• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Varför kan inte jag när alla andra kan...(GPS)

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Att lägga in husbilsplatserna i GPS:en (Garmin) tycks alla klara av utom jag! För mig är det ett totalt mysterium med alla dessa mystiska filer csv, fbi, gpi, ptv m. fl. m.m.

Kan någon på ett mycket tydligt vis, steg för steg, förklara för mig hur man gör?

Det måste finnas flera här som har samma svårigheter, antar jag! :rolleyes:

Jappe
 

kejo20

HBK Medlem
Inlägg
1.208
Kommun
Varberg
HBK-Nr
20
Medlemskap
2024
Sv: Varför kan inte jag när alla andra kan...(GPS)

Hej
Jag har med gett upp, klarar det inte.
MVH KEJO
 
F

F.d. 25168

Guest
Sv: Varför kan inte jag när alla andra kan...(GPS)

Har du egne eller downloadet gpx filer, skal du bruge Garmins poiloader, den kan gemme de direkte i din Garmin, om du har den koblet til dator.

Et det gpi filer, som kan laves med billeder og tekster,
sæt sd kort i dator,
opret mappe kaldet poi på kortet,
kopier gpi fil til denne mappe,
isæt sd kort i garmin
Start garmin
Sig nej til at gemme på Navigator, kryds nej

Lidt mere udførligt.

http://www.husbilsklubben.se/forums...53821-download-og-installering-af-gpi-fil.pdf

Thats it ;)
 
F

F.d. 25109

Guest
Sv: Varför kan inte jag när alla andra kan...(GPS)

Har du egne eller downloadet gpx filer, skal du bruge Garmins poiloader, den kan gemme de direkte i din Garmin, om du har den koblet til dator.

Et det gpi filer, som kan laves med billeder og tekster,
sæt sd kort i dator,
opret mappe kaldet poi på kortet,
kopier gpi fil til denne mappe,
isæt sd kort i garmin
Start garmin
Sig nej til at gemme på Navigator, kryds nej

Lidt mere udførligt.

http://www.husbilsklubben.se/forums...53821-download-og-installering-af-gpi-fil.pdf

Thats it ;)

Måste man inte först skapa en katalog som heter Garmin på SD-kortet och under denna skapar man katalogen poi och i denna lägger man poi-filen.
Så gjorde jag och det fungerar klockrent.

MVH
 
F

F.d. 25168

Guest
Sv: Varför kan inte jag när alla andra kan...(GPS)

Måste man inte först skapa en katalog som heter Garmin på SD-kortet och under denna skapar man katalogen poi och i denna lägger man poi-filen.
Så gjorde jag och det fungerar klockrent.

MVH

Har selv døbt kortet Garmin, med undermap poi, i andre forum skriver de at bare mappen poi er der, finder Garmin selv filen.
Har inta provat selv ;:
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Varför kan inte jag när alla andra kan...(GPS)

Ja, nu lyckades det faktiskt att dra gpi-filerna till kortet och få det att fungera. Tack carnival!

Jappe
 
F

F.d. 55554

Guest
Sv: Varför kan inte jag när alla andra kan...(GPS)

Översatte den till er som inte kan Danska, (ursäkta Carnival)
1: Ladda ner önskad GPI zip fil
2: Spara på dator
3: Öppna den sparade fil, dubbelklicka på filen, så den packas upp
4: Efter Uppackning, högerklicka på filen, och kopiera.
5: Sätt i SD kortet i kortläsaren eller i datorn (bärbar)
6: Högerklick på SD kortet, ändra namn till garmin
7: Gör en undermapp kallad poi (f. eks ser det ut så här G:/garmin/poi)
8: Tryck på undermappen kallad poi
9: Högerklicka
10: Klistra in
GPI filen er nu på Sd kortet klar till användas i Garmin navigator
11: Sätt i SD kortet i din navigator, och starta den
12: Frågor den om den skall flytta filerna poi, tryck NEJ och bocka av i rutan fråga inte igen
13: Tryck FINN
14: Tryck EXTRA
15: Tryck Egna poi
Nu kan du scrolla ned till de olika avsnitten, f. eks ställplatser och välja alla eller Hb
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.600
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Sv: Varför kan inte jag när alla andra kan...(GPS)

Men vi som har TOMTOM, t.ex Go Live 1005, ser inte ut att ha SD-kortmöjlighet? Hur gör vi, på ett lika enkelt och tydligt sätt?

Livibil
 

Perrovski

FD HBK Medlem
Inlägg
503
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
232
Medlemskap
2022
Sv: Varför kan inte jag när alla andra kan...(GPS)

Hej .
Kan man använda samma metod till en Navigon 70 Premium eller med modifikation ??.

Mvh
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Varför kan inte jag när alla andra kan...(GPS)

Hej på er.

Jag ser nu att jag inte har varit ensam med att kämpa med det här, filer och mappar i en salig röra som oftast slutar med rundgång i hjärnkontoret. :oops:

Men nu till min fråga till er som misslyckats tidigare: Har ni lyckats fått fart på det hela nu med de två guiderna som finns här i tråden?

Krånglar det fortfarande så kanske man skulle ordna en guide med bilder på hur det går till, skulle det behövas ytterligare hjälp så är det inte omöjligt att skicka ett minneskort med posten heller, jag kan ordna detta till er som har Garmin med vanliga sd-minneskort. :)

Livibil, Jag vet inte hur det fungerar till en TomTom, men om filen slutar med Gpi så är den bara till Garmin och den behöver du nog inte testa med.
Men någon med Tomtom kanske vet bättre hur man gör?

