• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bygga plåtis, vad gäller?

F

F.d. 21795

Guest
Tjena på er alla!
Är helt ny här och har denna sommar letat lite efter husbil. Har snöat in mig på plåtisar då jag har haft en alkovbil förut som jag fick riva hela baken på pga fukt..Kollat på VW T4 Westfalia osv. Har läst en massa trevliga byggprojektstrådar här! Ni verkar vara rätt att fråga!
Nu till frågan (orna):

Om man har en lätt lastbil, reg för 5 pers säg tex en Sprinter 312D, måste man typa/regga om den för att man tar bort väggen mellan lastutrymme o framåt? Eller kan man flytta den säg en halvmeter innanför bakdörrarna?
Jag tänkte försöka slippa en massa byrokrati och typbesiktningar osv..

Planen är att få in en dubbelsäng med en enklel överslaf för ev barn i bakdelen, ev på tvären? Dock begränsad längd då?

Tänker jag galet? Har jag missat nåt?

Mvh
Anders
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Bygga plåtis, vad gäller?

Hej Anders, om du vill flytta och behålla mellanväggen så ska det vara 1,7 meter lastlängd kvar i lastutrymmet om du vill behålla tex en sprinter som lätt lastbil.
Jag har monterat min vägg cirka 40 centimeter in från bakdörrarna och då krävs omreggning till Personbil klass två (husbil) eller Lätt lastbil med "bostadsinredning". För mig blev det PB2.

Som lätt lastbil har du inget bälteskrav för extra passagerare och det medger alternativa lösningar i gråzonen men jag löpte linan ut med godkända stolar, bälten, underreden samt golvfästen och jag hade ordnat krocktestpapper och intyg från respektive tillverkare.

En säng på tvären till barn och mindre personer kan fungera, jag är runt 1,75 och jag bedömde att det blir i kortaste laget att ligga på tvären.
Samtidigt finns det Amerikanska husbilar byggda på sprinter där det kapar ur de bakre "ruthålen" och monterar glasfiberlådor som breddar bilen ca en decimeter per sida.

Det bästa rådet jag kan ge om stolar och bälten samt mellanväggar är att du åker och snackar med den som utför reg-besiktningar vid någon station, de talar om hur det ska vara och gör du bara som de säger så ska det gå bra. :)

mvh jocke
 
F

F.d. 21795

Guest
Sv: Bygga plåtis, vad gäller?

Tjena Jocke!

Har läst hela din byggtråd o spanat på bilder! Kanonkul!
Får luska lite med SBP osv..

Vad händer om man tar en buss istället, typ färdtjänst Transit. Där finns ju ingen vägg alls? Och rätt gott om säten att ta av.

/Anders
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Bygga plåtis, vad gäller?

Med en buss är problemet med stolar och vägg helt plötsligt inget stort bekymmer (tror jag iaf) jag gjorde så i våran tidigare VW transporter.
Det jag är en aning osäker på är om de vill att alla stolar ska sitta där vid en kontrollbesiktning, troligen så bryr de sig inte och drar i de bälten som finns där men om de skulle få för sig att nitiskt hård-dra det hela så kan det kanske kan bli lite bekymmersamt.

mvh jocke
 
F

F.d. 19529

Guest
Sv: Bygga plåtis, vad gäller?

Med en buss är problemet med stolar och vägg helt plötsligt inget stort bekymmer (tror jag iaf) jag gjorde så i våran tidigare VW transporter.
Det jag är en aning osäker på är om de vill att alla stolar ska sitta där vid en kontrollbesiktning, troligen så bryr de sig inte och drar i de bälten som finns där men om de skulle få för sig att nitiskt hård-dra det hela så kan det kanske kan bli lite bekymmersamt.

mvh jocke

Jag fick en Multivan underkänd på besiktningen för att två stolar inte satt i och därmed saknades bälten då de var integrerade i stolarna.

Jag skulle inte chansa på att de är på gott humör och inte bryr sig på bilprovningen! :)
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Bygga plåtis, vad gäller?

Det är risken, därför meckade jag in stolarna till besiktningen på min förra.
Det som kan göra det lite lättare är om man reggar om en sån buss till färre passagerarantal om man bygger husbil, allt som sitter där är godkänt från början.

mvh jocke
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Bygga plåtis, vad gäller?

