• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Det hör inte till vanligheterna att bli stoppad av tullen...

F

F.d. 14324

Guest
... speciellt inte mellan Västerås och Hallstahammar!
I fredags lämnade vi västerås i riktning västerut och efter en mycket liten stund så uppenbarade det sig blinkande blåljus i min backspegel.
Va i h..... tänker jag och tankarna rusar iväg så där det kan göra när man ser blinkande blåljus: Hur fort kör/körde jag? har det redan blivit körförbud? visst är väl bilen försäkrad??
Den här gången var jag dock säker på att jag använde laglig fart, och jag hade full koll på att det inte var körförbud på bilen.. så vad ville de egentligen?

Mina antaganden var helt fel när jag trodde att jag höll på att bli stoppad av polisen, när mannen närmade sig såg jag att det stod Tull på uniformen.
Tullen tänker jag, vad vill dom mig?
Tullmannen var både artig och trevlig när vi öppnade dörren och när han möttes av hela familjen Sjöberg insåg han nog att detta inte skulle bli veckans klipp för hans del, men han hade väl sina fraser som han måste använda och han förklarade att de letade efter obeskattade varor som sprit och cigaretter.
Du är välkommen in sa jag till honom och du kommer att hitta ett flak med öl om du letar.
Det var inte nödvändigt sa han och önskade oss en fortsatt trevlig resa! :)

Jag har ibland skojat med att säga att vår vita hembyggda merca sprinter ser ut som vilken spritsmugglarbil som helst och nu fick jag det bekräftat, jag måste nog jobba på våran image.

Vi skrattade gott en stund efteråt och jag kom fram till att jag förmodligen gjorde rätt när jag inte ställde den fyndiga frågan: Hur mycket får man föra in i Hallstahammar nuförtiden?
Det kanske är en fråga man bör undvika att ställa till en tullare, jag tror att de har befogenheter som jag helst inte vill veta hur det fungerar i praktiken. :cool:

mvh jocke
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 17667

Guest
Sv: Det hör inte till vanligheterna att bli stoppad av tullen...

... speciellt inte mellan Västerås och Hallstahammar!
.........................
................. och han förklarade att de letade efter obeskattade varor som sprit och cigaretter.
....................................
mvh jocke

Man lär sig något nytt varje dag. Jag trodde att tullen enbart hade befogenheter vid gränspassager och vid misstanke... även kunna följa efter misstänkt fordon och göra tillslag längre in i landet. Men ni hade väl inte ens varit i närheten av en gränspassage. Själv hade jag nog blivit misstänksam och fått funderingar kring vägpirater......
Mvh
Mårten
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Det hör inte till vanligheterna att bli stoppad av tullen...

Befogenhet har de, men som oftest er slike anslag bassert på en spaning. Mulig at det har vært observert en hvit kassevogn som har drevet med omsetning av sigaretter eller sprit og de stoppet fel bil.
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Det hör inte till vanligheterna att bli stoppad av tullen...

Jag antar att de hade fått ett tips eller nåt, de hade väldigt bråttom när de drog iväg med bilen efter att de konstaterat att vi var en nitlott.

Att det kunde röra sig om en vägpirat var inget som jag hade en tanke på, jag vet inte om man behöver tänka på det viset ännu i sverige. :confused:
Den enda vägpirat jag sett efter vägen uppträdde på ett helt annat vis än detta, ståendes med en äldre bil efter vägen vinkande och gestikulerande för att få någon att stanna. Att de skulle blivit så sofistikerade att de uppträder i uniform och har blåljus på bilen är inget jag hittills tänkt mig, men det är väl bara en tidsfråga då jag känner till en incident med halvbekanta som blev rånade av falska poliser i Spanien,, men det är en annan historia.

mvh jocke
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: Det hör inte till vanligheterna att bli stoppad av tullen...

