• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur ofta byter ni reduceringsventilen...?

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
En reduceringsventil till gasolen är ingen evighetsventil, den innehåller ett tunt gummimembran som med tiden torkar eller sväller.
Rekommendationen är att byta efter 10 År.
Ventilen skall vara datumstämplad så man vet åldern.

Är övertygad om att det åker omkring bilar med gamla ventiler.

Bosse
 
F

F.d. 24535

Guest
Sv: Hur ofta byter ni reduceringsventilen...?

Ja, jag besiktigade min husbil igår, och gjorde täthetskoll av gasolslangarna. Mina var urgamla och (täta men) spruckna. Fem år är rekommenderad tid för byte enligt besiktningsmänniskorna.

Det verkar ju jättelätt att byta i "gasolintaget", men hur det funkar med värmare, spis och kyl vet jag inte.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Hur ofta byter ni reduceringsventilen...?

Osäker, men visst är gasolledningarna inne i bilen lödda kopparledning.

Håkan
-----------------------------------------------------------------------------------
Hej, nja de flesta skarvar är klämkopplingar och ofta är det stålrör som ledningar.
Om man hårdlöder kopparrör utan att ha ädelgas inne i dem så blir det lätt oxid och sotrester inne i dem som lossnar och kan täppa till munstycken m.m. i förbrukarna.

Det är så lågt tryck på gasolen i ledningarna så risken för läckage i kopplingar är väldigt liten.

Robert.staflin. Inne i bilen vid förbrukarna finns det inte några slangar att bekymra sig om, utan rören är anslutna till förbrukarna direkt med klämkopplingar eller ibland konade rörändar .

M.v.h. JANKRO.
 

ORVAR

HBK Medlem
Inlägg
156
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
3517
Medlemskap
2024
Sv: Hur ofta byter ni reduceringsventilen...?

Efter 6 års användning av husbilen planerade jag att byta till ny slang och reducerventil. Inhandlade desamma i en tillbehörsbutik hos en av de större husbilsleverantörerna. Inte (fult ord) passade den rekommenderade slangen till ventilen och anslutningen till läckindikatorn när jag kom hem!
Besökte en annan butik några dagar senare men där var kunskapen om möjligt ännu mindre om hur detta anslutningsproblem skulle lösas.

Avslutningsvis besökte jag på rekommendation av en vän företaget FORGAS i södra Stockholm. En av butikens anställda hade omedelbart fullt klart för sig vad jag behövde för att få det hela att fungera. Han tom använde min inköpta felaktiga slang och monterade på en ny koppling i ena änden. Nu fungerar det hela!! Förhoppningsvis som det skall ska fram till 2019 då det är dags att byta igen! Härligt med kompetens!!
ORVAR

PS Observera att slangkopplingarna är både vänster- och högergängade och av olika dimension!! DS
 
Toppen