• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Jappe i Portugal

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Jappe i Portugal

Det är inget speciellt med den här campingen alls. Flera campingar i just det här "distriktet" har tvingats till en sorts "Stop & Go"-prissättning (6€) på grund av en annan campings (La Volta) Stop & Go-priser.

La Volta (N 40.39794 E 0.40311) är en riktigt trevlig camping/ställplats men där var fullt (completo) när jag kom dit, tyvärr!

Jag har bara en bild på La Volta:

lav.jpg

Jappe
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Jappe i Portugal

Det är inget speciellt med den här campingen alls. Flera campingar i just det här "distriktet" har tvingats till en sorts "Stop & Go"-prissättning (6€) på grund av en annan campings (La Volta) Stop & Go-priser.

La Volta (N 40.39794 E 0.40311) är en riktigt trevlig camping/ställplats men där var fullt (completo) när jag kom dit, tyvärr!

Jag har bara en bild på La Volta:

Visa bilaga 83183

Jappe

Det står ofta "completo" när vi anlänt dit. Men då har vi ändå kunnat visa platsen där cyklisten befinner sig i din bild till receptionsgubben (ägaren) och när han sett vår bil som är 6,36 lång har han alltid öppnat bommen/kättingen. Numera släpper han in oss alltid direkt på den platsen, verkar att ingen vill stå precis där... Man kan stå fint precis bredvid väggen till den gula byggnaden.

Ingen risk med alla hängande grenar som på de andra trånga platserna heller.

Den har många fördelar: toaletterna bredvid, närmast till poolen och baren, och bäst mottagning av trådlöst internet på La Volta. Vår favorit!

Så nästa gång gå in på receptionen och fråga de om du kan stå där, "conjunto servicios" eller ditåt på spanska. Vill du ha el så fixar han det dit också, även om vår 20 meters sladd inte räcker så skulle han komma med förlängningssladd. Men vi klarar oss med våra paneler på taket.

Lycka till
Jyrki
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 50078

Guest
Sv: Jappe i Portugal

Det är inget speciellt med den här campingen alls. Flera campingar i just det här "distriktet" har tvingats till en sorts "Stop & Go"-prissättning (6€) på grund av en annan campings (La Volta) Stop & Go-priser.

La Volta (N 40.39794 E 0.40311) är en riktigt trevlig camping/ställplats men där var fullt (completo) när jag kom dit, tyvärr!

Jag har bara en bild på La Volta:

Visa bilaga 83183

Jappe

Hur gick det hittade du nån plats i Peniscola ? Brusen .
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Jappe i Portugal

Nä, jag kollade bara ett par gamla P-platser men de var inte särskilt intressanta. Jag fortsatte norrut och landade för en stund sedan i Sitges, av alla ställen. Det är nog den sneaste ställplatsen i Spanien. Tur man har kompressorkylskåp!

sitg.jpg

Det har varit en hård dag fylld av upplevelser och trött som bara den slänger jag mig i bingen nu.

Jappe
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Jappe i Portugal

Nä, jag kollade bara ett par gamla P-platser men de var inte särskilt intressanta. Jag fortsatte norrut och landade för en stund sedan i Sitges, av alla ställen. Det är nog den sneaste ställplatsen i Spanien. Tur man har kompressorkylskåp!

Visa bilaga 83208

Det har varit en hård dag fylld av upplevelser och trött som bara den slänger jag mig i bingen nu.

Jappe

God natt och sov gott. Jag har just varit i baren i Bahia och är lite full som man ska va efter en en hel kväll. Racel undrade: "Were is Jappe?" Jag sa att du försvunnit och är i Peniscola eller norrut. Hon hälsade trevlig resa.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Jappe i Portugal

Gratisställplatsen bakom Camping Eden i Peniscola finns kvar men har begåvats med två fula skyltar!

1 bakom Eden.jpg

Jag fortsatte norrut och kunde konstatera att flera ställplatser försvunnit. Jag hittade ingen bra ställplats förrän jag kom till Vinaros. Där fanns en liten ställplats vid havet som jag knappast vill avslöja koordinaterna till. Kommer det för många husbilar dit så kommer förbudsskyltarna upp med all säkerhet! (N40 26 42 E0 27 20).

