• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vinterförvaring

B

BernthåInger

Guest
Är det ok att förvara husbilen utomhus under vinterhalvåret och vad skall man tänka på i så fall så det inte uppkommer skada.
MVH
BernthåInger
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Vinterförvaring

Under förutsättning att bilen är tät och någorlunda fräsch. Du kan se hur många bilar som står utomhus hos bilhandlingarna och det verkar fungera. Men ett skynke från Jula kan jag rekommendera som fungerat för mig sedan 2008 när bilen var ny, och den har inte kommit till skada.
 

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.775
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
Sv: Vinterförvaring

Så tycker jag att det fungerar:
Ute fungerar bra. Brukar ställa den med lutning så det inte blir vattensamlingar som fryser och gärna ett skynke över vindruta och torkare åtminstone. Har man det över hela bilen är det bra med lite ventilaton under. Brukar ha taklucka öppen en liten aning så det vädrar lite inne också. Stäng alla yttre avtappningskranar och pluggar in till tankarna så inte möss tar sig in den vägen. Blås ur alla slangar först så det inte finns vatten kvar i kranarna och duschen. Glöm inte duschen i garaget om du har det.
 
B

BernthåInger

Guest
Sv: Vinterförvaring

Hur gör man med madrasser och dynor?
MVH
BernthåInger
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Vinterförvaring

Grundvärme genom en elfläkt håller frostfritt och torrt. Städa noga, allt vatten skall ut
En frigående katt håller mössen på avstånd. Det har funkat för oss med husvagn och sedan husbil sedan 87.
 

Majzzan

HBK Medlem
Inlägg
1.138
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025
Sv: Vinterförvaring

Det ultimata är naturligtvis att ha husbilen under tak, men jag vill ha den hemma.

Har alltid haft husvagnarna ute året om, sen mitten på 70-talet. Aldrig tagit ur dynor m.m. men alltid allt ätbart. Trots att jag bor i vinterfuktiga skåne sen drygt 20 år har alltid dynor o textilier doftat fräscht. Ingen tillskottsvärme, det tror jag kan riskera kondens. Samma gör jag med husbilen nu. Ser till att den lutar lite så vatten rinner av taket. Har Masa sommartäcket över vindrutan, framförallt för att det annars samlas en massa vatten o skräp i rännan vid vindrutan. Dom små dräneringshålen proppas igen rätt raskt.

Husbilen ser rent ut sagt fördjä...g ut efter vintern, randig av alla luftföroreningar o alger som vi har har nere. Men jag har gjort en DiamondBrite lackbehandling och det är förbluffande lätt att tvätta bort tack vare det. I påskas inför Portugalresan var det så kallt att jag inte hade lust tvätta den ordentligt. Ett par hinkar vatten och en mjuk borste som jag svabbade av den lite snabbt med fick duga - blev skinande blank.
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Vinterförvaring

Vi har våran under tak (wirehus). Ingen värme. Tar in madrasser o dynor. Haft möss i garaget ett år - mus-skit och lite nötter i garaget, men inga andra synliga skador.
Tömmer vattensystemet noga - suger ut det sista med våtdammsugare och en bit gummislang. Kopplar in 230V något dygn varje mån och slår av huvudbrytaren till bodelen däremellan.
Funkat bra hittills (västkusten resp skåne).
 
F

F.d. 53061

Guest
Sv: Vinterförvaring

Är det nån som har provat takskyddet som andas som säljs på Holiday fritid.
Tänkte mest ha det för att slippa löv också annat smuts under vintern.
Markko.
 
Toppen