• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Batteri

Roddan

HBK Medlem
Inlägg
134
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
12159
Medlemskap
2024
Hej!! Jag har köpt en ny husbil på tumbo. Jag har valt att ha två batterier i bodelen. Banner Running Bull 12v 95AH 85OA. När jag kom till Elmia och ställde mig med husbilen på onsdagen vid klockan 11. Utan el. På kvällen tv tittande i 2,5 tim. Ock kvällen efter torsdag 1tim så slog 12wolten ifrån. Jag blev väldigt fundersam. Med tanke på vår tidigare husbil, den kunde vi stå nästan en vecka med. viserligen hade vi en 80w solceller på den. Jag tycker två batterier borde hålla tre dagar i alla fall. Så jag ringde tumbo verkstad och fick svaret att det var helt normalt. Det skulle va spännande höra vad ni har för erfarenheter.
Häls. Roddan
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Batteri

Det beror ju på vilka övriga förbrukare som är igång, parabol, panna, inverter, dator, m.m. drar drar en hel del ström. Om det bara är en TV är ju batterierna inte laddade eller felaktiga?
 

Roddan

HBK Medlem
Inlägg
134
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
12159
Medlemskap
2024
Sv: Batteri

Är det en ampermätare?? Jag tror den visar vad som används på batterimätaren i min bil?
Roddan
 
Senast ändrad:

Roddan

HBK Medlem
Inlägg
134
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
12159
Medlemskap
2024
Sv: Batteri

Jag hade bara tvn på och jag har led lampor och tv har jag samma som tidigare bil. Jag jämför med tidigare bilen utan ledbelysning. Ock då kan man ju fundera.
Roddan
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Batteri

Det låter ju som att antingen batterierna inte var laddade, eller också är de för gamla, och på väg att ge upp?!​
 

Roddan

HBK Medlem
Inlägg
134
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
12159
Medlemskap
2024
Sv: Batteri

Hej jag tycker inte jag använt något frånsett tv och lyset och när vi spolade
vatten. Parabol har jag ingen. Vad jag kan tänka mig är om kylen kommit på batteri av misstag som Linder sa. Jag ska låta bilen stå utan el här hemma ett tag så får jag se hur fort batteriet töms innan jag går vidare. Jag tackar er alla för tipsen till mig. Ha en bra höst.
Mvh Roddan
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Batteri

Tror det är viktigt att veta om batterierna var fulla när du stannade. Körde du med el på kylskåpet på väg till Elmia. Du bor i Norrköping och det är ju inte så många mil till Jönköping.

Det kan vara så att kylskåpet slukar så pass mycket el att inte bodelsbatterierna blir fulladdade.

Testa att kolla Voltmeten når du startar motorn och kör kylen på 12V.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Batteri

Det er fort gjort å drepe kapasiteten på et batteri, lades det ut til 10 - 11V og ikke settes på ladning i løpet av et par timer så starter sulfateringen og etter få dager så kan det bli nesten umulig å få noen mengde med el lagret.
 

larsemil

HBK Medlem
Inlägg
683
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
4784
Medlemskap
2024
Sv: Batteri

