• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

En spislåga fungerar inte?

Käthe & Per

HBK Medlem
Inlägg
201
Kommun
Skutskär
HBK-Nr
4069
Medlemskap
2024
Två av tre brännare fungerar u.a. Nr tre fungerar så länge jag håller in vredet.
När jag släpper vredet slocknar lågan.
Jag har läst i någon tråd på HBK om detta problem men hittar inte den tråden.
Någon som vet vad som hänt och kan bistå med hjälp? Har förmodligen med säkerheten att göra.

mvh

Per :msn_embarrassed:
4069

PS Var kan jag köpa galler till brännarna. Mitt stora galler har blivit "trebent" DS
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: En spislåga fungerar inte?

Regner med at det er skitt som tetter enten flammedysen ved føleren eller luftinntaket i bunnen av brenneren - blir det for lite luft i gasolen så brenner det for dårlig og føleren kjenner det ikke. I begge fall skru løs brenneren og rengjør både oppe og nede på "halsen". Er det endast på toppen problemet ligger så kan en peta litt i den tette åpningen ved føleren.
 

schmid

HBK Medlem
Inlägg
1.902
Kommun
Mark
HBK-Nr
353
Medlemskap
2024
Sv: En spislåga fungerar inte?

Hej!

Hade likadant problem!

Plockade isär och gjorde ordentligt rent.

Hjälpte ett tag, men det som i mitt fall var problemet visade sig vara att kännaren satt lite vid sidan av lågan.

Tog en liten tång och böjde den försiktigt in mot lågan i små omgångar, till den kom i rätt läge.

Sedan har det fungerat klanderfritt!

Ha det gott!
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.608
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Sv: En spislåga fungerar inte?

Ja, piggen är "tändsäkringen". När den blir varm så släpps gasen fram utan att man behöver trycka in reglaget. Om den inte blir varm så kommer ingen gas fram ... Det händer att dom slutar fungera, då finns dom normalt som reservdelar. Hälsar Björn
 

BengtM

HBK Medlem
Inlägg
28
Kommun
Lund
HBK-Nr
7491
Medlemskap
2024
Sv: En spislåga fungerar inte?

Det kan vara enklare än så. Det går en sladd till kännaren och den kan sitta med en flatstiftskontakt. Oxid på den kan göra så att lågan beter sig precis som du beskriver. Litet smärgelduk gjorde susen när jag råkade ut för detta häromåret.
 

larsemil

HBK Medlem
Inlägg
682
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
4784
Medlemskap
2024
Sv: En spislåga fungerar inte?

Två av tre brännare fungerar u.a. Nr tre fungerar så länge jag håller in vredet.
När jag släpper vredet slocknar lågan.
Jag har läst i någon tråd på HBK om detta problem men hittar inte den tråden.
Någon som vet vad som hänt och kan bistå med hjälp? Har förmodligen med säkerheten att göra.

mvh

Per :msn_embarrassed:
4069

PS Var kan jag köpa galler till brännarna. Mitt stora galler har blivit "trebent" DS

Det låter som om det är tändsäkringen
Dra bort vredet som du reglerar gasollågan med, stoppa in en liten liten papperstuss i hålet på vredet och tryck tillbaka den på plats.
Nu borde det fungera


Mvh
larsemil
 

Rolf & Gunilla

FD HBK Medlem
Inlägg
1.160
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
2927
Medlemskap
2021
Sv: En spislåga fungerar inte?

Vi hade samma problem och fick tips här. Då vi sällan använde en av brännarna så sotade dom igen. Fick rådet att knacka på den med t ex skruvmejsel handtaget eller liknande. Detta funkade med en gång. Vi har gjort det flera gånger t ex efter vinteravställningen då HB stått oanvänd.
Med vänlig hälsning, Gunilla
 

Linder

HBK Medlem
Inlägg
391
Kommun
Torsås
HBK-Nr
8937
Medlemskap
2024
Sv: En spislåga fungerar inte?

Vi hade samma problem och fick tips här. Då vi sällan använde en av brännarna så sotade dom igen.
Fick rådet att knacka på den med t ex skruvmejsel handtaget eller liknande.
Detta funkade med en gång. Vi har gjort det flera gånger t ex efter vinteravställningen då HB stått oanvänd.
Med vänlig hälsning, Gunilla

Fattar inte hur det kan sota igen om ni, sällan eller inte använder dom !!
 
Toppen