• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

F

F.d. 14324

Guest
Sv: Amstel i Grekland

Hej Amstel, underbara bilder. :)
Du frågade om bildspelet fungerar och jag har testat två olika datorer nu och för mig hänger sig bildspelet vid bilden: CamperPark "Pa Emer" at the beach, samma på båda datorerna, nästa bild med killarna på släp efter åsnan blinkar bara till men bildspelet fastnar där och jag kan inte tvinga mig förbi till bilderna efter. Hade du inte frågat så hade jag nog trott att bildspelet var slut.

mvh jocke
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.420
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Amstel i Grekland

Hej Amstel, underbara bilder. :)
Du frågade om bildspelet fungerar och jag har testat två olika datorer nu och för mig hänger sig bildspelet vid bilden: CamperPark "Pa Emer" at the beach, samma på båda datorerna, nästa bild med killarna på släp efter åsnan blinkar bara till men bildspelet fastnar där och jag kan inte tvinga mig förbi till bilderna efter. Hade du inte frågat så hade jag nog trott att bildspelet var slut.

mvh jocke
Tack Jocke och Peter! Bildspelet består av 65 bilder! Jag har laddat upp det på nytt!
Hoppas det funkar nu? Amstel/GreeceWeek
Tror inte jag har internet på några dagar. Efter två dagar camping och en massa tvätt vill vi nu stå fria på en vacker strand, bara 15 km sydost. Perdika N39,38586 E20,27499.
VH
Julian
 
J

Jarn

Guest
Sv: Amstel i Grekland

Intressant att följa med jättefina bilder, men problemet kvarstår.
Fastnar fortfarande.
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.187
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Sv: Amstel i Grekland

Tack för jättefina bilder. Märker att man har många resor att göra nu när pensionen närmar sig. För mig fungerar bildspelet perfekt, både gamla och nya versionen
Hälsn från en något avundsjuk
Bertil
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.604
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Sv: Amstel i Grekland

Hej
Tack för härliga bilder.
För mig så stannar det på, "CamperPark "Pa Emer" at the beach", är det sista bilden?

Vi är hemma från Lefkas, sedan en vecka. Ny förkyld... Sitter nu o hostar, i blåst, regn o kyla. Så vi följer dig i tankarna o bilderna. Ha det gott!
 
J

Jarn

Guest
Sv: Amstel i Grekland

Nu har jag provat att byta webbläsare till Internet Explorer. Där funkar det bra.
Ej i Google Chrome av någon konstig anledning, där fastnar det på den bilden som tidigare sagts.
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.420
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Amstel i Grekland

Nu har jag provat att byta webbläsare till Internet Explorer. Där funkar det bra.
Ej i Google Chrome av någon konstig anledning, där fastnar det på den bilden som tidigare sagts.
Siten är visserligen gjort med Explorer och fungerar bäst med Explorer men jag har kontrollerat med Chrome och hos mig fungerar det fint.
Tack för alla påpekanden och påhejningar!
Nu skall jag bada!:D
Julian
 
F

F.d. 29870

Guest
Sv: Amstel i Grekland

Hei Julian & Stina

spennende å følge med på eran resa til grekland. Vi står her på Orange Grove Camperpark i år også.Vi flyger hem til jul og når vi kommer tilbake har vi planerat at ta en tur til Marocco

ni må ha en fortsatt trevelig resa Hilsen Frank & Karin
 
L

leif

Guest
Sv: Amstel i Grekland

Jätte rolig att läsa för oss som har ett par år kvar jobba. Bra också att vi får reda på tråkiga saker man "kan" råka ut för. trevlig resa och ta det lugnt.
:)
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.420
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Amstel i Grekland

Vi börjar inse fördelarna med Grekland. Sedan vi kom över gränsen har vi, bortsedd från 2 tvättdagar på camping, fått förmånen att hitta den ena efter den andra stranden där vi har övernattat utan andra husbilar, hele stranden för oss själva. Vädret har sedan Porto Palermo i Albanien varit fantastiskt! Mycket sol, mellan 25-32 gr. i skuggan, badvattnet inte under 23, strandduschen något kallare men de har oftast fungerat, vi har aldrig brist på vatten. Även idag är det som en bra högsommardag i Sverige. Kvällarna kan var lite kyliga men vi sitter ute till sent och har inte på någon värme under natten. Det är bra, tycker vi, att slippa all trängsel av husbilar. På Ammoudia där det under högsäsong brukar stå hundratals, står nu enbart åtta husbilar. Igår åt vi på restaurangen i byn här, fem personer, tre rätter, 45€. Grekerna är glada trevliga, lugna och hjälpsamma. Även Bonnie tycks trivas, hon har tuffat till sig och jagar bort alla vilda/lösa hundar som kommer för nära husbilen.
Vi är tacksamma att vi gjorde valet att ta oss hit och vi har inte brått att komma söderut.
Men vi har lite svårt för att sitta still på stranden hela dagen med enbart sol och bad! Därför skall vi imorgon åka inåt landet för lite kultur och naturupplevelser men först skall vi gå på restaurang igen, ikväll här i Ammoudia.
Hälsningar
SBJ / Julian

