• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Täcka husbil/husvagn på vintern?

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.269
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Täcka husbil/husvagn på vintern?

Relax, jag gjorde likadant för 7-8 år sedan. Hade bilen i en maskinhall men tyckte att dom pengarna lägger jag på en liten kostnad att höja carporten. Efter den åtgärden har jag alltid varmt i bilen för att kanske bara gå ut o njuta eller lite pyssel. Batterierna har på den bilen vi har nu hela tiden stått på laddning. Bilen är en -09. Hittills med gott resultat.
 
F

F.d. 53358

Guest
Sv: Täcka husbil/husvagn på vintern?

:music-icon:Jag har en uppvärmd verkstad på 270 m2 Jag kör ut HB.n när jag behöver göra något där. Jag är pensionär och behöver inte så mycket arbete, Men jag brukar gå och klappa HB.n en gång om dagen. Den frågar alltid när det är dags att ge sig ut på nya äventyr. Jag brukar svara, att när vårsolen tittar in genom fönstren, då sticker vi.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.269
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Täcka husbil/husvagn på vintern?

:music-icon:Jag har en uppvärmd verkstad på 270 m2 Jag kör ut HB.n när jag behöver göra något där. Jag är pensionär och behöver inte så mycket arbete, Men jag brukar gå och klappa HB.n en gång om dagen. Den frågar alltid när det är dags att ge sig ut på nya äventyr. Jag brukar svara, att när vårsolen tittar in genom fönstren, då sticker vi.

Ähhh nu blev jag sjuk, avundsjuk;)
 
F

F.d. 53358

Guest
Sv: Täcka husbil/husvagn på vintern?

Ja du Håkan, jag förstår att jag och min husbil är lyckligt lottade.
Ha de bra och vänta på våren och försök överleva den kommande deprimerande årstiden. Man kanske ska göra som björnen, gå i ide och bara sova.
Hälsningar Uno
 

Q-ul. Jan

HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Partille
HBK-Nr
5174
Medlemskap
2024
Sv: Täcka husbil/husvagn på vintern?

Tack Micke för uppslaget med frigolitmaterial så kan man enkelt skydda/avlasta takluckor, TV antenn och solpanel. Lägger man till en längstgående regel ev även den i frigomtrl(?), ovanpå frigolitbitarna så erhålls även viss ventilations- och avrinningsfunktion.

Jag kommer för min del skära ut platser för takluckor, mm i frigolitblocken så att de förblir på plats då "Julatäckningen" dras upp över biltaket.

Har baserat på ditt uppslag även sagt upp min garageplats i ett mobbförråd, vars pris höjts fr 2.250 till ca 3.800:-! Placerar nu bilen hemma, Julaskyddet 1.295:-snabbt betalt = jag kan med god "vinst" köpa ett nytt Julatäcke varje år/eller oftare och ha bilen nära för tillsyn och ev laddning vid behov (kopplar då inte bort batterierna vars livslängd troligen ökar).

Mike,vill komplettera din redogörelse med hur jag gör. Kanske som uppslag för någon annan (?) Uppe på frigolitbitarna (längsgående bilen) kopplar jag ihop avloppsrör 50-70 mm diam som blir som en långbalk. Tvärs tar jag VPC rör (el-rör) och trär över rörisolering. Dessa går då ut till ca.1dm utanför bilbredden. Den spänsten som VPC rören ger håller up skyddet. Ca 5 st till en bil på 7.40m. Som stöd under montaget tag silverteip i "krysspunkten" (längs /tvärs)
Jula skyddet för upp till 7.40m kostar idag 1495 (köpte ett nytt)
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Täcka husbil/husvagn på vintern?

Ett litet tips när ni täcker med Julatäcket första gången är att spraya på Fram och Bak, Vänster och Höger när ni hängt på kapellet. Andra gången man täcker kan det vara ganska trassligt att få ordning på jättetältet i synnerhet om man är ensam och står på husbilstaket. Ev. kan man spraya på reg.numret om man har någon nytta av det.
//Åke
 

Gotand

FD HBK Medlem
Inlägg
213
Kommun
Gotland
HBK-Nr
4880
Medlemskap
2023
Sv: Täcka husbil/husvagn på vintern?

Jag har använt en presenning på ca 5x8 m, som jag lägger över en egentillverkad enkel konstruktion, som jag lagt på befintligt takräcke. Rejäl luftspalt vid takfot samt möjlighet för luft att komma in både framme och bak. Jag låter takluckorna stå på glänt, samt har ett par cm glipa på hyttens sidofönster. Har inte upplevt nåt problem med fukt. Hade planer på att sätta in en avfuktare, men har lagt det på "is". Möjligen har plastfönstren på sidorna blivit en aning "dimmiga", av event. nötning från presenningen. IMG_0362.JPG

IMG_0364.JPG
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Täcka husbil/husvagn på vintern?

Ett litet tips när ni täcker med Julatäcket första gången är att spraya på Fram och Bak, Vänster och Höger när ni hängt på kapellet. Andra gången man täcker kan det vara ganska trassligt att få ordning på jättetältet i synnerhet om man är ensam och står på husbilstaket. Ev. kan man spraya på reg.numret om man har någon nytta av det.
//Åke

En ypperlig idé. Som du säger är det inte helt enkelt att manövrera överdraget när man väl fått upp det på taket.
 

Jannemickel

HBK Medlem
Inlägg
4.918
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
10420
Medlemskap
2024
Sv: Täcka husbil/husvagn på vintern?