3 vin.jpg

4 vin.jpg

Efter att ha skådat havet en stund så fortsatte jag till en ställplats som jag var lite nyfiken på. Jag vill inte påstå att det var hungern som drev mig dit men ett Schnitzelställe i Spanien bör naturligtvis undersökas närmare så jag ställde kosan till "Spätzle Fritz"! N40.57500 E0.39389.

5 spät (1).jpg

5 spät (2).jpg

Underbart lantligt härligt tyst ställe! Jag pratade med fru Spätzle och hon beklagade att jag inte kunde få någon Schnitzel idag eftersom måndag var "Ruhetag". Har man varit i Spanien ett tag så kan det vara lockande att stoppa in en Schnitzel i munnen. Läser man resenscionerna om "Spätzle Fritz" så är de lite negativa, men stället är nog värt ett besök, tror jag. 8 euro om man inte äter i restaurangen.

Nu orkar jag inte skriva mer på ett tag. Idag ska den stora "proppen" passeras, Barcelona, och det kräver sin man!

Jappe
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Jappe i Portugal

Jag fegade ur lite grann och tog betalmotorvägen till Barcelona. Trots det lyckades jag med konststycket att hamna på en led som gick tvärs genom stans centrum!

1 inträdet.jpg

Gran Via är stor genomfartsgata i Barcelona som faktiskt fungerar riktigt bra Det tog inte många minuter att komma igenom stan trots många, många bilar överallt!

2 Gran via.jpg

Det grävs och byggs överallt i den här stan och här har man tydligen funnit en jättetorped från Andra Världskriget!

3 jättetorped.jpg

Ganska snabbt tog jag mig igenom stan men hann få lite inblickar i den mondäna stadskulturen. Alla rökte som galningar trots att avgasröken låg tät över gator och trottoarer. Tjejerna var trådsmala och bar shoppingkassar med franska och italienska namn på och välklädda unga herrar såg lagom allvarstyngda ut.

Så småningom kom jag ut ur röken och hamnade på den gamla kustvägen mot Mataro.

4 kustv.jpg

När jag hittat en bra ställplats på Costa Brava så ska jag berätta om de hiskliga äventyr jag upplevde i Ebro-deltat igår!

Jappe
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Jappe i Portugal

Blanes asfaltparkering är väl inte världens roligaste ställplats (N41.66861 E2.78444) men den är gratis f.n. och duger gott till övernattning.

4 bla stpl.jpg

Några bilder från kustvägen norr Barcelona.

2 kustv (2).jpg

2 kustv (1).jpg

Olika falla ödets lotter!

3 kustv.jpg

Gårdagens hemska upplevelser i Ebro-deltat kommer senare, om Gud vill!

Jappe
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Jappe i Portugal

Calma!

Sättet att odla utan jord och sol sprider sig norrut. Kemikalier från Monsano (tror jag) ersätter jorden och div. gifter ersätter solstrålningen. Jag vägrar konsekvent att köpa eller äta tomater från Almeria, en skam för Spanien och EU o.s.v. Några nämnda men inga glömda! Det finns många som tjänar pengar på skiten. Solmogna tomater? Snart dags att glömma sådant!

Det dröjer inte länge innan plastväxthusen bryts ner av solen och sprids i landskapet. Tror ni dessa "plastodlare" städar efter sig och sopsorterar? Absolut inte! Det tar naturen hand om! Naturens egen "Alma mater! Spanien är nog Europas skräpigaste land och ingen verkar bry sig särskilt mycket om det!

1 plast.jpg

Jag gillar Costa Brava. Nog fel här! Kusten söder om Blanes eller Lloret de Mar heter tydligen Costa de Maresme! Hur som helst, kusterna här uppe i den kyliga Norden är inte lika "flottiga" som Sydkusten!?

2 kustväg ej flottig.jpg

Till sist en liten bild som visar vilka problem cykeltjuvarna har här!

tjuv om natten.jpg
 
Senast ändrad:
J

Jarn

Guest
Sv: Jappe i Portugal

Håller med dig Jappe om nedskräpningen och då i synnerhet alla de f.d. tomatodlingarna som jag också såg stå och förfalla på mitt lilla besök där nere.