Perrovski, jag har gjort det här i en Navigon 70 plus en gång för ca 2 år sedan, jag kommer inte ihåg exakt hur jag gjorde men jag tror att jag då använde carnivals Gpx-fil, jag körde filen genom Freshmaps in i Gps:en och det jag fick fram i gps:en var koordinaterna och namnet på platserna men inga bilder och beskrivningar. Jag lyckades även få med ikoner i form av en hbk-logo som visade på kartan var platserna var någonstans.
Tyvärr dog den gps:en för nåt år sedan så jag kan inte kolla upp mer noggrant hur jag gjorde.

mvh jocke
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Varför kan inte jag när alla andra kan...(GPS)

Tomtom bruker ov2 filer, det er MANGE år siden jeg fiklet med disse. Den gangen pillet jeg filene inn i mappen hvor de andre ov2 filene var plassert.

En oppdatert oppskrift på engelsk: TomTom OV2 | How do I get OV2 POI files onto my TomTom? | POI Factory denne er for nord-amerika, så mappenavnene stemmer ikke i Europa. Det ser ikke ut til at de har endret bruksmåten. Finnes et hjelpeprogram My Tomtom som forenkler det hele:
Using your TomTom with POI Factory | POI Factory og How can I install or remove third party POIs?
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Varför kan inte jag när alla andra kan...(GPS)

Möjligen kan Bordatlas förklaring bringa lite klarhet med olika filer och hur man installerar dem:

Bordatlas
 

RolfSam

HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Öckerö
HBK-Nr
6352
Medlemskap
2024
Sv: Varför kan inte jag när alla andra kan...(GPS)

Jag som trodde jag kunde.....
Skall snart åka ner till Tyskland och tänkte jag skulle uppdatera min Garmin Dezl 540 med nya kartor och HBK alla POI. Lyckades få in kartorna men gick bet på POI. Hade tidigare inget minneskort utan lagt in HBK direkt under mappen POI i min navigator . Nu har jag köpt ett kort och stoppat in i GPS.en. Har döpt det till Garmin och skapat en mapp som heter POI. Jag raderade de filer som fanns under POI i GPS.en...(fanns det där någon fil som skulle vara kvar??). Försökte sedan följa anvisningen med att dubbelklicka och packa upp den nedladdade filen. Det gick ju inte... Förstår nu att den nedladdade filen inte är en ZIP fil utan GPI fil som min Garmin kan läsa direkt. Förde därför över den till minneskortet i min GPS. När jag sedan öppnar "egna intressanta platse" i GPS.en har strukturen med Camping, låga broar etc försvunnit och jag ser enbart filnamnet på den nya filen. Öppnar jag den finns det bara HBK.s ställplatser i Sverige. Hjälp, hur får jag tillbaka struktur och framför allt ställplatser och campingar i Europa?/Rolf
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Varför kan inte jag när alla andra kan...(GPS)

Hej Rolf, om du har lagt in den filen som jag har uppdaterat i din gps så kan det vara så att du har gjort allt rätt. Den innehåller bara platserna som finns i Hbk:s ställplatslista men inte bordatlas, låga broar etc.

Men det ska nog lösa sig med lite jobb, den stora filen "Hbk egna poi" finns kvar i carnivals tråd en bit ner och senast uppdaterad i Juni 2012: http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/313918

mvh jocke
 
F

F.d. 53267

Guest
Sv: Varför kan inte jag när alla andra kan...(GPS)

Jag laddade in HBKs stora fil till min Garmin med minneskortet i.
Jag kopplade den till Datorn och sen letade jag fram filen,
högerklickade och klickade sen på "skicka till" Enhet I som är
minneskortet. Klart.
Den hamnade då på "Extra" och Egna Intresseplatser.
Tyvärr glömde jag döpa den så nu heter den HBK 2934,131103.
Försökte döpa om den via datorn men lyckades ej, skulle nog ha gjorts
före inladdningen.
 

RolfSam

HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Öckerö
HBK-Nr
6352
Medlemskap
2024
Sv: Varför kan inte jag när alla andra kan...(GPS)

Tack Jocke
Att ha med alla POI i GPS.en har varit ovärderligt, därför blir jag lite skakis när det inte funkar längre. Fortfarande strular det för mig. Gick till den tråden du hänvisade till och försökte ladda ner från den första länken men fick "invalide link". Är det en gammal länk som ligger först? Måste jag söka långt ner i tråden?//MVH Rolf
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Varför kan inte jag när alla andra kan...(GPS)

Rolf, filen ligger en bit ner i inlägget. Men jag letade fram den till dig så prova den här länken: https://dl.dropbox.com/u/14183555/Hbk/Hbk egna poi 20juni2012 GPI.zip

Det är den stora filen carnival har knackat ihop och den innehåller även de Hbk-platser som fanns i juni 2012.


Behöver du även de senast tillkomna platserna i Hbk:s lista och har plats på minneskortet så kan du även stoppa i den översta filen i den här tråden: http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/580129

Hoppas det löser sig.
mvh jocke

tillägg, jag länkade fel först men det är fixat nu.
 
Toppen