• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gemensamt utlopp för gråvatten och toatank ?

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Om man har gemensamt utlopp för toatanken och gråvattnet tömmer man på samma ställe på ställplatser som man normalt tömmer gråvattnet ? Hur annars göra när man har en gråvattentank på 100 liter och en toatank på 100 liter med samma utlopp ?
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Gemensamt utlopp för gråvatten och toatank ?

På vissa ställplatsmoduler för tömning i tex. Tyskland så tömmer man gråvatten i en gallerbrunn under bilen och svartvatten i en lucka på foten av vattenpelaren.

Då blir det nog till att ha en slang så man når svartvattentömningen.

Men det finns också dom som tar allt under bilen. Går nog inte att säga "så är det".
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.672
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Gemensamt utlopp för gråvatten och toatank ?

Heiligenhafen är väl ett bra exempel. En ränna där du tömmer gråvattnet, på vardera sidan på rännan är det hål för svartvattnet (Kassetholken) allt rinner i samma avlopp.
Höganäs har samma en brunn för både ett och två.
Förstår inte erat problem???
HaDe Hasse
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Gemensamt utlopp för gråvatten och toatank ?

Heiligenhafen är väl ett bra exempel. En ränna där du tömmer gråvattnet, på vardera sidan på rännan är det hål för svartvattnet (Kassetholken) allt rinner i samma avlopp.
Höganäs har samma en brunn för både ett och två.
Förstår inte erat problem???
HaDe Hasse

Min fråga var väldigt enkel. Om man inte har löstagbar toatank så hur svårt är det att tömma denna tank egentligen.
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.810
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Gemensamt utlopp för gråvatten och toatank ?

Man måste ju inte alltid kunna tömma direkt i brunn på marken utan det fungerar utmärkt att tömma med en tank på hjul.

Om man passar på att tömma så fort tillfälle ges så brukar det inte bli så många vändor med tanken.

En kvarn för toa och en avloppspump att tömma med är nog att rekomendera om man ska ha fast tank för toa.

I Sverige är det oftast samma avlopp för gråvatten o latrin där det finns tömningsställen men nere i Europa så skiljer det sig ibland.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Gemensamt utlopp för gråvatten och toatank ?

Du trenger å finne et sted hvor du kan droppe det hele direkte, om jeg ikke tar feil så finnes det på din Clou en mulighet for å skylle ut toatanken med gråvatnet. Muligheten finnes på en god del campingplasser, desverre er det dårlig med slike løsninger på rasteplasser. Nye stellplatser har gjerne felles avløp for det hele, endel campinger som ikke er koblet til komunalt reningsverk har separat oppsamlingstank for kjemikalie latrin. Om du ikke benytter kjemikalier i toatanken så kan du nesten alle steder tømme o samme renne som gråvatnet - unntak for de få steder som har åpen avrenning for gråvatn, dette er løsninger som ikke skal finnes lenger - men.....
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Gemensamt utlopp för gråvatten och toatank ?

Jag har fast tank på 65 liter där jag blandar svart- och gråvatten till angenäm styrka och lukt. Eftersom vattentoan är försedd med kvarn så blir konsistensen exempellöst lämplig att tömma per elpump eller slang. I Sverige kan det vara knepigt ibland men söder om Konungariket finns det möjligheter överallt.

Jag förstår mig inte på dem som håller på med PortaPottibeteendet än idag, på tvåtusentalet! Kan det vara någon sorts nostalgisk snusktripp tillbaka till "den gamla goda tiden"?

Jappe
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.580
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.810
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Gemensamt utlopp för gråvatten och toatank ?

Jag förstår mig inte på dem som håller på med PortaPottibeteendet än idag, på tvåtusentalet! Kan det vara någon sorts nostalgisk snusktripp tillbaka till "den gamla goda tiden"?

Jappe

Vi har alla olika preferenser och jag skulle inte vilja ha fast tank för toa om den inte var så stor att man klarade sig ett par veckor. Men då skulle ju bilen bli för stor och de vill vi heller inte.
En fast tank med tömningsslang är ju dessutom lite svårare att hålla ren än en kassett.

Så 2 st toa kassetter passar oss perfekt och dessa används även ofta för att tömma gråvatten.
 
F

F.d. 25203

Guest
Sv: Gemensamt utlopp för gråvatten och toatank ?

Det är ingen skillnad på gråvatten och svartvatten. Allt är förorenat. gråvattnet innehåller matrester, fettrester, tvålrester, diskmedel mm. detta räknas som avloppsvatten som ska till reningsverk. Svartvatten är precis samma sak med. Förutom om man ha kemikalier i, för dessa stoppar processerna i ett reningsverk och måste egentligen specialbehandlas. Men jag vet ingen kommun som har sådan, utan man låter de gå i genom reningsverket och det brukar fungera ändå, bara det inte kommer för mycket kemikalier.

Så har du svartvatten men inte toakem i så kan du tömma på samma ställe som man tömmer gråvattnet. Orsaken att de är åtskilda på de flesta husbilar är att det är lättare att bygga in två små tankar istället för en stor.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Gemensamt utlopp för gråvatten och toatank ?

En liten undran bara. När vi som fortfarande har en "stenålders toa" av cassettyp använder kem så är det ju ofta idag en liten löslig plastpåse med ca 5 cl innehåll.
Detta späds sedan med ca 17 00 cl (17l) vatten och annat och kemin svarar då för ca 3 promille av lösningen. Sedan häller vi detta i en utslagsvask, sköljer tanken och spolar.
När detta är gjort tror jag vi är under en promille kemi i det som åkt ut i avloppet. Jag tror inte att innehållet i dagens sannervätskor är så giftigt att det har någon som helt påverkan på reningsverket så att tömma ihop med gråvattnet kan inte göra någon skada.
Blandas detta sedan ut med ett hundratal liter gråvatten så ligger man under en halv promille kemi vilket troligen börjar bli vårt att ens spåra.
 
Senast ändrad:

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Gemensamt utlopp för gråvatten och toatank ?

Jag menar om det finns två separata tankar som går att tömma var för sig men utloppet är dock gemensamt. Det står ofta på det man häller i tanken för att ta bort lukt mm är miljövänligt och godkänt. Stämmer inte detta då ?
 
F

F.d. 25203

Guest
Sv: Gemensamt utlopp för gråvatten och toatank ?

Jo det finns kemikalier som är godkända. Och kanske de flesta börja bli det idag. jag använder inga kemikalier själv och det var 7 år sedan jag jobba på reningsverk, så är inte uppdaterad.
 
F

F.d. 25203

Guest
Sv: Gemensamt utlopp för gråvatten och toatank ?

En liten undran bara. När vi som fortfarande har en "stenålders toa" av cassettyp använder kem så är det ju ofta idag en liten löslig plastpåse med ca 5 cl innehåll.
Detta späds sedan med ca 17 00 cl (17l) vatten och annat och kemin svarar då för ca 3 promille av lösningen. Sedan häller vi detta i en utslagsvask, sköljer tanken och spolar.
När detta är gjort tror jag vi är under en promille kemi i det som åkt ut i avloppet. Jag tror inte att innehållet i dagens sannervätskor är så giftigt att det har någon som helt påverkan på reningsverket så att tömma ihop med gråvattnet kan inte göra någon skada.
Blandas detta sedan ut med ett hundratal liter gråvatten så ligger man under en halv promille kemi vilket troligen börjar bli vårt att ens spåra.


Ja det är heller inget problem för reningsverken i liten mängd. om alls idag.
 
Toppen