• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Byte av batterier och manöverpanel DT220

Lasse o Laila

HBK Medlem
Inlägg
61
Kommun
Jörlanda
HBK-Nr
7687
Medlemskap
2024
Har bytt till två AGM-batterier på 105 Ampère/st. Mitt problem är att jag inte kan (av okunnighet, har ingen bruksanvisning) ställa in Ampèrevärdet på manöverpanelen DT220. Jag får bara värdet 84A och batterierna skall laddas!
Jag har naturligtvis laddat batterierna. Skall batteriinställning på EBL:n ändras från bly/syra?
Finns det någon som har en bruksanvisning eller vet var jag finna en sådan?
Alla tips emottages tacksamt!
Hälsar Lasse, ägare till Fiat/Frankia 740, 2006.
 

larsemil

HBK Medlem
Inlägg
682
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
4784
Medlemskap
2024
Sv: Byte av batterier och manöverpanel DT220

Är de verkligen rätt, är inte AGM batteri gel- batteri, i så fall har jag min fel och vad händer då?

Jag pratade med Schaudt,s personal på mässan i Düsseldorf för 4 veckor sedan och här fick jag en bra förklaring till varför mitt batteri laddas dåligt med EBL på 220 volt. Jag har trott att med ett AGM batteri skall den den vara ställd på bly batteri istället för gelbatteri men så är icke fallet. När den är inställd blybatteri laddar den 14.4 volt i 5 timmar för att sedan gå ner på 13.5 underhållsladdning. Med inställningen gelbatteri laddas den 15 timmar på 14,4 volt för att sedan gå ner på underhållsladdning. Nu är den ställd på gelbatteri. Du kan även maila Schaudt och fråga, (på engelska om tyskan är svår) dom svarar så gärna på mail sade dom.


Mvh
larsemil
 
Senast ändrad:

Janne o Maggan

HBK Medlem
Inlägg
39
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
11433
Medlemskap
2024
Sv: Byte av batterier och manöverpanel DT220

Jag pratade med Schaudt,s personal på mässan i Düsseldorf för 4 veckor sedan och här fick jag en bra förklaring till varför mitt batteri laddas dåligt med EBL på 220 volt. Jag har trott att med ett AGM batteri skall den den vara ställd på bly batteri istället för gelbatteri men så är icke fallet. När den är inställd blybatteri laddar den 14.4 volt i 5 timmar för att sedan gå ner på 13.5 underhållsladdning. Med inställningen gelbatteri laddas den 15 timmar på 14,4 volt för att sedan gå ner på underhållsladdning. Nu är den ställd på gelbatteri. Du kan även maila Schaudt och fråga, (på engelska om tyskan är svår) dom svarar så gärna på mail sade dom.


Mvh
larsemil
Jag tackar, då har jag den rätt inställd.
 

mega-liner

HBK Medlem
Inlägg
45
Kommun
Falun
HBK-Nr
6582
Medlemskap
2024
Sv: Byte av batterier och manöverpanel DT220

HEj det är lite krångligt att ställa in Värdet. Du kan i stället vilket är enkelt trycka på batt. knappen så kommer värdet i Ah upp, tryck då på OK knappen så visas batt. kapaciteten i % i stället och efter värdet i % så står det ett frågetecken.Har du fulladdat baterierna? Ta då ut 220volts kabeln i några minuter och stoppa i den i gen så har fråge- tecknet försvunnit och saken är klar.Sedan så ser du i procent hur mycket du har kvar i batt. vilket jag tycker är enklare att veta hur många % jag har förbrukat.
Med vänlig hälsning Bengt
 

Lasse o Laila

HBK Medlem
Inlägg
61
Kommun
Jörlanda
HBK-Nr
7687
Medlemskap
2024
Sv: Byte av batterier och manöverpanel DT220

Jag tackar för alla tips som inkommit. Vad jag förstår är att om nu har AGM-batterier skall EBL:n ställas på GEL(!) och inte bly-syra som t ex. Forsbergs Fritidscenter sagt då jag ställde frågan!
Jag bifogar en pdf-fil som beskriver handhavandet av Schaudt´s servicepanel DT 220.
Jag har lyckats ställa in det nominella värdet på batterierna (210 Ah) men det finns tydligen en fabriksinställning på 130 Ah som jag inte lyckas få bort!
Displayen visar fortfarande ett maxvärde på 168 Ah! Jag vill gärna ha rätt Ah- värde (210) innan jag ändrar till procentvisning av batterikapaciteten. Vad gör jag för fel??
 

Bilagor

  • 930580_20060117_DT220_BA_EN.pdf
    1,3 MB · Visningar: 241

Sten-Åke o Maisy

HBK Medlem
Inlägg
628
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
1130
Medlemskap
2024
Sv: Byte av batterier och manöverpanel DT220

Du ska ställa in värdet på ca: 236Ah. Batterikapaciteten gånger 1,125 .
Det är lite svårt att läsa instruktionerna på engelska.
Annars så laddar det inte fullt.


/sten-åke
 

Pooldigger

HBK Medlem
Inlägg
164
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
17367
Medlemskap
2024
Sv: Byte av batterier och manöverpanel DT220

Hej!
Mitt första inlägg här.
Får man hoppa in i denna tråd
då jag gjort batteri byte själv.
Jag har bytt mina 2 140 Ah bly slutna
Fick uppgift från Forsbergs att jag skulle
knappa in 280 manöverpanelen är detta rätt eller fel?
Blir lite vilse när jag läser i denna tråd.
Ps:Detta med husbil är helt nytt för oss Ds
 
F

F.d. 54202

Guest
Lyfter en gammal tråd, jag blev lite osäker!
Efter lite laddning så stannar det på 172Ah.

Vad är K100?
Vad är K20?

Bilen är utrustad med 2x95Ah "Biltema" AGM batterier.
Då ska DT 220 programmeras med nom 214Ah eller har fattat fel?

Dvs 95 x 2=190
190 x 1,125(faktor)=214Ah
Stämmer detta?

Varför faktor 1,125 jag förstår att det har med laddningen att göra men varför?
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 54202

Guest
Sv: Byte av batterier och manöverpanel DT220

Inte för att vara tjatig, men det verkar vara många som installerar solceller och byter till nya AGM batterier. Då borde det i rimmligen vara en och annan som har koll på DT 220 panelen från Schaudt, att få till det,med att den visar laddningen via solpaneler är inga problem om regulatorn är kopplad med signalkabel till EBL:en.
Men för att få ut det mesta av allt så vill man ju optimera visningen och programmera manöverpanelen!
Och då vid batteribyten så är man tvungen att optimera systemet med det nya Amp. värdet tillsammans med några parametrar K100 och K20, finns det ingen som har 100 koll på detta.
 
Toppen