• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.420
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Amstel i Grekland
Idag går det mot ljusare tider igen, den naturliga början till det nya året!
Även om det för oss inte blir någon Greklandsvistelse med husbil under 2015, hoppas vi att vi har lyckats inspirera andra att rulla husbilen österut kring Medelhavet, istället för västerut. Syftet med denna tråd var just det! Med tiden följer fortsättningen!
Vi vill tacka alla HBK-are som följd oss och önska Er och greklandsvännerna särskild, en God Jul & ett Gott Nytt År och att ni även under 2015 håller den "grekiska fanan högt"!

Stina, Bonnie & Julian
DSC02301-003.JPG
 
Senast ändrad:

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Amstel i Grekland

Tack ska ni ha för att gett oss en härlig läsning i år. Vi har fått mycket inspiration från era resor.

Vi vill önska er en härlig Jul och ett nyår med klackarna i taket.:)

17th---Christmas-stockings-.jpg


Själva kommer vi den 24 troligen att sitta på golvet i färjan till Gran Canaria äta köttbullar, dricka skärgårdssnapps och sjunga några julvisor i vår ensamhet.

Men vi klarar oss nog.:D

Fortsätt skriv...
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Amstel i Grekland

Varför ska ni inte sitta i restaurangen i stället? Är det någon religiös manifestering med tanke på dagens betydelse? Tagelskjortor kanske är lämplig klädsel, så det blir riktigt perfekt!

Jappe
 

carina jk

HBK Medlem
Inlägg
67
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
9061
Medlemskap
2024
Sv: Amstel i Grekland

Vi får tacka er för underbar läsning och alla tips som ni lagt ut.
God Jul och Gott Nytt År
Önskar Familjen Jansson Klinte
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.420
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Amstel i Grekland

Av någon anledning gick återresan från Ancona och hem, lite väl fort. Vi hoppade över några intressanta platser. :confused: En kommer här och nu, Fano, kring den 18 november.

Turstaden Fano, härifrån går Via Flaminia, annu en väg som leder till Rom.
Den romerska kolonin Fanum Fortuna fick sitt namn efter gudinnan Fortunas tempel som en gång stod här. Än idag regerar Fortuna i kristna skepnaden av stadens skyddshelgon, San Fortunato.
Under romartiden var platsen både en viktig hamn och vägskäl där Via Flaminia från Rom mötte den viktiga kustvägen. Idag är det en lockande liten badort som även fungerar som en hektisk fiskehamn med ett attraktivt gammalt centrum.
Arco di Augusto, en fantastisk romersk triumfbåge, ger en passande inkörsport till staden. Den uppfördes år 0002 på order av den romerska kejsaren Augustus som en del av sitt ambitiösa projekt, att snygga upp imperiets vägnät och markera ankomsten av Via Flaminia vid stranden av Adriatiska havet. Bronsstatyn av Cesare Ottaviano Augusto står i en smakfull park direkt innanför triumfbågen.
Bakom Arco di Augusto finns den gamla stadskärnan. I centrum till höger ligger Corso Matteotti, gatan går fram till centrala Piazza XX Settembre, dekorerad med en fontän som toppas av gudinnan Fortuna. Bland de fina byggnaderna som flankerar torget står Palazzo Malatesta med en anmärkningsvärd innergård kallad Corte Malatestiana. Palatset rymmer stadens Museo Civico. Staden har särskilt eleganta gågator kantade av frestande, luxiösa butiker.
Järnvägen delar den gamla staden från den moderna semesterorten som har vuxit upp utefter två fina stränder. I sydost ligger Spiaggia Sassonia, en långstenig strand med en bred strandpromenad. I nordväst ligger den kortare men livligare sandstranden, Spiaggia Lido, med långa rader av parasoller. Mellan de två stränder ligger den lilla fiskehamn där du kan köpa den färskt landade fångsten av skaldjur och musslor.
Fano har ca. 65.000 invånare och en gratis ställplats, inkl. vatten & tömning, på 10 min. promenadavstånd från centrum. En gren av den relativt stora floden Metauro leds i en spikrak grävd kanal till och genom Fano. Kanalen har ett rikt djurliv, änder, gäss, svarta och vita svanar, Bisamråtta, svartråtta och sjöfåglar. I slutet av kanalen, innan den mynnar ut i hamnen, finns stadens vattenkraftverk och vid foten av kraftverket hittade vi ett litet Marinmuseum. Inriktningen var Marinpersonal men de hade en modell av Wasa i en monter. Tänk så mycket sevärt man kan hitta på en och samma dag. Förra året vi var här, hamnade vi på en helt otrolig antikmarknad innanför stadsmurarna. Har ni vägen förbi, besök Fano! Här tycks alltid hända något. Det finns säkert en affärsmässig tanke med gratis ställplatsen i staden, nämligen många frestande affärer, marknadsstånd, restauranger, m.m. En mycket charmig stad! Vi borde köpt en lott här!:)

