• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Aluminium eller kompositflaska??

F

F.d. 50421

Guest
Hej,

Ska köpa en extra gasolflaska till husbilen.
Det jag inte vet är om jag skall köpa aluminium eller kompositflaska. :confused:

Tacksam för synpunkter och tips.

MVH//Winstar:spinny:
 
F

F.d. 53013

Guest
Sv: Aluminium eller kompositflaska??

Hej!
Det du skall kontrollera är om kompositflaskan får plats.Den är större i omkretsen vid handtaget. Skulle själv skifta men det fungerade inte så det blev aliminiunflaskor. Svägerskan skulle byta på sin Hobby 600 från stål till komposit på Bauhaus men det gick inte då kompositflaskan inte gick att få in.
Anders
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Aluminium eller kompositflaska??

Komositflaskan rymmer 10kg medan aluminiumflaskan rymmer 11kg. Dessutom är aluminiumflaskan lättare om man räknar flaskvikt per kilo gas. Jag skulle rekommendera aluminiumflaska.

Överväg också tankflaska i aluminium som du fyller med LPG (Liquid Petroleum Gas).
 

JOE50

HBK Medlem
Inlägg
714
Kommun
Avesta
HBK-Nr
3974
Medlemskap
2024
Sv: Aluminium eller kompositflaska??

Du ska inte köpa komposit flaskor. Jag har varit med om att dom är skörare och läcker lättare än aluminiumflaskor. 2 st kompostflaskor har jag varit med om att gas läckt ut. Den ena vid kragen nedanför ventilen och den andra hade får en törn av något vasst föremål vid ett tunnare parti på flaskan så det uppstod bubblor när jag testade med läckspray. Sen är det som tidigare skrivs här att man tappar ett kg gas/flaska. Kan vara skillnad mellan liv och död på fjället en kall vinternatt.
:yes:

JOE
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Aluminium eller kompositflaska??

Ont om fördelar för komposit.
Vikten per flaska o att men ser nivån.
Sedan är det bara nackdelarna kvar...

Skaffa aluminium de håller och pallar kylan bättre.
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Aluminium eller kompositflaska??

Du ska inte köpa komposit flaskor. Jag har varit med om att dom är skörare och läcker lättare än aluminiumflaskor. 2 st kompostflaskor har jag varit med om att gas läckt ut. Den ena vid kragen nedanför ventilen och den andra hade får en törn av något vasst föremål vid ett tunnare parti på flaskan så det uppstod bubblor när jag testade med läckspray. Sen är det som tidigare skrivs här att man tappar ett kg gas/flaska. Kan vara skillnad mellan liv och död på fjället en kall vinternatt.
:yes:

JOE

Nog räcker väl gasolen i en komposit 1 natt på fjället och har man 2 så blir det över.

:D;)

Verkar som du haft otur med dina jag har aldrig haft problem med dom jag har så nog föredrar jag komposit.

Pelle
 
I

Inger-Lisbeth

Guest
Sv: Aluminium eller kompositflaska??

Skall du på fjället, ja då skall du ha alum. eller stålflaskor.Dom är homogena och släpper inte gastrycket vid kyla, vilket kompositflaskor gör. (10-15 procent) detta har jag upplevt
:yes::yes:
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Aluminium eller kompositflaska??

Du kan og oppleve med komposit om vinteren at det er slut på gasol, men du ser det er mye igjen. Har noe med nedkylingen av innhold som skjer ved forångingen og dårlig varmeledning. Gasolen kan lett bli 30 - 40 grader kaldere enn omgivelsen i en komposit, alu og stål 10 - 20. Dette er ved maks forbruk, noe som gjerne henger sammen med maks kulde i omgivelsen. Propan forångar ner til noe under -50° (husker ikke om der er 55 eller 60).
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Aluminium eller kompositflaska??

Har använt komposit på sommaren både i husbilen och husvagnen, har till och med haft komposit ända ner till -10 grader och det har fungerat bra. Har aldrig haft några problem med kompositflaskorna.
//Tommy :twitcy:
 

JOE50

HBK Medlem
Inlägg
714
Kommun
Avesta
HBK-Nr
3974
Medlemskap
2024
Sv: Aluminium eller kompositflaska??

Nog räcker väl gasolen i en komposit 1 natt på fjället och har man 2 så blir det över.

:D;)

Verkar som du haft otur med dina jag har aldrig haft problem med dom jag har så nog föredrar jag komposit.

Pelle
Det var inte riktigt så jag menade.
Nog räcker 10 kg gasol (komposit) en natt på fjället, men är du insnöad och har gjort av med dina 10 kg och jag har en aluminium flaska som rymmer 11 kg, alltså ett kilo till, så jag varmt en bra stund efter att du håller på att frysa ihjäl.
Det är nog bra att ha så mycket gasol med sig på vintern man bara kan.
Så det känns lite tokigt att och köpa en flaska som är dyrare än aluminium flaskan och rymmer mindre gasol. :confused:

JOE
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Aluminium eller kompositflaska??

Joe, det är nog inte om man har 10 eller 11kg gasol i flaskorna det hänger på. Då är det viktigare vilken isolering bilen har, det kan skilja med upp till 50% högre förbrukning för vissa modeller.
Inte skulle väl jag åka till fjällen med bara 1+1kg gasol som reserv och riskera att "frysa ihjäl".
//Tommy :wideeyed:
 
C

cheetah1

Guest
Sv: Aluminium eller kompositflaska??

Fenomenet som gör att gasol inte förgasas lika bra i en kompositflaska när det är kallt är att plast leder värme sämre än aluminium (mycket sämre) vilket gör att värmeenergi överförs mycket långsammare till den flytande propanen i flaskan, vilket gör att energin inte räcker till lika mycket förångning. Förångning kräver en viss energimängd per kilo för att inträffa, och tillförs energin långsammare inträffar förstås förångningen långsammare. Ångbildningsvärmen för propan är 426 kJ per kg, dvs det krävs 426000 Wattsekunder eller 0,118 kWh energi tillfört till flaskan för varje kilogram gas som ska omvandlas från flytande till gas i flaskan.

Och jag har haft lektion i i princip enbart detta den här veckan, så ni behöver inte försöka säga emot mig.. :)
 

JOE50

HBK Medlem
Inlägg
714
Kommun
Avesta
HBK-Nr
3974
Medlemskap
2024
Sv: Aluminium eller kompositflaska??

Joe, det är nog inte om man har 10 eller 11kg gasol i flaskorna det hänger på. Då är det viktigare vilken isolering bilen har, det kan skilja med upp till 50% högre förbrukning för vissa modeller.
Inte skulle väl jag åka till fjällen med bara 1+1kg gasol som reserv och riskera att "frysa ihjäl".
//Tommy :wideeyed:

Det jag försöker förklara att du tappar 1 kg gasol om du har en kompositflaska och det kilot kan vara bra att ha istället för ingen gasol alls.
Sen isoleringen som finns i bilen kan man inte påverka när bilen är ju redan köpt med den isoleringen.
Visst kan du ha en liten 1 kilos tub i reserv om du vill, men dom små tuberna har inte samma koppling som dom stora tuberna.
:yes:
JOE
 
Toppen