• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Utan el

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Utan el

Självklart, men då är vi alltid fulla varje dag. Använder inte 230 V under tiden 15 april -- 15 sptember. Gå igenom alla förbrukare en och en. Som exempel finns det TV-apparater som bara tar 10% av de värsta. Vi använder ingen invertor utan går direkt från 12 V till det det ska vara:

5 V till mobiler och TRE-routern
9 V till NET1-routern
12 V till TV'n
15 V till dammsugaren
19 V till PC'n
 
Senast ändrad:

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Utan el

Jag satte 280 watt monokristallin på taket i våras. (kostade 8250kr inkl montering och regulator) Och har 2 batterier på 95 amp. Det lägsta vi har kommit ner på sedan vi köpte bilen är 12,8V (en natt).

Miljövänlig som jag är stoppar jag aldrig i sladden i extern el. :) Inte ens när det är gratis, för det behövs inte. Vi kör smörgåsgrillen (600 watt) via inverter varje morgon ca: 6 minuter utan problem.

Bra och billig investering. Sätt dit så mycket solceller du kan pga vikt och utrymme. Du ångrar dig inte.
 

Bilagor

  • 2013-06-19 16.10.06.jpg
    2013-06-19 16.10.06.jpg
    224,9 KB · Visningar: 30

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Utan el

Jag satte 280 watt monokristallin på taket i våras. (kostade 8250kr inkl montering och regulator) Och har 2 batterier på 95 amp. Det lägsta vi har kommit ner på sedan vi köpte bilen är 12,8V (en natt).

Miljövänlig som jag är stoppar jag aldrig i sladden i extern el. :) Inte ens när det är gratis, för det behövs inte. Vi kör smörgåsgrillen (600 watt) via inverter varje morgon ca: 6 minuter utan problem.

Bra och billig investering. Sätt dit så mycket solceller du kan pga vikt och utrymme. Du ångrar dig inte.

Inte tycker jag att det verkar vara speciellt miljövänligt att helt undvara extern el? Även hemma på gården? Oftast den både billigaste och mest miljövänliga energin och alternativen är gasol eller diesel för den överlägset tyngsta posten i energibudgeten, uppvärmningen.

aake
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Utan el

När det gäller priser i södra Sverige så är gasolen billig och 230 V jättedyr. Lika dyr som i Danmark.

När det gäller miljö så får vi 230 V från kraftverk som bl a drivs av fosila bränsle. Det är inte miljövänligt och heller inte nödvändigt till husbilar på sommarhalvåret.
 
Senast ändrad:

PatricS

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024
Sv: Utan el

Med 2 st 115 Ah batterier - olika gamla - står vi ca 2 dygn med mycket radio och tvtittande och aldevärme på. Vi använder normalt bara 1 av 2 tvapparater åt gången.
Då går kylåfrys på gasol och gasolspisen används.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Utan el

PatricS

Var det inte det jag misstänkte. Du fuskar genom att använda extern energi för uppvärmningen!

Hemma i Jämtland blir det mycket billigare med el än med gasol, ssk eftersom det inte finns någon som säljer LPG. Lägsta pris för byte av en P11 är 350:- (och det högsta priset törs jag inte skrämma er med att berätta om).

aake
 

PatricS

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024
Sv: Utan el

Jo glömde på alden till igår morse å hade 29 grader på morgonen - vi flöt i svett!! :)
Glömde också på radio och tv hela natten hmmmmm ... jaja inga problem.
Det var på Fläse camping utanför Obbola/Umeå.
Har tyska flaskor å brukar fylla när vi passerar Sundsvall - tror de tar ca 360:- - smidig å snabb fyllning.
Vi förbrukar ca 1,5 flaskor på sommaren, maj - okt. Mest kylåfrys å lite matlagning. Lite värme.
Undviker att köra kylåfrys på 12 volt under körning - använder kylklampar istället. Det ger bättre laddning till bodelsbatterierna.
Bra med hyfsad batteribank i bodelen - men funderar på Solalternativ - eller vindalt.
Men först - en bättre tvantenn! :)
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Utan el

Inte tycker jag att det verkar vara speciellt miljövänligt att helt undvara extern el? Även hemma på gården? Oftast den både billigaste och mest miljövänliga energin och alternativen är gasol eller diesel för den överlägset tyngsta posten i energibudgeten, uppvärmningen.

aake

Jag använder värmen i stort sätt bara på vintern i Spanien och då är det billigare att tanka mina Alugasflaskor på macken för ca: 7,5kr litern (rymmer 44 liter). Bahia Camping tog förra vintern ca 17kr/dygnet för elen (+ 7,9 Euro för platsen). Vi varvar det med fricamping och då finns ju bara solen att tillgå. + min Efoy bränslecell, men den har vi bara testkört hittills.

Så jag värmer inte min bil i Sverige! Är jag ute och åker i Sverige så fricampar jag. Så den går hittills på 100% solenergi vad gäller hushållselen.

Det borde alla göra söder om Dalälven. Även i huset hemma. Jag funderar att sätta solceller på taket hemma också.

Solceller%20Mostphotos%20416px.png

 
Senast ändrad:

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Utan el

SirMcLain

Du skriver: "Så jag värmer inte min bil i Sverige! Är jag ute och åker i Sverige så fricampar jag. Så den går hittills på 100% solenergi vad gäller hushållselen."

