• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ett evigt vifftande i husbilen!

F

F.d. 53318

Guest
Vi hyrde en husbil och for runt Värmland, Dalsland och Västra Götaland en vecka. Det första som man märkte när man kom ut på vägarna var att ca 90% av alla hälsade när man mötte en annan husbil. Först fattade man inte vad de höll på med men sedan gick det upp ett ljus Ahaa jag har kommit med bland de stora pojkarna, nu sitter man inte i en liten låg skitbil längre. Då var det genast trevligare, man satt och vifftade kollegialt varje gång man mötte någon.
Någonting man uppmärksammade var hur man hälsade, några mycket stramt och korrekt andra med ett glatt vinkande och några som bara lyfte handflatan från ratten. I några bilar hälsade både förare och passagerare då var man tvungen att snabbt ropa "Hälsa dååå" till hustrun, man vill ju se till att man är med i gänget verkligen helhjärtat inte några halv messyrer här inte. Vi försökte då hälsa som kungen och Silvia men kanske inte fullt lika värdigt man ville ju inte verka alltför stel men inte heller som vilken spelevink som helst. Man vill ju uppfattas som en seriös person :blabla: eller hur?
Då uppstod helt plötsligt nästa förundran man satt ju där och hälsade hela tiden så man nästan vart trött i armen och så var det några som inte hälsade tillbaka.:mad: Man blev ju nästan förbannad hur kunde de bara.:cool::p
Vad jag vill säga med detta är att åka husbil var jätteroligt och har gett mersmak. Vi har träffat så många trevliga människor som varit otroligt hjälpsamma och som har gett oss så många bra tips inför framtida resor med husbil.
Så det här har varit en underbar vecka som vi kommer att minnas länge.

Janne & Eva

PS Världen är bra liten. I Ed träffade vi ett norskt par där mannen fyllt 80. Vi pratade var vi kom ifrån och jag sa Stockholm då sa han att han hade bott där. När jag då sa Västertorp sa han Störtloppsvägen och jag svarade Slalomvägen. Han hade bott där 1948 och framåt och jobbat på LM Ericsson innan han senare flyttade tillbaka till Norge. Som sagt världen kan vara väldigt liten ibland.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 25203

Guest
Sv: Ett evigt vifftande i husbilen!

Jag brukar försöka hälsa på alla husbilar vi möter, Men ibland glömmer man bort sig, ärr mitt uppe i en diskussion, eller beundrar något efter vägen och glömmer bort sig.

Jag tror det egentligen kommer från sjön. Där hälsar man alltid på varandra. Det härstammar från förr i tiden före telefonernas och radiotrafikens intåg. Att hälsa betydde ALLT VÄL OMBORD. Var det en båt som inte hälsa, tog man kontakt och fråga om de behövde hjälp med något. Men även där är det delvis på väg bort då nya generationer som bryr sig mer om ny teknik än gamla traditioner skaffar båtar.

Många av os husbilsåkare har varit sjöfolk.
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Ett evigt vifftande i husbilen!

Nu är det ju så att yngre skall hälsa på äldre och herrar skall hälsa på damer. Även om man hälsat tidigare på dagen så hälsar man om man träffas igen.

Om inte hälsningen blir besvarad beror det helt enkelt på olika grader av ...
 

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Sv: Ett evigt vifftande i husbilen!

Nu tycker jag det har avtagit med hälsandet och ur är väl det , annars hade man fått krampi armen så många husbilar här fins nu, och det kommer att avtaga mer o mer ju fler vi blir jag mins när jag börjde dra husvagn på slutet av 60-talet då hälsade alla man mötte men då var det inte så många husvagnar i trafiken nu har det avtagit markant ju fler där blivit, och det blir likadant med Husbilar .
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Sv: Ett evigt vifftande i husbilen!

På semestern mötte vi en husbil med en tjej å kille modell något yngre, och dom viftade som galningar med alla händer som fanns, dom hade garanterat bestämt att nästa husbil dom möter skulle dom vinka som galningar... Vi skrattade säkert åt situationen i 4-5 mil...

Kul var det i alla fall..

Vi hälsar alltid:yes:
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Ett evigt vifftande i husbilen!

