• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ställa av-ställa på-ställa av- ställa på...

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Ställa av och ställa på husbilen ...

Då man har läst lite om att man skulle kunna ställa av och ställa på husbilen för att den har dygnsskatt läste jag detta på VV.
Vilket innebär att då måste bilen vara avställd i minst 15 dagar för att man inte skall bli debiterad retroaktivt .
eller har jag tolkat det fel ?

Återbetalning av fordonsskatt för fordon med en årsskatt som överstiger 4 800 kronor

När ett fordon har en årsskatt på mer än 4 800 kronor per år gäller andra regler och vi återbetalar då skatt från avställningsdagen. Men om du ställer på fordonet igen inom 15 dygn, måste du betala skatt från och med avställningsdagen i stället för påställningsdagen. Om det sker ett ägarbyte mellan avställningen och påställningen, får dock den nya ägaren betala fordonsskatt från påställningsdagen, även om den är inom 15 dygn från avställningsdagen.

Exempel:
  • Ett fordon ställs av den 5 januari. Vi återbetalar fordonsskatt från den 5 januari. Fordonet ställs på den 15 januari. Vi påför då fordonsskatt från och med den 5 januari.
  • Ett fordon ställs av den 6 november. Vi återbetalar fordonsskatt från den 6 november. Fordonet byter ägare och ställs på den 17 november. Vi påför fordonsskatt från den 17 november.
 

Ce-eN

HBK Medlem
Inlägg
260
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
632
Medlemskap
2025
Sv: Ställa av och ställa på husbilen ...

Återbetalning av fordonsskatt

Om du ställer av ett fordon, behöver du inte längre betala fordonsskatt. Om det finns överskjutande (överbliven) fordonsskatt, återbetalar vi den. Återbetalningen gör vi till den person som är registrerad som ägare vid avställningstillfället.
Fordonsskatt tas ut månadsvis (om inte skatten för ett år överstiger 4 800 kronor, se nedan). Det innebär att den skatt som återbetalas omfattar alla hela kvarvarande månader. Om fordonet avställs i samband med ett månadsskifte, är det viktigt att anmälan har kommit till oss före månadsskiftet. Om anmälan kommer in efter månadsskiftet, tas skatt ut för hela den månaden.

Hälsn.....Ce-eN !
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Ställa av och ställa på husbilen ...

Blir det inte "klydd" med försäkringen vid av och påställning!
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.637
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Sv: Ställa av och ställa på husbilen ...

Försäkringsbolaget får automatiskt en signal från vägverket/transportstyrelsen både vid avställning respektive påställning.
Hur smidigt som helst. Som bonus går försäkringen ner till avställninsgförsäkring = ca 400kr / år:).
 

A.Borg

HBK Medlem
Inlägg
1.306
Kommun
Partille
HBK-Nr
71
Medlemskap
2024
Sv: Ställa av och ställa på husbilen ...

Blir det inte "klydd" med försäkringen vid av och påställning!
Nej.Detta ordnas automatiskt mellan vv och försäkringsbolaget.Fordonet får en garageförsäkring(i mitt fall 82:-/mån.
Anders.B
Sent ute såg jag.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 53498

Guest
Sv: Ställa av och ställa på husbilen ...

Så här gjorde vi förra vintern i Spanien. Vi ställde av i 4 månader. Pengarna vi "tjänade" räckte till att hyra bil under dessa månader tillsammans med 2 andra par som gjorde likadant. Det är dock viktigt att ha skriftligt från försäkringsbolaget att man får bo i bilen under avställningstiden. Caravan Clubs går det bra vet jag av egen erfarenhet.
 
F

F.d. 10180

Guest
Sv: Ställa av och ställa på husbilen ...

Hej!
Jag avställde husbilen oktober 09 övrbliven skatt på 245:- skulle återbetalas men icke sa nicke
barbel
 

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.528
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Sv: Ställa av och ställa på husbilen ...

Jag ställde av min husbil 11 november. Överskjutande skatt satt på mitt konto efter en relativt kort stund.

Varför återbetalas inte din skatt?
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.581
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Ställa av och ställa på husbilen ...

Jag ställde av min husbil den 2 dec., veckan efter var restbeloppen från Vägverket och försäkringsbolaget inne på mitt konto.
 
F

F.d. 10115

Guest
Sv: Ställa av och ställa på husbilen ...

Tyvärr har dom infört en påställningsavgift sen i januari 2008 på 50:-
 

BerntMgn

HBK Medlem
Inlägg
818
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
262
Medlemskap
2024
Sv: Ställa av och ställa på husbilen ...

Hej, När det gäller fordonskatten så funkar återbetalningen, men en annan sak är det med försäkring som jag har hos Trygg.Hansa. Där får jag en återbetalning med check. Detta beror på att Trygg-Hansa inte är anslutet till någon bank o därmed kan inte slantarna återbetalas direkt till konto. Lite stenålder tycker jag.
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Ställa av och ställa på husbilen ...