hbk-1.JPG

hbk-2.JPG

hbk-3.JPG

hbk-4.JPG
 

robert

HBK Medlem
Inlägg
412
Kommun
Partille
HBK-Nr
893
Medlemskap
2027
Sv: Amstel i Grekland

Härligt att se era bilder, en fråga dock, var står ni/stod ni i Ammoudia? Känner inte igen stranden??? Och visst har dom bra restauranger där, snälla greker som tar hand om oss husbilister, vi har fått fylla på vatten hos en av dom flera gånger!

Ha en fortsatt bra resa, förstår att ni ska upp till floden Nea(tror jag den heter?), ska vara fint där, vi som bara kan åka mitt i sommaren hinner inte vara så kulturella som ni kan vara!

Det känns som om vi sitter i husbilen och åker med er!

Hälsningar från ett regnigt och grått Sävedalen/ Anette och Robert
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.420
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Amstel i Grekland

var står ni/stod ni i Ammoudia? Känner inte igen stranden???
Ingen bild från Ammoudia (ännu)! Vi står just nu på 39.2363,20.4803 vid början/foten av vågbrytaren i Ammoudia. Första två bilder var i Paralia Strovíli, Sagiada 39.6404,20.1410
Sista två bilder vid Plataria 39.4445,20.2634 (brant grusväg; ner är enkelt; upp igen med lågt tryck i framdäcken går det bra)
Idag skall vi uppför floden Archeron till Glyki 39.3271,20.6172
Även idag enbart sol, inte ett moln och redan 23gr.C.
VH Julian
 
Senast ändrad:
F

F.d. 55488

Guest
Sv: Amstel i Grekland

Tack för er reseberättelse!

Bada gärna i Acheron om ni är för varma. Jag lovar att ni inte svettas mer den dan.

Själva är vi hemkomna efter ca. 7 veckor i Grekland. Hela september hade vi fantastiskt fint väder. I slutet av vår vistelse i början av oktober, hade vi ca. 10 dar då vi inte såg solen, tempen låg dessa dagar kring 17-18 grader. Kanske var detta extremt, men ändå, vi var ju i Grekland.

Detta kommer dock ej att avskräcka oss, vi planerar redan en ny greklandsresa för 2014.

För er del hoppas vi att ni får fortsatt fint och varmt väder. Finessen med att åka sent är bl.a. att hitta stränder där man får vara ensamma och kunna njuta av lugnet. Att det sedan också är varmt i vattnet är ju heller inte fel.

Eftersom vi på vår resa hade med gummibåt med utombordare kunde vi ofta hitta just "egna" stränder. Det var just dessa stunder som gav maximal utdelning på vår resa.

Med hälsning från greklandsvännerna, Fy & Bi.

IMG_5987.JPG
Praktiskt att kunna lägga till direkt vid tavernan

IMG_6336.JPG
Ensamma på stranden, eller?

IMG_6328.JPG
Ja, ja, nästan i alla fall

IMG_6815.JPG
Ännu en fin strand
 
F

F.d. 53141

Guest
Sv: Amstel i Grekland

Hej era gamla greker! Har ni det lika bra som vi? Mycket trevligt att höra att ni nu har fint väder med sol, värme och härliga stränder. Vi har följt er resa från andra sidan av Medelhavet. Vi befinner oss nu ca 10 mil norr om Valencia vid en sandstrand. 26 grader i skuggan och 23 i havet. Kan knappt bli bättre. Hälsa Stina. Kramar från Mona & Charlie
PS. Miss Sophie hälsar till Bonnie. VOV
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.420
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Amstel i Grekland

Ställplatsen/Parkeringen vid Glyki var mycket vacker. Vi gjorde upp en eld vid stranden av Acheron och hade en trevlig kväll. Våra grannar är två trevliga romska familjer.
Dagen efter gick vi en bra bit uppför den mytomspunna floden Acheron tills väggarna reste sig lodrätt på bägge sidor, där vid kloven/klyftan vände vi tillbaka i det 14 gradiga vattnet. Med gummiskorna på i den stekheta värmen kändes det inte besvärande. På eftermiddagen åkte vi tillbaka till havet vid Mytikas 39.0013,20.7061 där vi badade i det 25 gradiga vattnet.
Vädret fortsätter vara fantastiskt från morgon till kväll.
SBJ / Julian
1343-01.JPG