Om någon tycker att det är jobbigt med allt vinkande så kan jag rekommendera att bygga en egen husbil baserad på en tråkig vit skåpbil, ingen vinkar till mig längre och jag har gett upp denna artighetsfras helt, numera sitter jag och är grinig mest hela tiden när jag kör.

Nej,, jag är aldrig grinig och i helgen var det faktiskt en husbil i Degerfors som helt plötsligt vinkade till mig! jag blev helt tagen på sängen och jag reagerade väldigt sent innan jag fick upp armen för att försöka besvara denna vänliga gest innan det var för sent. Kanske hann jag, kanske inte.. vem vet.

Så jag passar på att vinka nu istället. :)

:bye::bye::bye:

Jocke
 
Senast redigerad av en moderator:

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.666
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Ett evigt vifftande i husbilen!

Vi försöker verkligen att vinka till alla. Men jag ber alla plåtisar och stora husbilar om ursäkt. Det händer att jag missar er och för sent inser att det är en husbil och inte en varubil eller buss som vi har mött. Men i gengäld så har jag vinkat till en del hästtransporter, bussar och varubilar.

Eva
 

Scaniaboy

HBK Medlem
Inlägg
543
Kommun
Staffanstorp
HBK-Nr
11284
Medlemskap
2025
Sv: Ett evigt vifftande i husbilen!

Håller med Eva & Hasse. Vinkar till de flesta man ser.
Tycker det är som hemma i kvarteret på morgonkvisten när alla hämtar in tidningen och man vinkar till höger och vänster med rufsigt hår.
Det finns något gemensamt och en samhörighet i gesten.
:bye::bye::bye::bye::bye:

Bernt
 
C

cheetah1

Guest
Sv: Ett evigt vifftande i husbilen!

Jag brukar försöka hälsa på alla husbilar vi möter, Men ibland glömmer man bort sig, ärr mitt uppe i en diskussion, eller beundrar något efter vägen och glömmer bort sig.

Jag tror det egentligen kommer från sjön. Där hälsar man alltid på varandra. Det härstammar från förr i tiden före telefonernas och radiotrafikens intåg. Att hälsa betydde ALLT VÄL OMBORD. Var det en båt som inte hälsa, tog man kontakt och fråga om de behövde hjälp med något. Men även där är det delvis på väg bort då nya generationer som bryr sig mer om ny teknik än gamla traditioner skaffar båtar.

Många av os husbilsåkare har varit sjöfolk.

Samma på järnvägen. Man hälsar på ett eller annat sätt när man möter ett annat tåg för att visa att allt är ok och på natten för att visa att man inte sitter och sover. Metoderna är olika, vissa blinkar med lyset, andra tänder hyttbelysningen och vinkar. Sen finns det ju undantag, möts två X2000 i en kurva i 200 blås lär väl ingen hinna vinka eller blinka nåt..
 
I

Ice-Man

Guest
Sv: Ett evigt vifftande i husbilen!

Om någon tycker att det är jobbigt med allt vinkande så kan jag rekommendera att bygga en egen husbil baserad på en tråkig vit skåpbil, ingen vinkar till mig längre och jag har gett upp denna artighetsfras helt, numera sitter jag och är grinig mest hela tiden när jag kör.

Hehe, ja, du är inte ensam - det blir inte mycket vinkningar från husbilar för vår del heller, fast vilken tokstolle använder en buss som husbil, inte lätt o veta ju... Däremot vinkar varenda busschaufför till oss och givetvis vinkar jag tillbaka.

Du vet väl att du kör världens snabbaste bil? Vit skåpbil, en sådan har ingen någonsin hunnit ikapp :)
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.476
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Ett evigt vifftande i husbilen!

Vi försöker verkligen att vinka till alla. Men jag ber alla plåtisar och stora husbilar om ursäkt. Det händer att jag missar er och för sent inser att det är en husbil och inte en varubil eller buss som vi har mött. Men i gengäld så har jag vinkat till en del hästtransporter, bussar och varubilar.

Eva

Har slutat vinkat till stora husbilar dom sitter antagligen för högt upp så dom ser inte oss andra där nere :D :D
 
Toppen