i Europa och i Sverige. Diverse adaptrar medföljde vid köpet men jag vet i nuläget inte om det finns fler aternativ.
 

Åsa o Stefan

HBK Medlem
Inlägg
400
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
11082
Medlemskap
2025
Sv: Bygga om till LPG gas

Byggde om vår bil i våras i Tyskland o har inte ångrat detta en sekund.
Tankar nu gasol (LPG) både i Sverige o utomlands helt krångelfritt med ngn av våra fem adapters direkt från pump på mackarna dygnet runt till en kostnad som är mindre än hälften jämfört med flaskbyten.

Rekommenderar verkligen att investera i en/ett par AluGas tankflaskor med Truma teknik:
- Säkerhetstryckregulator m krocksensor för drift under körning
(DuoControl CS)
- Gasfilter till varje AluGas tankflaska
- Fjärravstängningskontroll inne i bilen
- Fjärrindikering av gasmängden inne i bilen m inbyggd EisEx funktion
- Utvändig studs för tankning av LPG på mackar.

:D Stefan
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.783
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Bygga om till LPG gas

LPG betyder gasol. Du menar säkert bytt till tank eller tankflaska.
Vi har sedan flera år tankflaska och det fungerar mycket bra tycker vi.

Mats C

Ser att du är från Götene.

Var brukar du fylla gasol?

Finns det någon mer i Skaraborg förutom Skövde Gasol som bara har öppet 7-16:30 vardagar och tar samma pris som flaskbyte (fn. 390:) oavsett mängd han fyller.
 

55kjelle

FD HBK Medlem
Inlägg
167
Kommun
Staffanstorp
HBK-Nr
11711
Medlemskap
2022
Sv: Bygga om till LPG gas

Ditt konsert Stefan verkar väldigt bra, vi har även plats för en ev. Tank under bilen ,kanske något att tänka på, eller onödigt.
Kommer du i håg vad kalaset kostade och var fick du detta monterat?
55 Kjelle
 

Mats C

HBK Medlem
Inlägg
268
Kommun
Götene
HBK-Nr
4927
Medlemskap
2024
Sv: Bygga om till LPG gas

Ser att du är från Götene.

Var brukar du fylla gasol?

Finns det någon mer i Skaraborg förutom Skövde Gasol som bara har öppet 7-16:30 vardagar och tar samma pris som flaskbyte (fn. 390:) oavsett mängd han fyller.

Jag tror inte det. Jag har fyllt i Skövde och Jönköping i denna del av landet.

Mats C
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Bygga om till LPG gas

Enkleste løsningen fra Wynen er en grønn tankflaske med direkte påfylling - ser at prisen er €295 for en slik. Skal en ha med utvendig tanking blir det et tillegg.

En løsning med 2 grønne med sammenkoblet direkte fylling €620.

Ser at Wynen nå har fått frem tanker for montering i gass-skapet, her er det flere alternativer €420 - 430.

I tillegg må en huske å bestille festeutstyr for den tanken en velger - her er det priser mellom €10 og €100 avhengig av hvilken tank en velger.

Detaljer på WYNEN GAS » (engelsk utgave).

En viktig sak er at tankflasker må trykkprøves hvert 10 år, mens tankene ellers er godkjent etter nye EU-regler og slipper dette.
 

Willy

FD HBK Medlem
Inlägg
106
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
164
Medlemskap
2023
Sv: Bygga om till LPG gas

Gå in på webbsidan gasolikarlshamn.se
Ring o prata med Henrik om pris och om installationen.Jag var hos honom i tordags och tankade gas. Då höll han på att installera till en som skulle åka ner i europa. Henrik är mycket kunnig och duktig. Kan verkligen rekommendera honom.
 
Toppen