1343-02.JPG

1343-03.JPG

1343-04.JPG

1343-05.JPG

1343-06.JPG

1343-07.JPG
 
Senast ändrad:

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.420
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Amstel i Grekland

Har ni det lika bra som vi? att ni nu har fint väder med sol, värme och härliga stränder.......Valencia vid en sandstrand. 26 grader i skuggan och 23 i havet. Kan knappt bli bättre.
Charlie! Det spelar ingen roll hur du "lindar in det"! Det kanske kommer andra tider men det bekymrar mig inte det minsta just nu!
Vädret, stränder, vattnet, här i västra Grekland de senaste tre veckorna, slår allt annat i Europa, . Dagligen 28-34 gr. i skuggan och 24-26 gr. i havet.:p: Du borde lyssnat på mig och hängt med till Grekland!:D
Men vi önskar ändå att ni har det så bra som möjligt i rådande omständigheter.:cool:
Kramar, särskild till Miss Sophie, från BSJ

I dag kl.09.30. A new Dawn a new Day, a new Life and i'm feeling good!

I allmänhet är det mindre bra att parkera sin husbil på denna plats på Lefkada men under extrem lågsäsong, (1 nov.-1mrs.), kan det tolereras. Grekiska badgäster behöver sin parkering. Visserligen har vi också rätt att parkera där så är tillåten för att bada men att sätta ut bord+stolar mellan bilarna är aningen provocerande. Bra eller inte, ett fantastiskt gott läge var det i.a.f.
Levkas 38.8479,20.7205

131031-2.JPG
131031-1.JPG
 
Senast ändrad:

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.420
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Amstel i Grekland

Nåväl, även vi fick lite sämre väder några dagar!
I tre dagar försökte Njord och Tor gå en match med Zeus som dock inte hade några större problem med de nordiska pojkspolingarna. Den Grekiska guden avgick med storseger för idag skiner solen på en klarblå himmel igen, precis så fint som den gjorde i söndags.
När det blåser, åskar och regnar här nere, kommer det oftast mycket snabbt och intensivt, lika fort kan det vara över igen. I pauserna mellan det sämre vädret har vi passat på att förflyta oss från Levkas där vi stod i två dagar på två ställen, till Vonitsa där vi stod i tre dagar på två olika ställen. På det första stället, Napoleon Beach, var det för många flygor men på det andre stället, vid själva byn Vonitsa, var det mycket vackert och här fanns även många trevliga restauranger med god mat.
Det värsta åsk- och regnovädret lät vi dra över oss när vi stod två dagar i hamnen till staden Mesolongion. En mycket trevlig och pittoresk stad med ca. 35.000 invånare. Staden har ett betydelsefullt historiskt förflutet i den grekiska frihetskampen. Alla hjältar finns att beskåda i en vacker park, även den förmögna engelska poeten Lord Byron som försökte leda och finansiera upproret men dog i feber tre månader efter sin ankomst. http://sv.wikipedia.org/wiki/Lord_Byron
Han betraktas som en hjälte i Greklands frihetskamp mot Turkarna. Hans hjärta begravdes under hans monument här i Mesolongion. Hans kropp, utan hjärta, skickades tillbaka till England.
Fördelen med lite sämre väder är att vi kan insupa lite historiskt kultur.
Eftersom vädret ser ut att bli bra igen, bestämmer vi oss för att lämna Sterea Eilada och drar över den vackra bron (för 13,20 €) till Peloponnesos.
Vi står oftast fria, nästan alltid med tillgång till vatten och utedusch, varhelst vi behagar stanna men efter ytterligare en natt vid stranden Golden Beach, Loutra Kastrou Killinis, är tvättkorgen nu överfull och vinteröppna campingar är sälsynta. Vi hittar en trevlig camping i Glifa, Aginara Camping, vid stranden, för 12€/dag. Nu kan städning och tvätt börja. Den första camping/arbetsdagen är det mycket varmt vilket resulterar i två dopp i havet som fortfarande håller 23 gr. C. Det känns som ett bra ställe att vila upp sig inför våra fortsatta utforskningar av Peloponnesos.
Stina Bonnie och Julian


45-01.JPG

45-02.JPG

45-03.JPG

45-04.JPG

45-05.JPG

45-06.JPG

45-07.JPG

45-08.JPG

45-09.JPG

45-10.JPG
 
Senast ändrad:
Toppen