• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tysk miljödekal

F

F.d. 14324

Guest
Jag besiktade en bil hos Dekra förra veckan och jag konstaterade att det skulle gå bra att köpa en tysk miljödekal direkt på plats.

200 Kr kostar det om man köper den på plats, 185 Kr om man beställer den via internet inklusive frakt.

Jag har även läst här i hbk att det är mycket billigare att köpa dem i Tyskland, men detta kan vara ett alternativ för de som vill ha det gjort innan man reser iväg.

mvh jocke
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Miljödekal !!

Att det krävs rätt miljödekaler påklistrade på bilen för att köra i Tyskland, det visste jag. Men hur vet man vilken man ska ha och var köper man dessa??
//Tommy
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Miljödekal !!

Hej Tommy, jag köpte min dekal hos dekra och de var de som avgjorde vilken jag skulle ha.
Jag fick dessutom flera bra svar i tråden jag skrev då: http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/587412

Som komplement till min dekal har jag även laddat hem en app från googleplay, jag tror den heter umweltzone. Om jag lyckas med bedriften att ordna tyskt internet ska jag testa om appen är något att ha.

mvh jocke
 

Bosse och Gerd

HBK Medlem
Inlägg
1.046
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
12223
Medlemskap
2024
Sv: Miljödekal !!

Gå in på Dekra.se (tryck sedan på Dekra Automotive) och fyll i de uppgifter som dom önskar.

Betalning ska ske i förväg - priset är 185 kronor - du får dekalen dig tillsänd efter det att Dekra har registrerat din betalning. Dekalen ska sedan klistras in på insidan av framrutan längst ned till höger i färdriktningen.

Ni har ju en nyare husbil, men övriga bör beakta följande info från Dekra:

* diesel fordon av årsmodell 1996 och tidigare samt Bensin fordon av årsmodell 1992 och tidigare INTE KAN erhålla någon miljödekal.
 

Ronny P

HBK Medlem
Inlägg
301
Kommun
Borås
HBK-Nr
13439
Medlemskap
2024
Sv: Tysk miljödekal

Det är nästan bara i städer och en del andra områden som man måste ha "LEZ" märket på bilen. (Low Emission Zone, som det heter enligt den Europeiska kommissionen)

Så ser man denna skylt när man är på väg in i en by så får man vända om man inte har sin lilla klisterlapp..


Men det brukar bara ta 2-3dagar att få den från Dekra.
 

Bilagor

  • LEZ.jpg
    LEZ.jpg
    5,7 KB · Visningar: 535

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Tysk miljödekal

Dekra elle TÜV i Tyskland 5 min €5 om du tar med registreringspapirene inn.
 
F

F.d. 25229

Guest
Sv: Tysk miljödekal

Uppge bara regnummer så får du rätt, det har med uttsläpps frekvensen på din bil att göra mvh Roger.
 
Toppen