Jag har den senaste månaden tyckt att mitt bobatteri tar slut fort så jag har försökt gå till botten med detta på följande sätt.
Jag laddade batteriet Biltema AGM 95 Ah med en Ctek-laddare i 24 timmar
Hittade en H7 lampa på 55 watt (ca 4,7 ampere i timmen) som lät vara tänd i 5 timmars pass och läste av hur många volt som fanns i batteriet efter att det fått återhämta sig ett par timmar. Klarade 16 timmar sen var det inte mycket kvar. Jag tycker batteriet är okey.
Laddade batteriet igen 24 timmar och tog ut batteriet till husbilen och kopplade in.
Konstaterar att när billen är användarklar drar det ca 0,45 ampere trots att inget är på.
Men, frostvakten tar ca 0,003 ampere alltid, och så fort jag sätter på elen till husbilen drar manöverpanelen ca 0,25 ampere och ytterligare något som drar ca 0,2 ampere. Med hjälp av en sk "Elkretsprovare" från Biltema liknande som ovan inlägg nämns från Conrad, kunde jag konstatera att det i "Krets 4" på Schaudt EBL är något som drar dom ovan nämda ytterligre 0,2 ampere. Efter mailkontakt med Frankia fabriken får jag till svar att Krets 4 är takbelysningen som konstant drar dom 0,2 amperen. Jag pratade med Schaudt,s personal på mässan i Düsseldorf för 2 veckor sedan och här fick jag en bra förklaring till varför mitt batteri laddas dåligt med EBL på 220 volt. Jag har trott att med ett AGM batteri skall den den vara ställd på bly batteri istället för gelbatteri men så är icke fallet. När den är inställd blybatteri laddar den 14.4 volt i 5 timmar för att sedan gå ner på 13.5 underhållsladdning. Med inställningen gelbatteri laddas den 15 timmar på 14,4 volt för att sedan gå ner på underhållsladdning. Nu är den ställd på gelbatteri. Viktigt också är att man tar bort säkringen för AES kylskåp om man inte har ett sådant. Jag kunde också i fredags konstatera att när jag startade bilen så laddade den 14,4 volt men så fort jag kopplade in kylskåpet så gick den ner till 13,5 volt.
Jag har lärt mig mycket om mitt elsystem senaste veckorna, och med hjälp av mailkontakt med både Frankiafabriken och Schaudt på engelska har jag också fått bra förklaringar på hur det fungerar, så tveka inte att maila fabrikanterna. Kolla upp ordentligt vad som drar el i bilarna, det finns en del grejer som förbrukar el hela tiden bara man använder/inte använder bilen, är min slutsats.
Nästa steg är att leta efter 0,2 ampere i takbelysningn eller så accepterar jag det....


Mvh
larsemil
 

chiquita

HBK Medlem
Inlägg
386
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
4243
Medlemskap
2025
Sv: Batteri

Hej.

En fråga, har du kylskåpet i drift när du mäter?

Anledningen till min fråga är att vissa modeller av kylskåp m separat frys har en elektrisk uppvärmning av frontplåten på mellanvägen mellan kyl och frys. Om jag minns rätt så drar den 15 w. Det finns en brytare på skåpet (någonstans) för till resp frånslag av värmen.

Lycka till /Roy
 

larsemil

HBK Medlem
Inlägg
683
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
4784
Medlemskap
2024
Sv: Batteri

Hej.

En fråga, har du kylskåpet i drift när du mäter?

Anledningen till min fråga är att vissa modeller av kylskåp m separat frys har en elektrisk uppvärmning av frontplåten på mellanvägen mellan kyl och frys. Om jag minns rätt så drar den 15 w. Det finns en brytare på skåpet (någonstans) för till resp frånslag av värmen.

Lycka till /Roy

Nej jag har inte kylskåpet på när jag mäter. Det är ett litet omodernt kylskåp. Det heter RM7401l. När jag inte har bilen igång drar det ingenström förrän jag öppnar dörren och lampan tänds

Mvh
laremil
 

Roddan

HBK Medlem
Inlägg
134
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
12159
Medlemskap
2024
Sv: Batteri

Jag var upp till Tumbo och fick nya batterier. Jag stod där från kl 08 till kl 11 och mätte upp batterierna och Tumbo sa att det inte var något fel. Sen satt vi på allt tänkbart för att se om dom drog ur. Det gjorde dom inte. Något fel måste det ändå vara när batterierna drar ur på mindre än två dygn med bara tv och led belysning. Jag sa till Tumbo att åker jag hem och det är samma fel vill jag ha kompensation för besväret. Kl 15 bestämmer Tumbo sig för att sätta i nya Batterier. Jag kommer därifrån kl 16. Nu får vi se till våren om det funkar.
 
Senast ändrad:
Toppen