• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Täcka husbil/husvagn på vintern?

F

F.d. 8688

Guest
Hej!

Jag undrar om nån har erfarenhet av denna:

Husvagnsöverdrag - Jula AB

Jag funderar på att använda denna till vår husvagn i vinter, är det en dum ide?

Jag har ju läst och att folk inte rekommenderar att använda en pressening och det kan jag ju förstå eftersom det inte blir tillräckligt ventilerat.

Dock så verkar denna var just av ett ventilerat matrial.

Vad tror ni?

Anledningen till att jag vill täcka husvagen är att den börjar få några år på nacken och på några få ställen smyger fukt in.

Är det dumt eller bra att använda Julas lösning?

Tacksam för ganska snabbt svar!

mvh

Tommy
 
F

F.d. 28371

Guest
Sv: Täcka husbil/husvagn på vintern?

Jeg vil ikke rekomanderea et slikt skydd dersom vagnen står på et blåsigt område. Da vil skyddet hele tiden gnisse mot vagnen når det blåser. Står vagnen på et sted med mye snø, må det skyffles vekk. Jeg vet ikke om det er så lett med skyddet på vagnen? Dersom du har mulighet til la vognen stå innomhus er det en bedre løsning.
 

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Sv: Täcka husbil/husvagn på vintern?

Köpte mitt förra året, funkade väldigt bra!
Nu i år har jag bytt HB och då byggt en ram runt bilen som ett hus med bra vinkel upptill för att snön ska glida av.
Paketerade bilen i fredags , ösregn hela lördagen , söndag kröp jag upp på taket och det var krut torrt även sidorna på Hb var torra trots att jula täcket droppade vatten, den ventilerar jätte bra och nu med en spalt på 10 cm så kan inte ens täcket gnida mot bilen!
Köpte färdiga vinklar och taknock konsol på Jula, bara kapa regeln och skjuta i, fästa med en skruv! På med överdraget klart!
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Täcka husbil/husvagn på vintern?

Julas överdrag har funkat för mig i ur och skur och ibland i storm under 5 säsonger. Jag har inte upptäckt några nötningsskador över huvud taget då insidan är av mjukt material. Eftersom överdraget fått några skavanker funderade jag på att byta till ett nytt till rabatterat pris 995 kr men såg att jag behövde åka långväga för att få tag på ett.

Det verkar som om Jula har slutat med postorder och att de närmaste Julavaruhusen hade sålt slut. Får hoppas på nästa år eftersom överdraget till fullo uppfyllt mina fordringar, bättre skydd finns inte att få såvida man inte kan vinterförvara bilen inomhus.
 

anding2

HBK Medlem
Inlägg
12
Kommun
LillaEdet
HBK-Nr
12346
Medlemskap
2024
Sv: Täcka husbil/husvagn på vintern?

Köpte ett täcke ifrån Jula det har skrivits att det ska vara bra men när jag har haft på det nu i ett par veckor så när jag kommer ut så är det så himla fuktigt att det nästan rinner på luckorna och på toaletten är dryper det om väggarna av fukt.Jag har tre torrbollar och har försökt att ha ventilation men det hjälper inte så det blir att bygga tak över den istället.Jag kan inte rekommendera detta till någon.:(
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Sv: Täcka husbil/husvagn på vintern?

Har ingen erfarenhet av täcket. Men undrar om man inte kapslar in fukten.
Ha det
 
T

Teddi

Guest
Sv: Täcka husbil/husvagn på vintern?

ja har haft julatäcket i fem år,,funkar kanon,,sedan att det rinner från täcket,,
var ska de annars komma ifrån??

hytten är ju en vanlig bilhytt, med kallras,,,ock sätta in torrbollar?,,sätt dom utanför bilen,istället,,torrboll har många namn,,:p,


täcket finns för 995 spänn,,
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Täcka husbil/husvagn på vintern?

5 års erfarenhet av detta täcke aldrig haft fukt men som alltid olika erfarenhet därför splittrade läsare, fortsätter med Julatäcket det 6:e året inget fuktutslag vid årets test.
 

marunga

FD HBK Medlem
Inlägg
918
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
14029
Medlemskap
2022
Sv: Täcka husbil/husvagn på vintern?

