• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Reseberättelse från vår resa till Kroatien september -13

Cittran

HBK Medlem
Inlägg
63
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
1365
Medlemskap
2024
Sv: Reseberättelse från vår resa till Kroatien september -13

Tack för att vi fått ta del av er resa! En helt underbar berättelse, jag (Ingela) skrattade bitvis så tårarna rann. Lite kluriga o intressanta funderingar. Och så kände vi igen oss på så mycket, då vi är flitiga Kroatienresenärer. Just nu på Pag men på väg hemåt efter att - under denna resan - som längst ha varit nere i Trogir 2,5 mil norr om Split. Tar antagligen färjan över till fastlandet och kör till Senj i morgon. Som sagt, tusen tack! Skriver man som du behövs inte en massa foton för att göra en reseberättelse läsvärd!

Hälsningar från Ingela och Lennart :twitcy:
 
F

F.d. 55602

Guest
Sv: Reseberättelse från vår resa till Kroatien september -13

Tack Håkan, Ingela och Lennart för de vackra orden!
Det är nästan så att den förlorade tuppkammen från Crest börjar växa igen!

rutnanny
 

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Sv: Reseberättelse från vår resa till Kroatien september -13

Riktigt bra läsning!
Var det hemska vägar även på Ön Cres och KRK , har tänkt åka över till Cres via krk, men nu blev jag lite rädd för höjder och brant!
 

staffana

FD HBK Medlem
Inlägg
195
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
8433
Medlemskap
2022
Sv: Reseberättelse från vår resa till Kroatien september -13

Då blir det nog Kroatien landvägen nästa gång!

Har seglat där men inlandet bjuder tydligen på mycket!

Tack för inspirationen!!
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Reseberättelse från vår resa till Kroatien september -13

Mycket trevlig och underhållande läsning Gösta. Tack för det! Jag har redan besökt merparten av dessa platser och rest samma väg ett antal gånger så bilderna saknas inte i alla fall. Word dokumentet ligger nu i min C:/mapp för reseberättelser från HBK medlemmar, kan vara kul att plocka fram det nästa gång vi själva ska söderut...
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.191
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Sv: Reseberättelse från vår resa till Kroatien september -13

Ja, det var verkligen intressant läsning, man känner igen sig i det mesta. Tusen tack!
Apropå stengärdsgårdarna så var vi ute och vandrade på landsbygden på Krk i somras och fick det berättat då om att bönderna haft sina små olivlundslotter inom gärdsgårdarna. Man kan undra var olivträden får sin näring när det bara är sten i marken.

Lasseboy: Resa på öarna i Kroatien är inget att oroa sig för, ta det som en utmaning. De senaste tio åren har vägarna blivit betydligt bättre (bredare, bättre beläggning och nu finns det till och med räcken, vet inte om de är till någon nytta men det känns bättre). Första gången vi åkte på Cres och Krk sa vi att aldrig mer dessa vägar, men man är inte sämre än att man kan ändra sig. Vi har åkt dessa vägar varje sommar sen 2000 och kommer att återvända igen. Det finns så mycket annat som väger över i andra skålen.
 
D

Deleted member 11118

Guest
Sv: Reseberättelse från vår resa till Kroatien september -13

Fantastiskt roligt att läsa din kåserande berättelse, jag skrattar ännu och även efter jag loggat ut. Underbart kul skrivet
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Reseberättelse från vår resa till Kroatien september -13

Tack för den berättelsen.

Vad gäller de låga stenmurarna som fyller många av sluttningarna kring Adriatiska havet, liksom även på många andra håll runt Medelhavet, så får nog dessa främst ses som lämningar efter det gamla odlingslandskapet.

I boken "Flyktig jord" av Carl och Jöran Fries, vilken nog går att hitta antikvariskt eller på biblioteket berättas om hur här har en gång för några millennier sedan vuxit skog. Efter kalhuggning och långa tider av odling så har jordtäcket eroderats av vind och nederbörd. Hjordar av getter är det sista som kan utnyttja marken, men på många håll börjar det bli för magert även för dessa.

aake
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Reseberättelse från vår resa till Kroatien september -13

Just detta har fått mig att överge den här delen av världen för turistresor! Ett månlandskap som gör mig deprimerad!

kro 1.jpg

Man kan ana detta i folkmusiken som är oerhört suggestiv, men i moll!

kro 2.jpg

kro 3.jpg

OK! Badvattnet är väldigt fint!

Jappe
 
Senast ändrad:

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Reseberättelse från vår resa till Kroatien september -13

Betydligt grönare uppe på Istrien eller som här nere mot gränsen till Montenegro (Camping Molunat, hösten -07):

Bild 003 (Large).jpg

Bild 008 (Large).jpg

Bild 020 (Large).jpg

aake
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Reseberättelse från vår resa till Kroatien september -13

Tack för en riktigt bra berättelse. :)

mvh jocke
 

bennyja

HBK Medlem
Inlägg
122
Kommun
Varberg
HBK-Nr
9229
Medlemskap
2024
Sv: Reseberättelse från vår resa till Kroatien september -13

Tack för din reseberättelse! :)

Om du skriver en bok hoppas jag att du tipsar oss.
 
F

F.d. 50004

Guest
Sv: Reseberättelse från vår resa till Kroatien september -13

Tack för din underbara humor i berättelsen, jag och Hasse har skrattat så tårarna rann.
Vi känner igen oss i mycket av det du berättade, det behövs inga bilder.
Tack än en gång.

Hasse o Lena i Vargön
 
F

F.d. 55602

Guest
Sv: Reseberättelse från vår resa till Kroatien september -13

Tack för de vackra bilderna! Det var just dessa som jag saknade i min berättelse. Dom förmedlar allt jag försökte beskriva.
En bild säger mer än tusen ord!
rutnanny
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Reseberättelse från vår resa till Kroatien september -13

rutnanny

Din berättelse duger gott utan bilder. Jag försökte besvara en av de funderingar och frågor du tog upp och bilderna var mer tänkta som replik till Jappe.

I slutet av 70- och under 80-talet gjorde vi upprepade resor ner i det gamla Jugoslavien och det var då väldigt påfrestande att köra kustvägen. Dåtidens Jugoslaviska lastbilar gick inte mer än på sin höjd 20 - 30 km/h i uppförsbackarna och med våra motorsvaga husbilar (MB 206D och senare MB508D) var omkörningar inte att tänka på. Lokalbefolkningen körde om i kurvor helt utan sikt och jag ville inte bli inblandad allra minst när vi hade den tunga 508:an.

Min hustru är höjdrädd så vi gjorde ett försök med nattkörning, men då blev det ännu värre eftersom hon föreställde sig att även de minsta diken var djupa stup.

aake
 
F

F.d. 55602

Guest
Sv: Reseberättelse från vår resa till Kroatien september -13

Hej Lasseboy!
Det var verkligen inte meningen att skrämmas när jag beskrev vår väg över Crest! Du måste betänka att jag, inte Margareta, lider av extrem höjdskräck och representerar en bråkdel av mänskligheten. I det avseendet.
Så åk iväg och njut av fågelperspektivet!
rutnanny
 
Toppen