Julian
Fano01.JPG
Fano02.JPG
Fano03.JPG
Fano04.JPG
Fano05.JPG
Fano06.JPG
Fano07.JPG
Fano08.JPG
Fano09.JPG
Fano10.JPG
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.420
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Amstel i Grekland

På förekommen anledning, i annan tråd, där PatricS efterlyser tips och erfarenheter om Cypern.

Det var bättre förr!
För ca. 12 år sedan gick det en reguljär färjelinje från Pireus, via Rhodos, till Limassol.
Den lades ned 2002 av, för mig, okänd anledning!

Vi har varit på Cypern med flyg, flera gånger över Jul&Nyår och även i november och februari.
Vi har i flera år lekt med tanken att övervintra med husbil på Cypern. Om hälsan tillåter kommer vi sannolikt att uppnå det målet, min planering har kommit långt men genomförandet kan dock dröja några år!

Det går roro-fartyg från de flesta större europeiska hamnar (även från Walhamn på Tjörn!) till Limassol, Cypern, men färden varar 1-4 veckor och priset ligger kring 20-30.000 kronor + uppehälle ombord.
Men vi har väl husbil just för att åka långt och färjor gillar vi inte (det får gå, när det inte finns något annat alternativ). Alltså får man åka hela den långa vägen (bara det, är ett jätte äventyr!) till Tasucu i Turkiet. Där går en färja till Girne (Kyrenia), tar ca. 7 timmar och kostar ca. 400€ tur & öppen retur för husbil + 2 pers. med camping on board (ifall den går på natten). Jag har dock även hört talas om halva det priset (225€), antagligen beroende av olika rabattsystem.
Turk-Cypern är bäst på "fricamping" några få camping finns dock. Hela nordost spetsen "Karpaz" av ön skall vara något enastående att "stå fritt". Det finns flera gränsövergångar till Grek-Cypern men med husbil måste man, första och sista gången, över samma checkpoint Nicosia. Eftersom man illegal (?) har kommit in i Gr.-Cypern måste man åka samma väg tillbaka (husbilen får inte lämna Gr-Cypern på annat sätt men de resande får ta flyget från Larnaca om man önskar (???)).
Man får ett tillstånd på en månad som går att förlänga genom att köra fram och tillbaka genom checkpoint Nicosia. För Turkiet och även Trk.-Cypern behöver jag (NL-medborgare) 3 mån. visum, men Stina är svenska och behöver inget visum. Vi kan båda få förlängd visum med ytterligare 3 mån. Bilförsäkringens gröna kort gäller inte i Trk.Cyp. Man får köpa en försäkring hos tullen i Girne, för den tiden man vistas i landet (sägs vara billigt). Om jag har förstått allt rätt, gäller dock gröna kortet (svensk bilförsäkring) på Gr.-Cypern.
Samma regler som i Grekland gäller i Gr.-Cypern beträffande camping och parkering för husbilar, det finns inget förbud att övernatta i sin husbil! Eftersom det inte finns några resande romer (mig veterligen) är det ingen som bryr sig överhuvudtaget, varken i nord eller syd. (Obs! Vi har inget emot romer men Gr. polisen har!) (Vi har de facto, många trevliga erfarenheter av Romer i Grekland!).
Vinteröppna campingar kan räknas på en hand.
Möjligheterna att parkera husbilen på en vacker plats vid stranden är lika, som i Grekland och Turkiet.
På Gr-Cypern är det förbjudet att köra LPG-gasdrivna bilar. Det finns således inga LPG-tankställen men Intergaz i Larnaca har via epost redan lovat oss att fylla vilken gasflaska som helst. De ser fram mot fler husbilar till Cypern, vi är varmt välkomna! Under denna länk talas det t.o.m. om "Motor Home Heaven".
Som sagt jag har gjort en hel del "research" och har en del uppgifter (även tvivelaktiga!) och en del reseberättelser på internetlänkar. För närvarande är vi liksom förhindrade att göra resan men vår tid kommer!
Det skulle vara kul om någon svensk husbil kommer före oss. Jodå, jag vet, och har sett, men de berättar inget för oss andra! Det är väl därför jag skriver här och nu, för att locka fram andra att berätta vad de kan, vet eller har erfarit med husbil på Cypern!
"För att göra denna resa måste man ha lite äventyrlig läggning!" Det har det sagts mig av flera D-, NL- och GB-husbilsresenärer. För egen del tycker vi att det är trams! De gör sig bara märkfärdiga! Cypern är ett EU-land (en del av det i alla fall!), lite svårt att komma dit bara, med husbil!
Berätta! Den som vet något!
Hälsningar, Julian.
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.420
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Amstel i Grekland