Blev stoppad i husbilen av tullen i tyskland 2011. De stod vid motorvägen och efter en stund var tullbilen framför mig och med skylten "Please follow me" lysande på taket. De ville se körkort och bilens papper. När frugan kom fram efter att legat i sängen under färden så tappade de intresset och släppte mig utan att sett några papper. Detta hände nära Lubeck på väg mot Puttgarden.
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: Det hör inte till vanligheterna att bli stoppad av tullen...

Blev stoppad i husbilen av tullen i tyskland 2011. De stod vid motorvägen och efter en stund var tullbilen framför mig och med skylten "Please follow me" lysande på taket. De ville se körkort och bilens papper. När frugan kom fram efter att legat i sängen under färden så tappade de intresset och släppte mig utan att sett några papper. Detta hände nära Lubeck på väg mot Puttgarden.

Va glad att det inte var polisen om frun låg i sängen under färd längs motorvägen.

/Leif
 
F

F.d. 17667

Guest
Sv: Det hör inte till vanligheterna att bli stoppad av tullen...

Jag antar att de hade fått ett tips eller nåt, de hade väldigt bråttom när de drog iväg med bilen efter att de konstaterat att vi var en nitlott.

Att det kunde röra sig om en vägpirat var inget som jag hade en tanke på, jag vet inte om man behöver tänka på det viset ännu i sverige. :confused:


mvh jocke

Nä... jag antar du har rätt... lite väl misstänksam i överkant. Rätt målade bilar etc kräver ju en hel del förberedelser... som låter vara i överkant. Men att be om legitimation med halvt nedvevad ruta hade jag nog börjat med :).
 

Conny & Ingmari

HBK Medlem
Inlägg
492
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
11119
Medlemskap
2024
Sv: Det hör inte till vanligheterna att bli stoppad av tullen...

Vi blev stoppade av tullen på gränsen mellan Skåne och Blekinge på väg österut, långt från närmaste gränsövergång. Man stoppade så mycket man hann och fick även blåsa. Har även tidigare sett tullare stoppa bilar mitt i landet..
Bra att det sker lite koll, och de har nog bra kännedom om vad som rör sig över gränserna.

Conny
 

Krister&AnnChristin

HBK Medlem
Inlägg
98
Kommun
Robertsfors
HBK-Nr
14178
Medlemskap
2024
Sv: Det hör inte till vanligheterna att bli stoppad av tullen...

Körde norrut från Umeå efter 5 km kommer jag till en 70 km sträcka (Anumark) där det gick lite för fort och en uniformerad stiger ut i vägen och vinkar in mej, jackärm ner rutan och han frågar om jag har några tullpligtiga varor! Men jag hann se några tusenlappar flyga sin väg.
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Det hör inte till vanligheterna att bli stoppad av tullen...

Kontrollplatsen på E22 strax öster om Ekohallen, mellan Kristianstad och Bromölla, används flitigt, flera gånger per vecka, både av tull och polis.
Oftast stoppas lastbilar, och oftast viktkontroller, men tullen är också där ibland.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.864
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Det hör inte till vanligheterna att bli stoppad av tullen...

Va glad att det inte var polisen om frun låg i sängen under färd längs motorvägen.

/Leif

Jag visste inte att tyska polisen va så nitiska att dom kollar så det frun i sängen,
Kanske bättre med älskarinnan i sängen speciellt på motorvägen :p
 
Senast ändrad:
F

F.d. 25203

Guest
Sv: Det hör inte till vanligheterna att bli stoppad av tullen...

Det är faktist lagligt att sova i sängen i husbilar under färd.
Har en bekant som jobbade på ett bussbolag som körde långresor, de hade två chaufförer på långresor en körde och den andra sov, sen bytte de.

I husbil måste man ha säkerhetsbälte på sig om man sitter i framåtvända stolar, men bakåtvända och sidvända och i sängar behöver man inte ha bälte.

Jag har själv en husbil reggad för 6 st personer, men bara bälten på 2 platser.
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.810
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Det hör inte till vanligheterna att bli stoppad av tullen...

Henrik, detta gäller bara om den inte är registrerad som PB2.
 
Toppen