Intressant det där med fukt. Satte in en avfuktare i min nyinköpta begagnade husbil. Startade med 74 % fukt vid 16 grader. Efter 2 dygn var fukten nere på 59% vid samma temp. Det handlade om 12 liter vatten. Tyvärr funkar den bara ner till +5 grader.

marunga
 

björns

HBK Medlem
Inlägg
143
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
1458
Medlemskap
2024
Sv: Täcka husbil/husvagn på vintern?

Hej Har haft Julatäcket i 3 år Har helt uppfyllt mina krav Det skaver absolut inte på bilen Häls Björn
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.500
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Sv: Täcka husbil/husvagn på vintern?

Har haft Jula täcke 3år utan problem.. Kan det vara så att när man täcker bilen med julatäcke och får fukt på väggarna och tak in i bilen så kanske det finns fuktskada i konstruktion, trots att Jula täcke är ventilerande så minskas ventilation..
 

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Sv: Täcka husbil/husvagn på vintern?

Som sagt så la jag på mitt täcke för en vecka sedan, (fredag) hela lördagen ös regnade det, söndag morgon kröp jag upp på taket som var kruttorr, gick in i bilen och samma där helt perfekt luft inget vatten i torrbollarna, sen har jag visserligen byggt en ram runt bilen som gör att det är 10 extra luft spallt och tak till nock är det 60 cm luft.
Det enda med jula täcket som ligger mot HB är alkov delen.
 

Goofy

HBK Medlem
Inlägg
98
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
7668
Medlemskap
2024
Sv: Täcka husbil/husvagn på vintern?

Intressant med överbyggnaden, har du möjlighet att visa den med foto?
 

Micke C

FD HBK Medlem
Inlägg
40
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
4290
Medlemskap
2021
Sv: Täcka husbil/husvagn på vintern?

Har haft Jula-överdrag på bilen under de sista fem vintersäsongerna, fungerar utmärkt. Lägger några 100 mm frigolitskivor mellan takluckor och solcellen för att bygga upp nivån och undvika fickor där det samlas vatten, har grundvärme på +5 grader i bilen och en extrafläkt som cirkulerar runt luften, ingen avfuktare.

Micke C
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Täcka husbil/husvagn på vintern?

Jag har haft mitt Julatäcke i 3 år, kört med uppvärmning 10grader. Första vintern hade jag en del stora istappar vid framrutan men efter att jag satt på vintertäckning på framrutan inga problem. Fungerar utmärkt. Rekommenderas som en billig men ändå fungerande täckning!
//Åke
 
F

F.d. 10098

Guest
Sv: Täcka husbil/husvagn på vintern?

Har använt Julaöverdraget ett par säsonger och det fungerade bra. Lite bökigt att lägga på bara och det är inte roligt att ta av om man vill använda bilen vintertid och det är en massa fastfrusen is och snö på taket. Numera använder jag Julaöverdraget om bilen står en längre tid under den varma årstiden, slipper då fågelskit och dropp från träd. Vintertid använder jag istället en fristående ställning täckt med presseningar. Fungerar som ett garage, bara att öppna en gavel och köra ut.
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Täcka husbil/husvagn på vintern?

Har haft Jula-överdrag på bilen under de sista fem vintersäsongerna, fungerar utmärkt. Lägger några 100 mm frigolitskivor mellan takluckor och solcellen för att bygga upp nivån och undvika fickor där det samlas vatten, har grundvärme på +5 grader i bilen och en extrafläkt som cirkulerar runt luften, ingen avfuktare.
Micke C
Tack Micke för uppslaget med frigolitmaterial så kan man enkelt skydda/avlasta takluckor, TV antenn och solpanel. Lägger man till en längstgående regel ev även den i frigomtrl(?), ovanpå frigolitbitarna så erhålls även viss ventilations- och avrinningsfunktion.

Jag kommer för min del skära ut platser för takluckor, mm i frigolitblocken så att de förblir på plats då "Julatäckningen" dras upp över biltaket.

Har baserat på ditt uppslag även sagt upp min garageplats i ett mobbförråd, vars pris höjts fr 2.250 till ca 3.800:-! Placerar nu bilen hemma, Julaskyddet 1.295:-snabbt betalt = jag kan med god "vinst" köpa ett nytt Julatäcke varje år/eller oftare och ha bilen nära för tillsyn och ev laddning vid behov (kopplar då inte bort batterierna vars livslängd troligen ökar).
 
Toppen