Här har det varit tyst länge! Kan ju bero på att det, de senaste månaderna, inte har kommit mycket positivt från Grekland. Dålig ekonomi, skuldsanering, färjekatastrofer och om inte det var nog, en vinter som ingen känner igen. Kyligare än någonsin och ingen kan minnas att det någonsin har regnat så mycket.
Själva är vi glada att vi inte övervintrade där i år men vi har vänner och bekanta som är kvar på plats just nu.
I västra Grekland, Epirus har det regnat abnormt mycket denna vintern. Senaste veckorna var det ihållande regnandet de värsta i mannaminne. Hela Epirus, har drabbats hård. I floden Arachtos blev vattenflöden så exceptionellt höga att den 160åriga bågbron vid Plaka kollapsade.

Här kan ni läsa mera!

Tråkigt men det finns rätt många sådana broar kvar i området.


PlakaBridge.jpg

NomorePlakaBridge.jpg

Tyvärr kommer den ekonomiska oförmågan, att underhålla och bevara, sannolikt bli orsak till flera ras av det historiska arvet.

När jag nu ändå är på tråden, kan jag också meddela att trots alla negativa signaler, är vår-rese-trycket på rederierna till Grekland, större än på länge. "Camping on board"- turerna till våren från de nordliga hamnarna i Italien är i stort sedd utsålda. Så de som vill boka på våren får snabba på! På Bari och Brindisi är trycket mindre!
Kalinikta, Julian
 
Senast ändrad:

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.420
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Amstel i Grekland

Visserligen finns det ett välutbyggd Wifi-nätverk i Grekland såväl privat som kommunal men räckvidden är i allmänhet kort. Så snart man står vid en vacker strand behövs det ett SIMkort till routern.
Grekland har idag tre internetleverantörer som säljer prepaid SIM-card


Cosmote
Prepaid Mobile Internet SIM Only Pack 4G: 5GByte / 30 dagar för 30€

Wind
SIM Card 3G: 3GByte / 30 dagar för 15€

Vodafone
Prepaid KartoInternet SIM Card 3G: 2GByte / 15 dagar för 15€

Jag har under vår tid i Grekland använd alla tre. Mottagning, spridning och hastighet skiljer sig lite mellan Vodafone och Wind. Cosmote är klart bäst men har alltid varit dyrast (dyrare än ovanst.). Wind har alltid varit billigast och Vodafone har en helt annan beräkning av antalet GigaByte än vad min dator och router har. Jag har alltid känt mig lurat av Vodafone!
Cosmote butikerna har alltid varit fulla med folk som skall betala/beklaga sina teleräkningar.
Jag är inte den som ställer mig och vänta i kö i över en timma.
Glädjande i kråksången är nu att Cosmote erbjuder ett billigare SIMkort.
Hoppas att någon kan redovisa erfarenheter av detta SIMkort under sommaren.


Peter (Muskatten) har redan berättat om sin senaste kontakter med Wind. Om det vill vi också höra fortsättningen!

