• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gasollukt

olsborgs

HBK Medlem
Inlägg
402
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
10242
Medlemskap
2024
Av någon underlig anledning känner jag gasollukt i mitt gasolutrymme.

Jag har testat med att stänga kranen på flaskan. Den har stått en hel natt med stängd ventil. Ändå luktar det. Det lukter i alla fall inte mer när kranen är öppen.

Anläggningen är täthettestad. Jag har även gjort en egen test.
Öppen kran, på med spisen. Stängt av spisen. Väntat ca. 30 - 40 minuter.
Startat upp spisen, som då brunnit en kort stund. -Alltså ett tätt system.

Är det någon som stött på detta?
 

Roffe S

HBK Medlem
Inlägg
2.724
Kommun
Östersund
HBK-Nr
260
Medlemskap
2024
Sv: Gasollukt

Kolla slangen från flaskan till bilen

Vi hade detta problemet i våras, luktade gasol ibland, kollade med gasguarden och det var tätt i ett dygn .På besiktningen beställde jag en gasolbesiktning och det gick knappt att pumpa upp tryck i mätaren

Anledningen var att ,när slangen var kopplad till flaskan "spännde" slangen upp mot kopplingen och tätade en spricka i slangen, men när man på besiktningen tog bort slangen och anslöt till manometern så hängde slangen ned och sprickan kom fram.

Roffe
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.580
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Gasollukt

Ämnet som är tillsatt gasolen har väldigt stark doft och om den har kondenserats och bildat den gula oljeliknande vätskan kan denna har runnit ur slangen vid t.ex flaskbyte och hamnat utanpå slangar eller flaskor.

Om detta skett kan man känna gasollukt en längre tid i utrymmet för flaskorna även utan läckage.
 

Galaxy

HBK Medlem
Inlägg
93
Kommun
Borås
HBK-Nr
184
Medlemskap
2024
Sv: Gasollukt

Hej

Jag har råkat ut för att kran med förskruvning har läckt i anslutningen till tuben. I detta fall läckte det lika mycket fast kranen var stängd.
 

olsborgs

HBK Medlem
Inlägg
402
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
10242
Medlemskap
2024
Sv: Gasollukt

Tänkte bara komplettera lite info.
Vår HB är helt ny, och bara gått 330 mil.

Jag ska testa att byta compositflaska mot en annan jag har.
Det kan ju faktiskt vara den som spökar.

Annars får jag testa med att byta till aluminiumflaska.

Tack för alla svar!
 

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Sv: Gasollukt

Har du ingen gasoltestare monterad jag brukar testa var gång jag öppnar gasotuben och jag byter packningar till reduser ventilen med jämna mellanrum, och sist men inte minst slangarna bör bytas vart tredje år man skall inte vara rädd för gasolen , men man skall hand hava den med respekt och omtanke och lite sunt förnuft,
 
Toppen