• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kylarfäkten går hela tiden...

chiquita

HBK Medlem
Inlägg
386
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
4243
Medlemskap
2025
Hej.

Husbilen, Fiat Hymer -00.

Den ena (vänstra) fläkten på kylaren startar direkt när man slår till tändningen. Detta sker oavsett motortemperatur.

1. De relä som hör till fläktstyrningarna är OK.
2. Termostaten i kylvätskan påverkar inte fläkten, kabel lossas och fläkten går ändå.

Nu till mina frågor till HBK:s kunskapsbank:
-Har någon möjligen ett förslag på vad delen på de bifogade bilderna har för funktion.
-VAD är den inringade komponenten för något?
Hela enheten sitter på baksidan och i överkant av kylaren. Den är monterad i den plastram som omger kylfläkten.

En Fiatrepresentant menade på att det är ett motstånd för att sänka varvtalet på fläkten. Det är säkert rätt för det är stämplat 0,23 Ohm på den. Men kan det möjligen vara en kombinerad termostat/motstånd? (Om en av kablarna lossas så stannar fläkten.)

Tack på förhand /Roy
 

Bilagor

  • IMG_8976.JPG
    IMG_8976.JPG
    3,2 MB · Visningar: 17
  • IMG_8984.JPG
    IMG_8984.JPG
    2,5 MB · Visningar: 12
  • IMG_9065.JPG
    IMG_9065.JPG
    974 KB · Visningar: 12

Teknikpata

FD HBK Medlem
Inlägg
216
Kommun
Umeå
HBK-Nr
11534
Medlemskap
2021

chiquita

HBK Medlem
Inlägg
386
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
4243
Medlemskap
2025
Sv: Kylarfäkten går hela tiden...

Den inringade är en temperatursäkring liknande Modernum - Temperatursäkring - 27-MK1300SP-1 - Mekonomen - Bilreservdelar bildelar & bilservice online & i butik
Dessa finns i en massa olika värden.
Den sitter där för att skydda motståndet från att bli för varmt om till exempel fläktmotorn går för tungt eller kortsluts.
Motståndet är mycket riktigt där för att sänka varvtalet på fläkten.

Tack för ditt snabba svar!
Men då är det inte den som orsakar att fläkten går hela tiden.

Det relä som matar fläkten drar då jag slår till tändningen. Det är en tunn rosa kabel som styr matningen till relät. Kabeln försvinner in i en kabelstam som verkar gå igenom torpedväggen in under instrumentbrädan. Längre har jag inte kommit i felsökningen.

Tyvärr har jag inget elektriskt schema på bilen. Har googlat men inte hittat något elschema. Det är nog svårt att komma vidare utan.

Är det någon som vet var jag kan få tag i ett elschema över Fiat -00?

Fortfarande förvirrad men på en högre nivå /Roy
 

Bilagor

  • IMG_9031.JPG
    IMG_9031.JPG
    2,7 MB · Visningar: 12

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.571
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Kylarfäkten går hela tiden...

Hej.

Husbilen, Fiat Hymer -00.

2. Termostaten i kylvätskan påverkar inte fläkten, kabel lossas och fläkten går ändå.

Tack på förhand /Roy
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Hejsan, vill bara klargöra......."Termostaten i kylvätskan"........Har du inte en termokontakt i kylarens vänstra (förarsidans)nedre inre hörn. Med tre sladdar in i den.

En sladd in och två ut till varsin fläkt i två olika tempsteg. (eller det var kanske den du syftade på ?)

M.v.h. JANKRO.
 

chiquita

HBK Medlem
Inlägg
386
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
4243
Medlemskap
2025
Sv: Kylarfäkten går hela tiden...

-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Hejsan, vill bara klargöra......."Termostaten i kylvätskan"........Har du inte en termokontakt i kylarens vänstra (förarsidans)nedre inre hörn. Med tre sladdar in i den.

En sladd in och två ut till varsin fläkt i två olika tempsteg. (eller det var kanske den du syftade på ?)

M.v.h. JANKRO.

Hej.
Precis, nere i vänstra hörnet av kylaren sitter termostaten (bilder).
När jag lossar kabeln så blir det ingen skillnad, fläkten startar så snart jag slagit till tändningen. Detta har jag tolkat som att den termostaten fungerar korrekt.

När jag ohm-mäter mellan det tre stiften i termostaten så är det "oändligt" emellan alla tre stiften. /Roy
 

Bilagor

  • IMG_8986.JPG
    IMG_8986.JPG
    2,8 MB · Visningar: 4
  • IMG_8990.JPG
    IMG_8990.JPG
    2,9 MB · Visningar: 5

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.571
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Kylarfäkten går hela tiden...

Ok då borde termokontakten vara hel. Det som verkar lite kymigt är att fläkten går igång när tändningen slås på, och stannar med tändningen av.