Hälsningar, Julian
 
Senast ändrad:

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.420
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Amstel i Grekland

Nej, vi är inte i Grekland men jag vill inte undanhålla er historien om Pepper, gatuhunden som bor på stranden på Kreta. Hon tog en chans vid rätt tillfälle och drog en lott och fick högsta vinsten: en matte och ett hem i England för sig och sina 6 valpar som fick födas i England.
Dräktiga tiken, "Pepper" visade civilkurage när hon försvarade en ung dam på stranden på Kreta mot två manliga angripare. Belöningen: Chip, Pass, nödvändiga sprutor och en trygg tillvaro för sig själv och hennes blivande valpar. Vilken solskens hundhistoria!
Student adopts stray dog that saves her from attack in Crete - Telegraph
Pepper1.jpg Pepper2.jpg Pepper3.jpg Pepper4.jpg Pepper5.jpg
Julian
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.420
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Amstel i Grekland

Fördj....gt att det fortfarande inte funkar på android. Vi förlitade oss på detta program när vi startade vår resa till Grekland. Måste nu åka efter papperskartor, men känns lite gammalmodigt. / Fy & Bi :):)
Jag antar att ni lämnar Grekland och är på väg till Albanien.
Som sagt CamperContact finns även (bättre) på internet.
Vodafone är marknadsledande i Albanien och har många butiker runtom i Albanien men det finns även Telekom(AMC, Albanska Cosmote) och Eagle Mobile. Ett 4G prepaid simkort för en eller två veckor kostar ca. 15€. Alla campingar, hotell, restauranger, m.fl. har gratis WiFi.
Bifogar länken med en uppsjö av grekiska husbilsplatser men även
i Albanien har vi fått ett större antal husbilsplatser.
Sammanlagt betydligt mera än vad Campercontact kan skryta med!
Jag behöver knappast tala om för Fy & Bi att Albanien är ännu husbilsvänligare än Grekland men andra kanske också vill veta det.
Ha en god resa hem till Sverige!
Julian
 
Senast ändrad:
F

F.d. 55488

Guest
Sv: Amstel i Grekland

Tack för ditt svar Amstel, vi befinner oss fortfarande i Grekland och tänker så göra nån vecka till. F.n. i Finikounda. Resvägen hem är ännu inte spikad. Vi får se? Tar ännu dagarna som de kommer.

Skönt att vi slapp värsta ovädret. Satt i söndags kväll i Agrilia och begrundade ett sällan skådat åskväder som drog förbi strax norr om vår plats. Vi fick regn på natten med vindbyar som skakade bilen ordentligt. Har sen sett att bl.a. Skopelos drabbades hårt.

Agrilia erbjuder att stå på en platå, uppskattningsvis 15 meter ö.h. den har av oss döpts till Chateau Plateau. Vi stod där med vårt "rullande slott" alldeles allena precis som ifjol. 10€/dygn. Spartanskt. Vi kan njuta även av det enkla. Visst är det skönt att spritt språngande stå bak bilen och duscha varmt av soluppvärmd slang som mot slutet av proceduren blir en kall avrivning. Sedan en tsipouro på det.

Vi har av Hjullnissen Boo fått ta del av era förslag till färdvägar genom Albanien, ett tack till både dig Amstel och Boo för detta.

Försökte skicka med bilder från vår greklandsvistelse, tog en jäkla tid p.gr. av dålig uppkoppling, så både jag och plattan tröttnade. De får komma vid annat tillfälle.

Varma hälsningar från ett 26-gradigt Peloponessos från Per och Kristina, eller Fy & Bi :):)
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.420
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Amstel i Grekland

Per & Kristina!
Det skulle glädja oss mycket om ni berättade några intryck av det ekonomiskt tyngda Grekland och lite om antalet husbilar ni möter på Peloponnesos och i västra Grekland. Ni har varit några gånger i Grekland nu!
Upplever ni att husbilsturismen ökar eller minskar jämfört med era tidigare år.
Fortsätt ha det skönt!
Julian
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.420
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Amstel i Grekland

Den 19e november 2014 kl.00:30, lämnade vi grekisk mark. Snart, ett år och ca. fyra månader senare, hoppas vi få komma tillbaka. Alltså om drygt en månad, kanske vi får återse vårt kära Sagiada! Inte för att Sagiada är särskilt vackert men för att vi har gjort det till en tradition (2x) att övernatta där vid stranden, vår första dag i Grekland. Det är en särskild känsla! Alla Greklandsresenärer här på HBK-forum förstår nog vad jag menar. De vet nämligen vad vi längtar till!
SagiadaStrovili01.JPGSagiadaStrovili02.JPG
SagiadaStrovili03.JPGSagiadaStrovili04.JPG
Nåväl! Den fortsatta resan, "Amstel i Grekland", kommer här att sluta med detta inlägg![
Tråden förblir öppen för den som har något vettigt att tillföra eller att fråga, men vi själva väljer att "sudda rent på tavlan" och påbörja ett nytt äventyr med en ny tråd!
Så fortsätt gärna läsa här: "Amstel på Kreta" om ni råkar vara intresserade!
Julian
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.420
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Amstel i Grekland

