• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Avstånd mellan husbilar

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Ja det måste vara en hemsk upplevelse, det var det som hade hänt när vi hörde brandkåren komma det är en chokupplevelse jag vet, hoppas det ordnar sig till det bästa för er.

samtidigt kann det ge en tankeställare tän om det hade hänt på natten på en ställplats där husbilarna skall stå så tätt som möjligt värt att tänka på.
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Sv: Avstånd mellan husbilar

Är på böda camping nu, nästan alla står helt galet!!
säkerheten är lite si å så nu när det är sista helgen dom har öppet..

Mycket hundar är det också, minst 1000st..
:mcride:
 
F

F.d. 53358

Guest
Sv: Avstånd mellan husbilar

Så här tätt var det på stellplatzen i Reims (Frankrike. Strax efter bilden var tagen kom det ytterligare en bil o parkerade till vänster på det streckade området. Det är bara att konstatera att livet är farligt. Vill man inte utsätta sig för faror så får man låsa in sig i lägenheten. Men livet blir förbannat tråkigt.
Jag och min familj har haft förbaskat trevligt med många spännande upplevelser.

Lars
I en lägenhet bor man ännu tätare. En vägg är väl inte tjockare än 30 cm. Grannen kan ha ormar, en brandfarlig hembränningsapparat o gud vet vad. I en husbil har man två väggar och en meter mellan. Ormarna kan inte komma in och hembränningsaparaten får inte plats.
Föredrar HB.
Fortsatt trevlig HB höst
 

Yvonne & Lars A

HBK Medlem
Inlägg
41
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
3361
Medlemskap
2024
Sv: Avstånd mellan husbilar

Hej !
Läste Din länk till Räddningstjänsten syd, där det står: Gasflaskan skall kunna fästas och lossas från sitt fäste utan hjälp av verktyg. Undrar hur de ser på fast gasoltank som ju skall vara just fast monterad, ej gå att ta loss utan verktyg. Har skrivit till räddnings-tjänsten, får se vad deras svar blir !
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Avstånd mellan husbilar

En må og ta i betrakting at det er 2 meget forskjellige løsninger på gasoltank:
  • Tankflaske som settes inn i stedet for en P11 og bruker slange
  • Tank som monteres under bilen eller i et lasterom og som er koblet via rør

Den siste løsningen måste komme inn under regelverk for gasoldrivne bilar, det er samme type tank.
 

Stengränd

HBK Medlem
Inlägg
2.336
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
11570
Medlemskap
2024
Sv: Avstånd mellan husbilar

Av ren självbevarelse och omtanke om grannar vid uppställning av H-bil bör eller skall råden från myndigheten för samhällskydd gälla, samma som på campingplatser, alltså min.avstånd mellan fordon FYRA meter, det är i minsta laget vid brand.
Denna rekommendation utfärdar 99% av svenska brandmyndigheter
Detta förstår man,tyvärr, först när det inträffat en brand
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Avstånd mellan husbilar

Det avstånd som gäller mellan husbilar är upp till markägaren. Det du kan göra som husbilsåkare är att acceptera eller förkasta och då åka vidare.

Självklart ska strävan vara så långt avstånd som möjligt. Jag själv försöker hålla 10 m men det går inte alltid.

:)

..... och skall vi få centrumnära ställplatser kan vi tyvärr inte kräva 10 meters eller ens 4 meters lucka!

Det är som Kenth skriver man accepterar, gillar läget, eller drar vidare.
 
F

F.d. 17667

Guest
Sv: Avstånd mellan husbilar

Betraktelse:

Det finns de som förstår brandskyddsmyndigheters råd & anvisningar och följer dem
Det finns de som förstår brandskyddsmyndigheters råd & anvsningar, men ignorerar dem
Det finns de som inte förstår brandskyddsmyndigheters råd & anvisningar

Problem för dem som förstår och vill följa råd & anvisningar uppstår inte då de kommer till en ställplats med för tätt parkerade husbilar. För det problemet löses innan det uppstår... kör vidare

Problem för dem som förstår och vill följa råd & anvisningar uppstår först då de parkerat vid ställplats där alla förstår och följer råd & anvisningar, men... det ansluter ytterligare en husbil som inte förstår, alternativt förstår men ignorerar. Ska då den som förstår och vill följa råd & anvisningar packa ihop och köra iväg, alternativt försöka prata den nytillkomne tillrätta som inte förstår alternativt förstår men ignorerar, alternativt ansluta sig till dem som förstår men ignorerar.
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.369
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Sv: Avstånd mellan husbilar