Förklaringen jag fick var att en av Spaniens absolut största tomatgrossister, helt plötsligt bara beslutat att köpa alla tomaterna från Marocko i stället.
Det betydde att massor av spanska odlare inte fick någon inkomst längre och så klart inte heller ville lägga pengar o tid på att riva sina anläggningar, som ju är gigantiska på sina ställen.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Jappe i Portugal

Calma igen!

Det kom in en "globaltrottare" på ställplatsen i Blanes och det första han gjorde var att skruva på en miniparabol på ett stag vid dörren. Han höll på länge med att justera in parabolen men lyckades uppenbarligen inte med detta varför han lämnade platsen. Där ser man hur viktigt det är med TV när man är ute och reser. Det har jag också upptäckt men jag är ensam. TV:n är ett sällskap när man inte festar och har sig och det är ju inte så ofta numera!

1 globaltrottare.jpg

global 2.jpg

Det kom också in en boulare på en hoj som antagligen ska vara en HD. Det märkliga är att jag inte hörde när han kom! Ny trend hos HD? ABHD kanske: Anonyma Bikers på HD! :D

Jappe

PS. Cykeln verkar ju designad! Har dom släppt in designfjollorna i HD-leden?
 

Bilagor

  • hd.jpg
    hd.jpg
    829,7 KB · Visningar: 9

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Jappe i Portugal

Nu förstår jag plötsligt varför husbilister gillar att ställa sina fordon tvärs över parkeringsrutorna. Det är för parabolarnas skull! Globaltrottaren måste tydligen ställa sin bil lite regelvidrigt för att kunna se på TV! Uppenbarligen fick globalaren ordning på sin TV och försvann in i någon sorts fictionsgrunka så effektivt så att han inte märkte hurusom bärgningsbilen smög sig inpå hans husbil.

bärg.jpg

Den spanska rättvisan vilar aldrig!

Läs om den spännande upplösningen i nästa utgåva av "Jappe i Portugal"!

Jappe
 

UR13

HBK Medlem
Inlägg
1.358
Kommun
Gotland
HBK-Nr
9896
Medlemskap
2029
Sv: Jappe i Portugal

Ser ut som en V-Rod i HD,s sortiment, (HD emblem på tanken)
det är en Porschedesignad motor som är vattenkyld.
Denna motor är kanske en fyrtaktare, en "riktig" HD är en tvåtaktare.
Avgassystemet ser inte ut som det de flesta HD har, med luft o buller.
Därav att det inte låter som en "vanlig" HD. Kanske orginaldämpare?
Jag hoppas ingen tar illa upp för detta svar, vill absolut inte trampa nån på tårna.:rolleyes:
Väntar med spänning på fortsättningen.
Ulla
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Jappe i Portugal

Beirut som pratar i GPS:en
min trogna gamla vän
fick plötsligt ett spel
något har gått fel

Jag laddade ner nya kartor till min Garmin igår. Det tog flera timmar med taskig uppkoppling. När det var klart så pratade "Beirut" plötsligt engelska och inte vilken engelska som helst. Det var inte Oxford- eller Cambridgedialekt utan snarare Birmingham. Totalt obegripligt!

Hur gör jag för att få tillbaka min gamla "Beirut"? Någon som vet?

Måste elektroniska ting alltid jävlas på ett eller annat sätt?

Jappe
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Jappe i Portugal

Ser ut som en V-Rod i HD,s sortiment, (HD emblem på tanken)
det är en Porschedesignad motor som är vattenkyld.
Denna motor är kanske en fyrtaktare, en "riktig" HD är en tvåtaktare.
Avgassystemet ser inte ut som det de flesta HD har, med luft o buller.
Därav att det inte låter som en "vanlig" HD. Kanske orginaldämpare?
Jag hoppas ingen tar illa upp för detta svar, vill absolut inte trampa nån på tårna.:rolleyes:
Väntar med spänning på fortsättningen.
Ulla

Tvåtaktare, vad fick du det ifrån? Det finns knappast några tvåtakts HD i modern tid?
 
Toppen