Jag skulle kunna berätta många, mer eller mindre roliga historier om hur man kan bli av med sitt pass eller bli identitetskapat. Just nu har jag dock inte tid med detta.
Vi har sedan många år tillbaka, för vana att aldrig lämna ut våra pass på campingar eller dylikt.
Istället använder vi ACSI Club ID Camping Carnet som jag fick som medlem i NKC och ACSI. I detta IDcard står även passnummer. Än har ingen camping vägrat kortet och krävt pass istället. Som legitimation visar jag upp mitt körkort om så önskas.
För svenska medborgare var det tidigare inte möjligt att få ACSI Club ID.
Tider förändras, utvecklingen går framåt, även Sverige har upptäckts som medlem i EU. :)
Idag går det alltså alldeles utmärkt, även med ett svenskt pass, att få tillgång till det förnämligt praktiska kortet, till kostnad av 5€, här: ACSI Club ID

Jag skriver detta bara som tips, jag har inga andra syften.:cool:
Julian
 
Senast ändrad:

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.420
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Amstel i Grekland

I denna reseberättelse figurerar en besättningsmedlem av teamet "Amstel", ganska ofta,
Bonnie, som skötte vakthållning och utkik i vår husbil.
Vi hade bråttom hem från Grekland i våras för att det började gå utför med hennes hälsa. Inte har vi rest någonstans sedan 1 juni i år för att hon skulle få ett lugnt och tryggt åldrande i sitt eget hemrevir där hon växte upp och där hon trivdes bäst.
Kl.06.00 på Juldagens morgon blåste hon ut sista andetaget på Blå Stjärnan i Göteborg. Någon timme tidigare hade hon fått en stroke pga syrebrist i hjärnan. Utsikterna för ett framtida värdigt hundliv var obefintliga. Med tanke på hennes relativt höga ålder och försämrade lungfunktion var vi tvungna att ta det ohyggligt svåra beslutet att låta henne somna in. Här tog livet slut för vår resekompis och livskamrat, ett händelserikt och lyckligt liv.
För oss var hon så mycket mer en vår hund. Vi har haft många hundar i våra liv men aldrig mött en som var så snäll, omtänksam, klok, empatisk, nyfiken, glad, rolig och lydig som Bonnie. Vi har älskat henne gränslöst och gör så ännu, hon lämnar ett kolossalt tomrum i vårt hem och våra hjärtan.
Stina & Julian

BonnieVaktar.JPG

Våra minnesord till Bonnie

Redan som liten valp, du skyndsamt valde oss, erbjöd din charmfulla kärlek.
I gengäld fick du vår, lika förbehållslöst, i hela ditt långa hundliv.

I 14 år var du vår bästa vän, vår livskamrat och tålmodig resekompis.
Självsäker och bestämd, du vakade över oss, även som badvakt på stranden.

I brist på får att valla, fick du passionen att jaga bollar, helst på långa sandstränder.
Din andra passion var mat, att dagligen bli styrkt av kokt lever eller hjärta.

Du levde ett privilegierat hundliv även i våra utlandsrevir, där du fick träffa
artfränder som inte blir respekterade, uppmärksammade, och älskade.

Du skapade utrymme för din egen karaktär av vilja, integritet och envishet.
Bonnie den goda och fagra, Bonnie den vänliga och empatiska.

En äkta Schapendoes, fjäderlätt i steget och i det höga hoppet.
Alltid glad, positiv, intresserad, uppmärksam, nyfiken och social.

Det är så oändligt svårt utan din gulliga, spralliga, fysiska närvaro.
Saknaden av dig skapar ett tomrum, stort som universum.

Men din påtagliga närhet finns i alla våra vackra minnen, där du återigen,
kommer att hjälpa oss, trösta oss, kramas och pussas och få oss att le igen.

Du är en enastående vän, gränslöst vi älskar Dig.

