• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Installation av Kattlucka

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.783
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Eftersom jag vet att det finns många som har katter så finns det säkert goda råd att hämta i detta ämne.
Det är innekatter det gäller men de trivs bra på balkongen och det läcker ut lite väl mycket värme med dörren öppen under den kallare årstiden.

Vilken Kattlucka skulle ni rekommendera att montera i balkongdörren mot en inglasad balkong.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Installation av Kattlucka

Enklast tänkbara! Jag har köpt och monterat några kattluckor under de senaste åren men de varit försedda med olika finesser som du knappast behöver. Staywell är det dominerande märket och de har en enkel lucka för under 200 kronor. Tänk på att det behövs en "tunnel" mellan in- och utsida! Kanske bäst att kolla olika modeller i en "djurtillbehörsbutik".

Tidigare fanns det olika tillverkare men dem hittar jag inte längre.

Här finns det att välja på:

Kattluckor i stort urval hos zooplus

Jappe
 

Thomas o Karin

HBK Medlem
Inlägg
778
Kommun
Landskrona
HBK-Nr
6008
Medlemskap
2024
Sv: Installation av Kattlucka

Håller med Jappe enklast möjlig men är det till en altan så får man nog ha en elektronisk så att bara ens egna katter kommer in, vi hade inte det och grannens katt kom in en natt och ville "leka" med hunden.

Thomas
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.269
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Installation av Kattlucka

Vår dotters granne har en liten hund som helt plötsligt va borta. Borta i flera timmar:rolleyes:

Det va även nästa granne som har två katter:D

Hunden va som sagt inne med två katter i flera timmar o den hunden fick mycket stryk. Husse/matte fick också en häftig räkning för det va inte mycket som va helt där inne. Bombnedslag.

Det finns väl kodade luckor där man sätter ett chip på katten, det pratades om det efter olyckan.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Installation av Kattlucka

Håkan har en inglasad balkong. Han vill kanske inte släppa ut katterna på balkongen om någon ruta är öppen. Låsbar lucka kan behövas. Det beror på katterna! Jag hjälpte en granne en gång att förstärka hennes kattlucka för hennes katt struntade fullständigt i om luckan var låst eller inte. Han gick igenom luckan ändå! Det var en stor och kraftig katt som inte backade för någonting, inte ens kattluckor!

Fler detaljer behövs nog, Håkan!

Jappe
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Installation av Kattlucka

Eftersom balkongen är inglasad så instämmer jag i att du kan välja enklast möjliga lucka utan några extrafunktioner, den bör vara av hyfsad kvalité så att den sitter kvar som det är tänkt.

Jag tänker tillbaka till ett hus vi hade förut då jag köpte an ganska dyr modell av lucka med möjlighet att låsa luckan med flera alternativ: endast in, endast ut, helt öppet eller helt stängt.
Katterna vi hade på den tiden lyckades efter ett par månader demontera luckan när de inte var nöjda med att den var låst och efter lite modifieringar och förstärkningar av luckan trodde jag bekymret var löst.
Knappast, efter en tid så låg hela sargen med luckan på golvet, efter det gav jag upp och lät luckan vara olåst och levde med att grannens katt hälsade på ibland när den var hungrig.

mvh jocke
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.783
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Installation av Kattlucka

Balkongen är inglasad och ligger på 2:a våningen så risken för obehöriga besök är nog liten.
 
Toppen