• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

dragkrok

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Är det någon som vet om man får tillverka och montera sin dragkrok själv?
 

matse

HBK Medlem
Inlägg
510
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
18844
Medlemskap
2024
Sv: dragkrok

kan gå på gammal bil
nyare helfordonsgodkända svårare
krävs ofta ce godkända delar
 

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Sv: dragkrok

ja troligen krävs det .Jag får försöka komma i kontakt med någon besiktnings ingenjör och fråga .Jag är inte direkt sugen och pynta 10000 tals kr för ett drag .
Skulle tippa på två , tre kvällar jobb med tillverkning en kväll montering .
 

matse

HBK Medlem
Inlägg
510
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
18844
Medlemskap
2024
Sv: dragkrok

hm....10000 tals kronor?
de dyraste jag genom jobbet kommit i kontakt med har kostat under 8000.-
 

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Sv: dragkrok

Om bilen är äldre än 12.12.30.får man tillverka draget själv .Men jag har inte fått ett riktigt svar om bilen väger mer än 3.5 ton.Är bilen av nyare model måste draget vara testat på div sätt .Så tydligen kan man inte ta ett drag från en äldre bil och montera det på en nyare bil.Eller om du har en äldre bil som tass i trafik efter brytpunkten.
Det är en moshjärna som hittat på detta om detta nu stämmer.
Det är svårt och få svar på alla frågor ingen som kan svara riktigt jag har suttit i flera timmar i telefon kö hos alla tänkbara instanser
Va fan betalar vi skatt till .en massa blåsta byråkrater?:confused:
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: dragkrok

Man skall ju inte heller ibland fråga tröga byrokrater som aldrig har hållit i en svets, om man tror sig få svar som man inte vill ha ;).

Om man lyckas köpa ett beg. drag på skroten som man blästrar och målar upp innan montering så är det ok.

Om man köper ett beg. drag på skroten och svetsar dit ett extrastag som förstärkning fram till en balk, och sedan blästrar och målar allt och inte frågar någon så är det väl fortfarande helt ok.

Om man köper ett beg drag på skroten som passar väldigt illa och modifierar det så det passar och sedan blästrar och målar det. Är det då ett beg. drag, eller ett modifierat drag, eller ett nybyggt drag.

Kanske en onödig fråga att ställa om det blev bra :D.

M.v.h. JANKRO.
 
F

F.d. 51386

Guest
Sv: dragkrok

När vi tog hem vår Pöösl från Tyskland bad jag om att det skulle monteras på en dragkrok. Priset för krok och montering blev 300 euro. Förvånad ställde jag frågan om priset var korrekt och fick svaret: Det är en EU krok och det kostar inte mer än så här.

Undrar varför det är så djä... Dyrt att montera i Sverige mot Tyskland?
 

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Sv: dragkrok

Din bil är väl en Plåtis .ISF är det stor skillnad men visst är det mycket billigare i Tyskland
 
F

F.d. 51386

Guest
Sv: dragkrok

Nu var det längesedan den här tråden var aktuell, men viss är det en plåtis. Men.....besökte Kistamässan och upptäckte att man ville ha 12000kr för att montera krok på en plåtis här i Sverige. Jämför med 300 euro i Tyskland, fattar ingenting!
 
Toppen