Husse & Matte



Jag ville meddela läsarna av tråden, jag kan rimligen inte fortsätta berätta om våra framtida resor med en medlem mindre utan att förklara anledningen.
Jag vet också hur många människor känner och reagerar. Jag tackar innerligt för era omtankar men jag stänger tråden efter mig därför att jag just nu inte orkar besvara dessa omtankar i ord.
Tack!
Julian
 
Senast ändrad:

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.420
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Amstel i Grekland

Jag väljer att besvara Ronny o Ulla-Britt 's fråga om campingar vintertid i Grekland, under denna rubrik (tråd).

I Grekland finns nord om Peloponnesos, några få vinteröppna campingar:

Camping Drepano, Igoumenitsa, ACSI - 17€
Camping Apollo, Delphi, ACSI - 19€
Camping Vrachos Kastraki, Kalambaka (Meteora), ACSI - 17€
Camping Hellas och Camping Sikia, ligger bredvid varandra i Kato Gatzea, ACSI - 19€

Det finns säkerligen några fler men vädret i december-januari-februari, i mellersta Grekland är ofta sämre än en mycket dålig svensk sommar.
Betydligt bättre är det på Peloponnesos där det med lite tur kan bli som en normal svensk, något regnig sommar. Räkna med 2 regndagar och 50% sol per vecka. Temperaturen är dock oftast som en normal svensk sommar. Sista tre vintrarna har det dock varit kallare än normalt men med lite tur kan det bli som vintern 13/14, som en svensk sommar alltså. I min mening är all väderstatistik ovidkommande, det handlar mest om tur/otur. Någon framför ibland att det vintertid faktiskt kan snöa i Aten och jag svarar alltid att det har det gjort på midsommardagen i Sydsverige också, vissa år.

På Peloponnesos finns det numera flera vinteröppna campingar men den bästa, Camping Gythio Bay har istället stängt vintertid, tyvärr (stänger 10/11 - 1/4). Enligt ägaren beroende på att Mani Beach Camping, som ligger nästan bredvid, dumpar priset trots eller tack vare, betydligt sämre standard.
I sydligaste Peloponnesos finns bara dessa två (/tre):
Camping Gythion Bay, Gythio, ACSI - 17€ (öppet 1/4 - 10/11) mycket bra camping, hög standard och stor pool
Camping Mani Beach, Gythio, (åretruntöppet, ej ACSI control.), ca. 10 - 15€ beroende av antalet veckor/månader, något låg men godtagbar standard, har flera vintergäster.
(Camping Meltemi, Gythio har ännu längre stängd)
Längre norrut på västra Peloponnesos finns flera åretruntöppna campingar:
Aginara Beach, Glifa, ACSI 15€, normal standard, något skuggig men vacker camping med vacker strand. Campingen som vi själva gillar bäst, rekommenderas men det finns inte mycket att göra, mycket lugnt!
Ionion Beach, Glifa, ACSI 19€, hög standard, öppna stora platser, tråkig strand.
Camping Koroni, Koroni/Messinias, ACSI - 17€, bra camping på gångavstånd till trevliga Koroni, långt ner till stranden om jag minns rätt.
Nära Finikounda (Foinikounta) finns fem Campingar: Loutsa, Finikes, Ammos, Thines och Anemomiles. Jag vill minnas att de sista två har vinteröppet till rimliga priser och att flera campare från GB övervintrar där. Enligt min ACSI-katalog har dock Anemomiles stängt 31/10 - 1/4 men jag vet att ägaren bor intill, så även på Thines.
Östra Peloponnesos, nära Navplion:
Iria Beach Camping, Iria/Argolis, ACSI - 17€, populär bland tyskar, österike, schweiz, hög beläggning men vi trivdes inte där. En fördel är dock närheten till många sevärdheter.
Vår rekommendation: Stanna inte för länge på samma camping! Det finns mycket att se och uppleva i Grekland!
Självklart kan det finnas flera vinteröppna campingar som jag inte känner till och omständigheterna förändras kontinuerligt.
Möjligheten att parkera och övernatta, på Peloponnesos är oändligt och fullt lagligt, även fricamping (med tillgång till vatten och avlopp) ses på många ställen mellan fingrarna även om camping rent juridiskt inte är tillåten utanför campingar. Grekland är mer tolerant än de flesta länder i Europa, tyvärr är det inte alltid en fördel.:)
Min lista på tolererade fricamping- platser skulle kunna bli mycket lång men av förklarliga skäl vill jag inte offentliggöra den här, ännu!;)
Hälsningar, Julian
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.420
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Amstel i Grekland

Svar till Bengt B om övervintring med husbil på Peloponnesos (Pylos särsk.)