Utom perioden mitt i sommaren så är uppvärmningen den överlägset största energislukaren. Gasol är alltså inget bra ekonomiskt alternativ hemma i Jämtland eftersom det inte finns någonstans att fylla gasol eller LPG, närmaste LPG säljare finns i Sundsvall (dit jag vägrar åka vintertid pga saltade vägar) eller i Stjördal vid norska kusten.
Hemma (där jag till nästan 100% täcker min förbrukning med vindkraft) värmer jag husbilen med el och vid fricamping med dieselcentralvärme (vilken har en driftskostnad på rund 1,50 SEK/kWh).

Solpaneler på södervända tak kommer starkt, men det gäller att få hjälp av eldistributören att hantera (sälja) överskottet på sommaren. Ryktet går om att det är på väg att hända saker, men jag är dåligt uppdaterad eftersom jag är ute på resa på kontinenten.

aake
 
G

Göran T625

Guest
Sv: Utan el

Jag har två st 120W paneler som jag köpte hos PreVent. Montaget tog en förmiddag. Förutom panelerna går det åt ca. 2 meter alu-vinkel (Bauhaus), 8 st M6x25mm rostfria skruvar med mutter (Bauhaus) en patron lim som om jag minns rätt också kommer från BH. En kopplingsdosa IP65 limmas också fast på taket för ledningsgenomföringen. Allt är limmat inklusive parabolantennen. En MPPT-regulator ligger före EBL-en.

Ring om du vill se hur jag gjort. Åter i Sverige slutet oktober.

//Göran
 

Bilagor

  • DSC00415.JPG
    DSC00415.JPG
    4,1 MB · Visningar: 24
Senast redigerad av en moderator:

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Utan el

Det beror ju lite på årstiden för när hösten kommer och solcellerna inte laddar så mycket och man får köra på med lite värme så tror jag inte riktigt en vecka men säkerligen 4-5 dagar.
Jag får kolla detta kommande helg.
 
F

F.d. 52920

Guest
Sv: Utan el

.........................Solpaneler på södervända tak kommer starkt, men det gäller att få hjälp av eldistributören att hantera (sälja) överskottet på sommaren. Ryktet går om att det är på väg att hända saker, men jag är dåligt uppdaterad eftersom jag är ute på resa på kontinenten.

aake

Med risk att sågas längs med fotknölarna vill jag ändå sticka ut hakan
och berätta om mina 2år gamla efterforskningar i ämnet (kan ha hänt mycket sedan dess).
På en husbil/husvagn är solceller optimalt , dels för antalet soltimmar då de flesta använder sina fordon och sedan för att de flesta har brukare som går på 12V.
I ett hem däremot måste man omvandla spänningen till 230V ,något som i sig dras med förluster och sedan för att behovet sommartid är litet.

Att sälja el är/var ingen enkel match , bara en del energibolag har möjligheten att leverera en sådan elmätare och om så är fallet kunde en del ta bra betalt för att ordna detta.

Sedan så är installationen så pass dyr ,så att besparingen inte hinner att
tjänas in under solcellernas livslängd (hoppas att någon kan komma skriva mig på näsan att jag har fel , för då kommer jag att fortare än Sören att installera dessa hos mig, dock vill jag ha källhänvisning).

Så länge om man vill spara el och pengar ,så är det bästa alternativet enligt MIG.
Bergvärme, solslingor/paneler för vatten på taket kopplat till en ackumulatortank.
Då kan man köra bergvärme på vintern.
Vår och höst klarar man värmebehovet av solen.
Sommartid kan man stänga av värmepumpen = besparing av kompressor.
Sommartid har man gratis varmvatten.
Sommartid så kan man värma upp borrhålet med överskottsvärme, man
slipper risk för "permafrost" i borrhålet och du har effektivare uppvärmning då pumpen börjar leverera igen.

Hoppas att inte trådskaparen blev ledsen över mitt dravel utanför ämnet :wink:
 
F

F.d. 52920

Guest
Sv: Utan el

Samma dag som jag postade detta blev jag inbjuden till ett
seminarium om solceller och återköp av Kw-timmar:wideeyed:
Det är nästan som att man börjar tro på ödet :twitcy:
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Utan el

Har varit ute nu i tre dygn. Har 2st 105Ah batterier och hade vid ankomst i tisdagskväll 12,9V på displayen.
Dom tre dygnen har jag varit ute vid kusten i snålblåsten och haft värmen på hela tiden (Alde), TV:n 2-3tim på morgonen, 3-4 tim på kvällen, LED lister som lyser upp hela bilen tända hela kvällen, diskning duschning varje dag (vattenpump), laddning IPhad två ggr, laddning IPone två ggr
Vid hemresa idag på eftermiddagen stod displayen på 12,1V och jag har inga solceller. Hade elverk med men fick vila.
Känns som om batterierna har hållit bra dom är sedan bilen va ny -09.
 

Roddan

HBK Medlem
Inlägg
134
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
12159
Medlemskap
2024
Sv: Utan el

Jag var upp till Tumbo och fick nya batterier. Jag stod där från kl 08 till kl 11 och mätte upp batterierna och Tumbo sa att det inte var något fel. Sen satt vi på allt tänkbart för att se om dom drog ur. Det gjorde dom inte. Något fel måste det ändå vara när batterierna drar ur på mindre än två dygn med bara tv och led belysning. Jag sa till Tumbo att åker jag hem och det är samma fel vill jag ha kompensation för besväret. Kl 15 bestämmer Tumbo sig för att sätta i nya Batterier. Jag kommer därifrån kl 16. Nu får vi se till våren om det funkar.
 
Senast ändrad:
Toppen