Ett exempel.
Om det på en ort finns en ställplats/parkering centralt ,
med 10 platser som är 4 meter breda och 10 meter djupa.
Kostnaden är 150 kr dygnet per plats.
Max intäkt per dygn 1500 kr.
Får denna ställplats/parkering kravet på 4 meter mellan bilarna, då blir platserna istället 6,5 meter breda och det går bara in 6 bilar.
Då är det ju bara att acceptera att det kommer att kosta 250 kr per dygn istället, för att intäkten skall bli samma.
Om man överhuvudtaget sätter av nästan 800 till 1000m2
central mark, inkluderat med in och utfarter, för 6 husbilar.
Vi måste tänka realistiskt.
Hur många personbilar hade man inte fått in på den platsen.

Krister.
 
F

F.d. 17667

Guest
Sv: Avstånd mellan husbilar

Diskussionen kring säkerhetsavstånd mellan husbilar liknar i mångt och mycket en annan säkerhetsdiskussion... maximal längd på anslutningskabeln.

Expertis ger råd och anvisningar uttryckta i officiella dokument, men av någon märklig anledning så finns det alltid de som anser sig veta bättre och ignorerar sakkunskapen och dessutom torgför sin ovilja att följa den.

Men tur att valfriheten finns, dvs jag kan leta upp annan plats.... synd, men tyvärr realitet.
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.369
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Sv: Avstånd mellan husbilar

Hur verkar det med parkering varannan husbil och varannan personbil , visst brinner en personbil men det tar sig väl inte lika fort som en husbil .

Jag håller med dig Bengt-Åke.
Tar man exemplet jag beskrev här ovan (inlägg 52) att ändra antal husbilsplatser från 10 till 6 platser,så visst kan man fylla upp mellanrummet med pb1 parkeringar.
Använder man dom 2,5 x 10 met. som läggs på varje plats till parkeringsrutor, så blir det plats för 6 st pb1.
Kan man dessutom köra in och ut på platserna från båda hållen, så får man plats för 12 pb1.
Så om viljan finns så finns det lösningar.

Krister.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Avstånd mellan husbilar

Personligen tycker jag att 6 meter borde vara ett idealtillstånd. Skulle det eventuellt vara fullt, då kan man ju klämma in en bil emellan.:twitcy:
 

Stengränd

HBK Medlem
Inlägg
2.336
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
11570
Medlemskap
2024
Sv: Avstånd mellan husbilar

En bil som står fyra meter från brandhärden blir alltså så skadad att F-bolaget väljer att lösa in den,
Tänk sig då raden med H-bilar 2-3 meters lucka
Man skull kunna sammanfatta avståndsproblemet med.
Detta händer inte mig
 

Roffe S

HBK Medlem
Inlägg
2.724
Kommun
Östersund
HBK-Nr
260
Medlemskap
2024
Sv: Avstånd mellan husbilar

Hej allihopa
Vi trivs inte på ställplatser nere i europa där det är 1 till 2 meter mellan bilarna(typ calais)
det är kanske för att vi är van med dom norrländska platserna ,där man är ensam med naturen.
För några år sen så var vi nere på Skagen och stod ute på parkeringen vid grenen,då kom en tysk husbil och frågade om dom kunde stå bredvid oss ,för det kändes tryggare .ok det är väl klart sa vi,döm om vår förvåning,när dom parkerade 1 meter från oss på den stora parkeringen där det ryms ca 100 bilar och vi var bara 2 st där.
Smaken är som baken men vi trivs nog bättre med lite utsikt runt husbilen

Ha det Roffe
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Avstånd mellan husbilar

Vad händer med människan så fort den sätter sig bakom ratten i en husbil? Bilden är tagen på en ställplats som rymmer minst 1500 husbilar, den är gigantisk. När jag kommer så ställer jag mig en bit ifrån andra bilar, enligt de markeringar som finns i asfalten. När man kommer tillbaks efter en runda på stan så får man vara glad om man kan öppna dörren.
 

Bilagor

  • Ställplats.JPG
    Ställplats.JPG
    962,7 KB · Visningar: 17
Toppen