För att börja med hundarna, så har vi rest med hund fram och tillbaka genom Montenegro och Albanien i fyra år utan problem. Även ett flera veckors uppehåll i Albanien har varit problemfritt. Regelverket finns hos Jordbruksverket. (Leta eller fråga!) Det finns inga hinder!
Däremot får man kolla med sin hundförsäkring om den fullt ut gäller i dessa länder. Vägen över land till Grekland, inom EU, är idag möjlig sedan Rumenien och Bulgarien tillträdde.
Självklart skall gällande hundpass med aktuell rabiesvaccination vara i ordning och även fullgoda vaccinationer mot alla leptospirosvarianter är ett måste (det senare är inget krav från myndigheter men för dit eget bästa och hundens hälsa!) För övrigt är det ingen tulltjänsteman i sydeuropa som någon gång önskat se på hundpasset. Att hålla lösa hundar på avstånd i sydosteuropeiska länder är oftast enklare än en del hunder "under tillsyn" i Sverige. Antalet lösa gatuhundar i Rumenien har jag ännu ingen egen erfarenhet av, det skall bli i september 2018, men andra husbilsresenären har påpekat att det är värst där. Dock räcker det även i Rumenien att beväpna sig med en stock/stav för att hålla de få närgångna tiggande (hundar) på avstånd. Agressivitet är sälsynt.

Trakterna kring Pylos är kulturmässigt mycket intressanta och stränderna helt fantastiska med guldkornet Voidokilia.
Att "fricampa" (själv föredrar jag att kalla det "friparkera") nära stranden tillåts (läs tolereras) nästan överallt, särskilt under lågsäsong. Antalet strandparkeringar där det går bra att övernatta är oräkneliga, oftast med tillgång till stranddusch. Jag vet att även i år kommer ett tiotal husbilar (D, A, CH och NL) att övervintra på fricampingen framför andra, Elea, Messinia.

Kring Nafplion (bl.a. Karathona Beach) brukar också ett tiotal husbilar uppehålla sig under december-januari. Flera danska, finska, norska och svenska husbilar har under senare år varit synliga där och på Peloponnesos i övrigt. Den skandinaviska trafiken ökar alltså, även vintertid.

Vinteröppna campingar har jag beskrivit i tidigare inlägg.

Oktober är vår favoritmånad men även i november är det bra väder överallt, fortfarande varmt i havet, men, då börjar också väderväxlingarna. Vädermässigt är de bästa ställen (dec-jan-febr) enligt mitt förmenande, västkusterna och havsbukterna av "mellanfingrarna" på Peloponnesos, alltså kring Kalamata, Gythio och Neapolis.
Åker man ensam kan det bli just det, ensamt! Många husbilar (särsk. Norrmän) åker flera tillsammans bl.a. för att inte vara ensamma.
Vi själva har aldrig haft ont av det och jag inbillar mig att de flesta seglare föredrar ensamheten. Än idag ligger vi med segelbåten helst utan grannar i den bohuslänska skärgården. Men i Grekland tar vi gärna kontakt med ortsbefolkningen om behovet finns och de flesta husbilsbesättningar på Peloponnesos, är mycket sociala. Den egna husbilsplatsen behöver heller inte försvaras och husbilsträngsel finns ju inte; inget bråk och mera samkväm!:D
Jag bestrider inte att vädret på södra Peloponnesos dec-jan, är något sämre och f.f.a. regnigare än sydöstra Spanien men i allmänhet har jag upplevt det bättre än södra Portugal. Har man otur finns det alltid Ouzo och en god bok.
Men det absolut bästa med Grekland förutom kulturen och de gröna naturen, är att man ofta har hela stranden för sig själv, i värsta fall får du dela den med någon till.
VH Julian
 
Senast ändrad:

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Amstel i Grekland

Känner mig sugen dock ännu inne mogen för en "meet a Greek in a January week"... Marianne är en bromskloss än så länge, men kommer säkert att ändra sig så småningom. Nu vankas ännu en Spanien resa där vi får ta hänsyn till alla bränder och politiska utspel, men med lite tur, kanske, kanske Kalamata nästa vinter(?) Deras oliver talar sitt eget språk!

olives.png
Källa: nätet
 
Toppen