• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Jag har lite gasolförbrukning.

D

Deleted member 11118

Guest
Kopplade in en ny flaska P 11 i början av april har bott i husbilen omkring 60 nätter och det blir ungefär 10 till innan husbilen ställs av. Har ännu inte gjort av med EN FLASKA.
Har till ungefär 70% haft el, använder den inte till grill. Jag förstår att de som använder gasol mycket jagar billig gasol. Men för mej spelar priset ingen roll då jag knappt gör av med EN flaska under ett år.
 

Karin & Dick

HBK Medlem
Inlägg
119
Kommun
Ronneby
HBK-Nr
819
Medlemskap
2024
Sv: Jag har lite gasolförbrukning.

Vi hade 2 fyllda PK10:eek:r när vi åkte på en 5 veckors semester till södra europa och när vi kom hem stannade vi till i Åhus för vi trodde att den första flaskan vr i princip tom, men till vår förvåning gick det bara i 4 kg och vi hade inte bytt flaska. Vi bor under färd på ställplatser, men ligger vi flera dagar blir det camping-
 
B

Bergåsen

Guest
Sv: Jag har lite gasolförbrukning.

Känner en gubbe som monterat bort alla gasolledningar ur husbilen då hustrun är rädd för gasol. Svårslagen låg gasolförbrukning.
 

larsemil

HBK Medlem
Inlägg
674
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
4784
Medlemskap
2024
Sv: Jag har lite gasolförbrukning.

Intressant tanke, men förmodligen mindre än 2 gasoltuber. Bor oftast på camping och där ingår oftast elen. Har ingen solcell. Men skall kolla nästa år för att se hur det blir.

Jag menar, hur mycke pengar 15, 25, 35 kr för elen har du betalt på campingarna. Ingår elen i den ordinarie avgiften finns den ju förmodligen inlagd i däri, med påföljd att avgiften är något dyrare. Men det blir svårt för dig att värdera vad det är kostar. Sommartid kanske man tjänar på att stå utan el och bara använda gasol till kylskåpet, varmvatten och matlagning. Men vår o höst är det kanske lönsamt med eluppkoppling.


Mvh
larsemil
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Jag har lite gasolförbrukning.

Varför montera bort alla gasolledningar?? Det räcker väl med att lämna gasolflaskan hemma??

Mvh
larsemil
--------------------------------------------------------------------------------------------------
Håller med fullständigt. Måste vara dumt att sabba en bil på det sättet, kommer säkert att vara svårsåld när den dagen kommer.

JANKRO.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Jag har lite gasolförbrukning.

Misstänker att elen kostar c:a 20:- per dag. Dvs c:a 600:- per månad. Kan nog få en hel del gas för den summan, även om man inte kan driva el-utrustningen med gas. (ännu);)

(fyllde senast en P11 i Burg för c:a € 20:)
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Jag har lite gasolförbrukning.

Selv når vi står hemma så bruker vi gasol til varme i bilen om det trengs, med LPG tank og fylling i Norge av LPG så er kostnaden pr kWh litt over det halve av el. Tanking i Sverige øker prisen med omlag 10% i snitt, fortsatt billig oppvarming. Men på et drøyt halvår i Europa bruker jeg noe mer gasol enn Lasse J ;) - det blir gjerne nesten 100 kg, men vi har hele tiden over 20 grader i bilen når vi bruker den.
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.152
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Sv: Jag har lite gasolförbrukning.

Misstänker att elen kostar c:a 20:- per dag. Dvs c:a 600:- per månad. Kan nog få en hel del gas för den summan, även om man inte kan driva el-utrustningen med gas. (ännu);)

(fyllde senast en P11 i Burg för c:a € 20:)

Jag vet naturligtvis inte vilka campingar trådskaparen Lassej har bott på, men mina erfarenheter är att man numera i Sverige oftast får betala 40 - 60 kr för tillgång till el på normala campingplatser. Ibland ingår elen i det fasta priset, men i vanliga fall kan man välja om man vill ha el eller inte. Det händer däremot att den som expedierar incheckningen inte låtsas som om de hört att man inte vill ha el, utan debiterar med el. Så nog tjänar campingen mycket på att ta betalt för el.

Johan K.
 
Toppen