Jag ställde av min husbil 11 november. Överskjutande skatt satt på mitt konto efter en relativt kort stund.

Varför återbetalas inte din skatt?

Hej,

Vi fick återbetalningsbrevet från Transportstyrelsen. På detta står kontot de har skickat pengarna. Pga de jobbar med Swedbank, har de kollat med banken och säger sig ha hittat ett konto som tillhör min fru (reg.ägare) i Swedbank.

Tyvärr var kontot inte hennes.....

Och nu trätar banken och Transportstyrelsen om var pengarna finns, vi har inte fått dem.... Fortsättning följer.

hälsn
jyrki
 

BerntMgn

HBK Medlem
Inlägg
818
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
262
Medlemskap
2024
Sv: Ställa av och ställa på husbilen ...

Hej, nu kommer jag ihåg att min första återbetalning från Transportstyrelsen hamnade hos Swedbank. Vid besök där skapades en autoöverföringt till min konto/bank som sen funkar utmärkt. Men man undrar vad det är för tjänstemän(idioter) som tror att alla svenskar har samma bank.
 

Kronvall

HBK Medlem
Inlägg
839
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2024
En liten fundering kring av och påställning.

Ett fordon med mer än 4800 kr i fordonskatt/år får återbetalning av skatten 15 dagar efter avställningen. Ställs bilen på innan den 15 dagen sker ingen återbetalning och man får betala den obligatoriska 50 lappen i påställningsavgift.

När det sen gäller försäkringen så betalar jag för min del 16.72 kr/dag när bilen är påställd och 1.29 kr/dag vid avställning. Det betyder att jag vid avställning betalar 15,43 kr mindre/dag i försäkring när bilen är avställd.
Om jag inte ska använda husbilen under 4 dagar så börjar det löna sig att ställa av den (4 dagar * 15.43 kr = ca 61 kr - 50 kr till transportsyrelsen ger 11 kr i besparing).

Skulle det funka eller är det något annat som gått min öron förbi som kan sätta stopp för det?
(bortsätt från massor med korrespondens från transportstyrelsen och försäkringbolaget om man gör det varje vecka).

(Am I right? Am I wrong? Or am I just dreaming?):wink:
 
F

F.d. 29830

Guest
Sv: Ställa av-ställa på-ställa av- ställa på...

Har samma fundering men har inte orkat räkna på det. Läser gärna alla svar.
 

Rolles

HBK Medlem
Inlägg
284
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
4679
Medlemskap
2024
Sv: Ställa av-ställa på-ställa av- ställa på...

Ingen dum idé,det har vi tänkt på att göra länge nu men inte kommit till
skott ännu dumt nog,varför ska man betala för mycket när man som vi
jobbar bägge två och inte åker mer än på helger när ledighet infaller !!
Dom pengarna kan man ju lägga på nåt annat ist än att föda transport-
styrelsen och försäkringsbolag med fallskärmar etc.etc !!!
Man kan ju jäklas lite med dom oxå,det borde fler göra att ställa på och av
så fler visar sitt missnöje med höga kostnader !!! :mcride::spinny:
 
F

Flow

Guest
Sv: Ställa av-ställa på-ställa av- ställa på...

Helt rätt tänkt, Winamp, i synnerhet med Transportstyrelsens smidiga app; det görs ju på 10 sekunder!

Jag har själv använt mig av detta för en sportbil som var bedrövligt dyr att försäkra. I det fallet räckte det med att den stod avställd två dagar för att det skulle löna sig försäkringsmässigt - onödiga pengar att betala. Var dock beredd på märkliga effekter, såsom att det skickas ut nytt försäkringsbrev efter v a r e n d a förändring.

För fordonsskatten kom det ständiga utbetalningsavier som, när jag väntade för länge med att lösa ut (alltså att jag ställt på bilen igen) blev ogiltiga. Pinsamt att försöka lösa in dem i butik och få höra att de inte är giltiga... Annars som sagt mycket smidigt och kostmadseffektivt för dyr försäkring och längre uppehåll.
 

Roland o Ingegerd

HBK Medlem
Inlägg
581
Kommun
Rimbo
HBK-Nr
7128
Medlemskap
2024
Sv: Ställa av-ställa på-ställa av- ställa på...

Hej.
Om man har e-faktura på ordinarie fordonsskatt och dessutom anmäler ett bankkonto via Swedbank för återbetalningar sätts överskjutande skatt in direkt på det anmälda kontot. Tänk bara på att skattedebiteringen som kommer efter påställning inte kommer via e-faktura utan vanlig pappersfaktura. Man behöver inte ha kontot i Swedbank, man anmäler bara via dem.
M v h / Roland
 
Toppen