Min caddy är ju lasbilsreggad skåpbil och det första jag gjorde var att ta ut väggen eftersom jag har fullängd så satt jag väldigt dåligt med den kvar.
Byggde säng och annan fast inredning så det var i princip omöjligt att sätta tillbaka väggen allt var skruvat och limmat.
Men man brydde sig inte alls om vad jag hade i skåpet och att väggen var borta. När jag besiktade.
Finns ju EUregler som lättat upp mycket så lastförskjutningsskydd behöver idag inte vara godkänt.
Man kan ju bygga inredningen så att det står skåp och sådant bakom stolarna och då har man ju ett skydd!
 
F

F.d. 25454

Guest
Sv: Bygga plåtis, vad gäller?

Hej jocke, vilken typ av stolar valde du och vart köpte du dom?
Med vänlig hälsning Mats E
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Bygga plåtis, vad gäller?

Hej Mats, köpte och köpte.... jag kom över dem hos en bekant som driver taxiåkeri. Ful klädsel får man ta till det priset! :)
Men det är stolar från Noco i Uddevalla med integrerat bälte och till dem har jag underreden samt golvskenor från SN fordonsinredning (grannen) Bägge firmorna var hjälpsamma med intyg och skickade dem i mejl utan att knorra.

Dessa stolar har jag fått för mig att de är vanliga i taxi och färdtjänst-bussar, så det borde inte vara omöjligt att finna begagnade.

mvh jocke
 
F

F.d. 21795

Guest
Sv: Bygga plåtis, vad gäller?

Hm.. tänker jag rätt nu tro:

Om man tar en buss med låt säga 10 platser och bygger om till hb med säg 5 platser.. Då bör man ju bara behöva typa om den för färre passagreare? Allt annat är ju sas orginal...
Svårt det där. Den Sprinter som jag kollat på är nog för kort. Skåpet var bara drygt 3 meter..
Hur lång är din, Jocke ;) ?
Är Ducati / Transit osv bredare så man får in säng på tvären?

Hepp!
Anders

PS gillade ditt bygge, bengtic!
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Bygga plåtis, vad gäller?

Jag tror du tänker rätt, men det kan vara bäst att kolla upp det. Så har jag tänkt göra om det blir ett hembygge till, vilket det inte blir om min fru inte ger sig... :)

Mitt skåp är strax över fyra meter, 4,2 har jag för mig, om skåpet var tre meter borde det varit den kortaste modellen av sprinter du tittade på, det finns tre (fyra) längder på dem vad jag vet, kort, mellan och lång. samt en ännu längre som inte är så vanlig så att den räknas. Jag har den normalt långa och den är totalt 6,6 meter lång.

mvh jocke
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Bygga plåtis, vad gäller?

Hm.. tänker jag rätt nu tro:

Om man tar en buss med låt säga 10 platser och bygger om till hb med säg 5 platser.. Då bör man ju bara behöva typa om den för färre passagreare? Allt annat är ju sas orginal...
Svårt det där. Den Sprinter som jag kollat på är nog för kort. Skåpet var bara drygt 3 meter..
Hur lång är din, Jocke ;) ?
Är Ducati / Transit osv bredare så man får in säng på tvären?

Hepp!
Anders

PS gillade ditt bygge, bengtic!

Ducato är bredare, där kan du ha en säng på tvären bak! :)
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Bygga plåtis, vad gäller?

I en Ducato får du dessutom bättre ståhöjd i bilen, sprintern har ganska högt golv pga kardanaxeln så den passar inte för alla.

mvh jocke
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Bygga plåtis, vad gäller?

Det är ju skillnad mellan Sverige och Spanien men jag köpte en buss av den anledningen att det var mycket lättare att ta bort platser och mycket svárt och dyrt att lágga till. Jag läste reglerna i Sverige oksá och kom fram att det verkade det ennklaste att bygga en husbil av en buss.

Min Mamma köpte en orkesterbuss regestrerad för 5-6 personer som hon byggde husbil av. Besiktningen var den samma. Detta var i och för sig i slutet av 70 talet sá reglerna har kanske ändrats.
Nu pratar jag om bussar över 3500kg. Nu med mindre bussar sá väger dom säkert och man fár netto, total, och lastvikt som är mycket viktigt.
 
F

F.d. 21795

Guest
Sv: Bygga plåtis, vad gäller?

Jaha, det kom annat imellan i några år... men nu är jag sugen.
Har hittat denna crossbuss.
Man får ju rätt mkt gratis om man tar en bil som är "påbörjad"..

Vad tror ni?
Den är reg för 3 så mer än 3 sovplatser behövs inte. Jag är singel med en 14 årig så det ska räcka med plats. Kanske man hittar en "fruga" nånstans som vill trängas med mig där uppe i överbädden haha...

Mercedes sprinter 316 | Jönköping
 
Toppen