Usch vilken tråkig dag.....
// Janne
 

Bilagor

  • 2013-10-23 15.32.17.jpg
    2013-10-23 15.32.17.jpg
    1 MB · Visningar: 52
  • 2013-10-24 11.13.53.jpg
    2013-10-24 11.13.53.jpg
    978 KB · Visningar: 46
  • 2013-10-24 12.12.22.jpg
    2013-10-24 12.12.22.jpg
    1,6 MB · Visningar: 43

marunga

FD HBK Medlem
Inlägg
918
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
14029
Medlemskap
2022
Sv: Täcka husbil/husvagn på vintern?

Jag står i samma sits - snart. Men att ha HB stående på gräs är det smart med tanke på markfukt. Jag hade tänkt lägga en pressenning under...?!
Synpunkter?

mvh/
Marunga
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Täcka husbil/husvagn på vintern?

Har haft bilen i wirehus i 5 år nu. Står på grus, och luftigt. Inga fuktproblem här.
Bilen står med lätt lutning bakåt, så att ev smältande ryksnö kan rinna rinna av snarare än bli stående i en pöl i framkant av taket.
 

Bilagor

  • IMG_20131024_141538.jpg
    IMG_20131024_141538.jpg
    3,3 MB · Visningar: 39

saxnäs

HBK Medlem
Inlägg
638
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
12900
Medlemskap
2024
Sv: Täcka husbil/husvagn på vintern?

Jag hoppas min HB är byggd för att stå ute i vinter utan någon överrock på sig , åker Dethleffs. Min undran är varför alla husbilsförsäljare förvarar husbilarna ute på vintern om dom inte tål det ?
 

goldfinger

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026
Sv: Täcka husbil/husvagn på vintern?

Jag hoppas min HB är byggd för att stå ute i vinter utan någon överrock på sig , åker Dethleffs. Min undran är varför alla husbilsförsäljare förvarar husbilarna ute på vintern om dom inte tål det ?

Den klara säkert att stå ute om vintern, Se bara till att bilen lutar lite bakåt så att regn och smältvatten rinner av.
 

Rolles

HBK Medlem
Inlägg
284
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
4679
Medlemskap
2024
Sv: Täcka husbil/husvagn på vintern?

Här ställer vi in den ist över Vintern i den sköna Värmen :twitcy::mcride:
 

Bilagor

  • Iphone 3 GS 015.JPG
    Iphone 3 GS 015.JPG
    1,5 MB · Visningar: 17

goldfinger

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026
Sv: Täcka husbil/husvagn på vintern?

Ursäkta min okunnighet men visst borde den även kunna luta framåt? Vår parkeringsplats lutar så och överänget måste backas ut...?

Naturligtvis kan den luta framåt, men om du har en halvintegrerad husbil så kommer då allt vatten att rinna ner på framruta och motor/ventilation/huv, vilket inte är smart.
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Täcka husbil/husvagn på vintern?

Naturligtvis kan den luta framåt, men om du har en halvintegrerad husbil så kommer då allt vatten att rinna ner på framruta och motor/ventilation/huv, vilket inte är smart.

Eller som i vårt fall bli stående i en pöl mot fogen/tätningen mellan bodelstak och hyttöverbyggnaden. Känns inte så bra. Bättre med lite bakåtlutning om det går.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Täcka husbil/husvagn på vintern?

Själv så tror jag inte på "inpackning" enl. "Jannemickel". För dålig luftning.

Jag kan försäkra dig om att det inte blir någon inpackning, inte ens utan Jannemickels tillägg.

Vid minsta vindpust blir det ventilation under överdraget tack vare ventiler på båda sidor och vid blåsigt väder kan man likna överdraget vid en spärrballong från kriget.

Jag fick på mitt idag för femte säsongen och efter att ha skickat upp frugan på taket gick det galant.
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Täcka husbil/husvagn på vintern?

Naturligtvis kan den luta framåt, men om du har en halvintegrerad husbil så kommer då allt vatten att rinna ner på framruta och motor/ventilation/huv, vilket inte är smart.
Jag vet inte varför det skulle vara så naturligt med att just alla delintegrerade HB ska luta framåt, TYCKER för min del lite annorlunda, map att;

Takets form/utförande borde i första hand bestämma "bästa" möjlig lutning för husbilen, inte om den är delintegrerad eller inte! På t.ex min HB rinner takvatten ner jämnt fördelat på båda sidor och skapar därmed ofta rinnränder men det är ju en annan sak!

Jag tror inte på generaliseringen om att HB'ns-takvatten rinner in i alla delintegrerade bilars motorrum, stämmer med verkligheten! Gäller inte för min bil och knappast heller för t.ex alkovbilar, möjligen kan påståendet gälla icke åtgärdade Fiat av åm 2007, med ref till "sålletproblemet"? Sannolikt är delintegrerade husbilar normalt tom bättre "tätade" i motorrummet, då de tillverkas i betydligt större serieantal än helintegrerade. Tillverkningsseriernas storlek ger en hint om vad man kan kosta på sig med unika påbyggnadskonstruktioner/i små serieantal, i varje fall enligt mina erfarenheter.

Trots ev varningssignaler så kommer jag till helgen att täcka över min delintegrerade HB med ett nytt Julatäcke och inte heller bry mig om i vilken riktning bilen lutar! Av praktiska skäl hemmavid så kommer jag att placera bakdelens överhäng ut över en mur med (sommar-)planteringar.

/ Väl mött på vägarna säsongen 2014 och tack för 2013, nu har vi gått i ide!
 
Toppen