Normalfunktionen på själva kylfläktsfunktionen brukar vara att de även går med tändningen avslagen tills tempen är nere, och alltså inte är beroende av tändningen, utan bara stannar när tempen i kylaren är tillräckligt låg........(Ingen kontakt mellan stiften i kontakten.)
Du är säker på att reläna till fläktarna är ok. De brukar dra av nerjordning genom termokontakten, och och inte av + signal, som i så fall alltid ligger på, och det kan man bli lite lurad av.

(Såg senare om din rosa kabel som drar reläet och då kan du kanske glömma det jag skrev ovan, men struntar i att sudda bort det :).)

(Jag har för mig att jag har läst om ett liknande problem mycket tidigare i en fråga, men kan tyvärr inte hitta den nu.)

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.661
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Kylarfäkten går hela tiden...

Det är möjligtvis inte så att någon tidigare ägare monterat in en brytare någonstans för att kunna köra fläkten kontinuerligt? Alltså en strömbrytare som övertar termokontaktens funktion tex vid kökörning i låg fart.
// Göte J
 

chiquita

HBK Medlem
Inlägg
386
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
4243
Medlemskap
2025
Sv: Kylarfäkten går hela tiden...

Ok då borde termokontakten vara hel. Det som verkar lite kymigt är att fläkten går igång när tändningen slås på, och stannar med tändningen av.

Normalfunktionen på själva kylfläktsfunktionen brukar vara att de även går med tändningen avslagen tills tempen är nere, och alltså inte är beroende av tändningen, utan bara stannar när tempen i kylaren är tillräckligt låg........(Ingen kontakt mellan stiften i kontakten.)
Du är säker på att reläna till fläktarna är ok. De brukar dra av nerjordning genom termokontakten, och och inte av + signal, som i så fall alltid ligger på, och det kan man bli lite lurad av.

(Såg senare om din rosa kabel som drar reläet och då kan du kanske glömma det jag skrev ovan, men struntar i att sudda bort det :).)

(Jag har för mig att jag har läst om ett liknande problem mycket tidigare i en fråga, men kan tyvärr inte hitta den nu.)

M.v.h. JANKRO.

Hej.
Jodå, det mesta du skriver är helt rätt. Tidigare (före felet) så stannade fläkten då jag bröt tändningen.

Relät verkar fungera, det sitter 2 st likadana och efter att ha skiftat plats på dem så var det ingen skillnad.

När jag spänningsmäter på reläna så fungerar de som de skall. Det är den lilla rosa kabeln som jordar manöverspolen så att reläet drar och fläkten går.

Nästa steg får väl bli att riva ner plastpanelen på passagerarsidan för att försöka hitta "den lilla rosa". /Roy
 

chiquita

HBK Medlem
Inlägg
386
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
4243
Medlemskap
2025
Sv: Kylarfäkten går hela tiden...

Det är möjligtvis inte så att någon tidigare ägare monterat in en brytare någonstans för att kunna köra fläkten kontinuerligt? Alltså en strömbrytare som övertar termokontaktens funktion tex vid kökörning i låg fart.
// Göte J

Hej.
Det har också varit min tanke, men efter att ha haft bilen i snart 4 år så har jag inte vid något tillfälle hittat någon sådan brytare.
Gudarna skall veta att jag har gjort många ändringar och ombyggnader av bilstereo som kopplats till bobatteriet, högtalare, subwoofer och 12 volts uttag för laddning av telefoner, gps mm.

Därtill kommer ombyggnad av Elblock till DC/DC laddare, inkoppling av voltmeter och amperemeter mm.
Inte en enda gång har jag stött på lös kabel eller lös strömbrytare eller motsvarande.

Dock har jag ju inte sökt efter det heller. DET får jag väl göra nu och riva av panelerna för hundraelfte gången.... :)
 
F

F.d. 25206

Guest
Sv: Kylarfäkten går hela tiden...

Hej. Hade ett lika dant fel på min Kabe för 2 år sen. I slutänden på alla prov av mig och märkes verkstad tog jag mig tiden och plockade ut var och en av alla säkringar och vips så fungerade fläkten( i mitt fall 2 st) som den skall. Detta fick mig att tro att det någonstans fanns ett relä som hängt sig. Felet har inte återkommit sen dess.
Mvh
 

chiquita

HBK Medlem
Inlägg
386
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
4243
Medlemskap
2025
Sv: Kylarfäkten går hela tiden...

Hej. Hade ett lika dant fel på min Kabe för 2 år sen. I slutänden på alla prov av mig och märkes verkstad tog jag mig tiden och plockade ut var och en av alla säkringar och vips så fungerade fläkten( i mitt fall 2 st) som den skall. Detta fick mig att tro att det någonstans fanns ett relä som hängt sig. Felet har inte återkommit sen dess.
Mvh

Hej.
Skumt, men bra att det inte upprepats.

Undrar om det istället hade hjälpt med att bryta strömmen vid batteriet?

Jag skall i vart fall testa detta med säkringarna, skall bara samla kraft för att börja felsöka igen.. /Roy
 
Toppen