• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Jappe i Portugal

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Jappe i Portugal

Eftersom jag hade köpt en Michelinkarta och visste precis var jag befann mig och dagens preliminärrutt var ganska så enkel så fick Beirut förnyat förtroende och hon skötte sig ganska bra. Vi kom hit, en plats som lockar mängder med franska husbilister. Jag hade hört namnet på stan men visste inte att den var så sevärd som det verkar med tanke på turisttillströmningen!

vaj.jpg

Jappe
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Jappe i Portugal

Bilderna var från Langres, en gammal intressant stad som jag hade tänkt kolla lite på idag men eftersom det regnade så for jag vidare. Först lite bestyr på den närbelägna F/T-stationen.

b1.jpg

Dijon passerades snabbt och elegant på en ringväg runt stan och sedan fortsatte fortsatte jag mot Beaune, där jag är nu. Bättre väder här.

Jappe

PS. Hur kunde Carrefour veta....

e.jpg
 
Senast ändrad:
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Jappe i Portugal

Jappe

Planen har eller kommer snart att ändras till att du måste betala för förbrukad Mb. När den är förbrukad så stänger kortet istället för att sänka hastigheten. 4G kommer att bli riktigt dyrt här :mad:
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Jappe i Portugal

Vodafone har den dåliga smaken att i stället för att sänka hastigheten robba resten av de insatta pengarna om man går över 100 mb/dag.

Nåväl, efter en lugn natt på Beaunes stpl (ganska trångt som synes)

b2.jpg

så vaknade jag till en dyster och kulen dag så i stället för att ta en promenad till "gamla stan" så tog jag en bild på skylten som visade vilken väg man skulle vandra. Enligt grannarna var det bara c:a 500 meter till många sevärda ting.

b4.jpg

Stolt holländska visade upp sin husbil vars bästa egenskap var att den kom under alla tvåmetersbommar som hindrar de flesta husbilister från att komma in på vanliga parkeringsplatser. Maken var inne i bilen någonstans.

b5.jpg

I Beaune var alla ställplatser och dessutom alla lediga bussplatser upptagna av husbilar. Alldeles bredvid fanns det mängder av lediga parkplatser bakom tvåmetersbommar!

Nu iväg söderut, helst förbi Lyon idag!

Jappe
 
F

F.d. 25109

Guest
Sv: Jappe i Portugal

Om du vill hitta intressanta områden i den del av Frankrike som du passerar så kan jag tipsa om "les Gorges du Tarn" (Googla så hittar du massor) en fantastiskt fin dalgång sydväst om Lyon. Följer man dalgången så passerar man staden la Malene och kommer fram i Millau.

Hälsn.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Jappe i Portugal

Det var dags att tömma resebilen på svart- och gråvatten så därför körde jag till tömningsplatsen i Beaune i morse. Jag prickade rännan rätt bra tyckte jag, tryckte på knappen och gick ut för att kolla strålen.

tömn1.jpg

Efter en liten stund hörde jag ett grymtande, vände mig om och fick se den här figuren komma upp ur underjorden!

tömn2.jpg

Nu står jag på en liten tråkig ställplats strax norr om Valence. Solen skiner som bara den och då blir det: thermobyxor av!

Jappe

PS. Jag kom tyst och försynt som en tjuv på natten och försvann lika kvickt som en månadslön. De här underjordiska gubbarna är ju inte vana vid sådant; fransmännen kör fram och tillbaka, svär och lever rövare, tyskarna skickar ut frugan för att hon ska dirigera bilen och "rödbrusig tjock tysk" skriker och gormar hela tiden så då hinner dom ju upp i tid! Lite Göta-Kanalstuk över det hela!

OBS! All likhet med verkligheten i den här beskrivningen är givetvis bara tillfälligheter!
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Jappe i Portugal

Jag fick syn på något attraktivt i en boutique i Aeta-Schellé-me-Traisché idag och när jag får syn på sådant då slår jag till utan att fundera på pris och annat. Världens godaste kaka heter "Engelsk fruktkaka" som alla vet, men det finns varianter utanför öriket, en del nästan lika goda som den engelska. Får den här varianten passera några gränser till så kommer den sig nog framåt jul!

fru.jpg

Men, varför är den prétranché, d.v.s. sönderskuren? Saknar hemmen köksknivar idag eller har människorna blivit latare?

Jappe
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Jappe i Portugal

LCHF är ingen modediet eller bantningskur. Det är en livsstil som bygger på kunskap för att nutidsmänniskan ska kunna värja sig mot matindustrins kolhydratstinna produkter och dra ner på intaget av socker i alla former för att undvika onödiga sjukdomar exempelvis diabetes som i Sverige tidigare faktiskt hette sockersjuka!

När det gäller fruktkaka så tillhör den de saker som är nödvändiga för att själen ska fungera också. Visst kolhydratintag går inte att undvika! Har man som jag en ung och vältränad kropp och gör av med de kalorier som jag smockar i mig så är man inte i farozonen!

Kall morgon i Provence (tror jag) men solen är på gång (uppgång)!

ka.jpg

Den här lilla gratisställplatsen för 4 -5 bilar har naturligtvis egen tömningsstation!
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Jappe i Portugal

Det var dags att tömma resebilen på svart- och gråvatten så därför körde jag till tömningsplatsen i Beaune i morse. Jag prickade rännan rätt bra tyckte jag, tryckte på knappen och gick ut för att kolla strålen.

Visa bilaga 75922

Efter en liten stund hörde jag ett grymtande, vände mig om och fick se den här figuren komma upp ur underjorden!

Visa bilaga 75923

Jag kom tyst och försynt som en tjuv på natten och försvann lika kvickt som en månadslön. All likhet med verkligheten i den här beskrivningen är givetvis bara tillfälligheter!

Hahaha :twitcy::twitcy:!
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Jappe i Portugal

Jag tänkte inte på att det är fredag idag! Vägarna igenproppade med bilar! Rondeller överallt! Nästa gång blir det motorväg. Framåt kvällen hittade jag en ställplats mellan Sète och Agde, fullproppad givetvis men jag gjorde en abbrovinsch och fixade en plats. Vad gör alla husbilister här nere egentligen; de borde vara hemma och arbeta och pensionärerna kan väl spela bingo och liknande!

På min tid körde vi in in Nimes och parkerade vid arenan. Det går inte lika lätt idag!

st.jpg

Varmt och skönt. Bara några meter till Medelhavet!

Jappe
 
Toppen