• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Byta till kompressorskåp

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Byta till kompressorskåp

Spännande fråga du tar upp, jag är också mycket intresserad av svaren du får!
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Byta till kompressorskåp

Min fråga gällde också om nackdelar / fördelar.
Strömforbrukning, hur länge går det på batteriet mm
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Byta till kompressorskåp

Skal ta det negative først - det er litt ljud fra skåpet. Strømforbruket er lavt, beste testen er den Juan i Spania gjorde en tid tilbake - koblet vekk all ladning og lot skåpet stå på. Hadde overvåkning av spenningen på batteriet. Tror resultatet var i hans tråd om byggingen av bussen. Med et moderat batteri og stort skåp var det mer enn 2 uker før alarmen gikk.

Men les databladet for det skåp du finner passer inn i utrymmet og regne litt, det er godt under halve tiden skåpet trekker strøm så om du regner med halve forbruket hele tiden så blir beregnet forbruk større enn virkelig. Regn og om batteriet fra Ah til Wh ved å ta 12 ganger Ah. Del dette tallet på antall W for skåpet så får du en følelse for gangtid. Men bruk her W fra databladet - en skal ikke trekke mer enn det halve ut av blybasserte batterier.
 

Arne B

HBK Medlem
Inlägg
1.239
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
11633
Medlemskap
2024
Sv: Byta till kompressorskåp

Är det inte bättre med ett som har trippelfunktion 12, 230, och Gasol?
Om man har gott om 12 V dvs solceller på taket kan man koppla så att det går på 12 V när man står still.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Byta till kompressorskåp

Et trippel skåp er alltid et absorber skåp og trekker 150 - 200 W fra 12V med nesten 100% gangtid. Et kompressorskåp trekker godt under 100W - mange under 50W og går 20 - 50% av tiden, det gir drastisk forskjell i forbruket og gjør at en kan bruke skåpet på 12V hele tiden (som en må ;) )

En annen sak er at 3-veis skåpet må stå med baksiden ventilert ut, kompressorskåpet kan godt stå inne i bodelen og gi litt oppvarming.

Om jeg skulle bygge en bil selv fra bunnen av så ville jeg bruke kompressorskåp, selv om jeg foretrekker gasol til spisen.
 

Regent

HBK Medlem
Inlägg
323
Kommun
Norge
HBK-Nr
7204
Medlemskap
2027
Sv: Byta till kompressorskåp

:) Hei.

Jeg har 2,5 års erfaring med kompressorskap. Er meget godt fornøyd og
har valgt det igjen i neste bil.
Er ikke enig med Knut ang. lydnivået, jeg mener
skapet går stille i forhold til et absorber skap, og med langt færre døgntimer.

Vi står ofte uten 230v tilkoblet, da er det greit med lavt strømforbruk.
Kommer ikke på noe negativt :)

Vi valgte også dieselvarmer som fungerer svært godt. Derfor varer en 11kg
gassflaske i to år til matlaging.

Hilsen Atle
 

laval

HBK Medlem
Inlägg
415
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
1195
Medlemskap
2024
Sv: Byta till kompressorskåp

Jag hade ett kompressorskåp i min gamla LMC husbil.Det satt nog inte helt optimalt och fick antagligen inte tillräckligt med ventilation.Det dog 2003 en av de första dagarna på semestern när det var värmebölja i Europa.Vi hade ställt bilen i solen och det blev nog för varmt.Elektroniken dog :mad:Vi fick klara oss hela 5 veckor utan kylskåp :mad: Som tur är fanns McDonalds med gratis is:) Var 4-5 dag åkte vi in och fick några kilo gratis:)
Under dom 5 veckorna hade vi aldrig under 30 grader inte ens på natten.
Som mest hade vi 45 grader i skuggan.:mad:
Jag skulle nog välja ett skåp som går på både gasol och el och som har bra ventilation.Jag tror att även ett kompressorkylskåp behöver göra av värmen nånstans.
//Lars
 
Senast ändrad:

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.649
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Byta till kompressorskåp

Kompressorkyl har vi hemma och visst hörs det lite, men jag tror ingen här på forumet vill påstå att det "hörs". Bortsett från elförbrukningen, så är det med all säkerhet det mest använda driftssättet.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Byta till kompressorskåp

I våran gamla husbil hade vi ett Waeco Coolmatic MDC-110 till detta hade vi en 120w solpanel och 360 amp i batteribank och kylskåpet tuffade och gick från våren till hösten med en avfrostning emellanåt = vi stängde inte av det på veckorna .

I grabbens VW LT31 har han ett litet Waeco Coolmatic MDC-65 och 135w solpanel och 95 amp i batteribank för tillfället , skall öka det lite .

Vi tyckte att kompressorkyl var toppen och skulle inte ha något emot att ha det igen men då i större storlek men verkar som 110 liter är det största hos dom .
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Byta till kompressorskåp

Min kompressorkyl går året runt och har gjort så i c:a 10 år utan problem! Jämför med kylskåpen som finns i våra hem; där ser men sällan något absorptionsskåp idag. Varför envetnas husbilstillverkarna med sådan gammal teknologi? Nostalgisk rest från husvagnstiden eller ren okunskap eller skiter dom i köparna?

Jappe
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Byta till kompressorskåp

Varför jag ställde frågan beror på följande anledning
Mitt 20 år gamla skåp är nu uttjänt. Finns inget ersättningskåp med exakt samma storlek utan avancerad ombyggnad av inredningen. Kompressor skåpet har exakt samma storlek. Har nu bestämt mig för att byta. Tack för alla synpunkter som har tagit övertaget.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Byta till kompressorskåp

Vad är det till för bil för du har väl kvar den som du visade upp här hemma?
Har du hittat något som är större än 110 liter?
 
Toppen