• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Skillnad på Fiat Ducato motorer??

F

F.d. 50421

Guest
Hej,

Är det någon som eventuellt kan svara mig vad som är skillnaden på följande Fiat Ducato motorer:

2,3 l Multijet 150 (109 kW / 150 PS) - light

och

2,3 l Multijet 150 (109 kW / 150 PS) - heavy

Har letat o letat på nätet men utan resultat.

Tacksam för assist:)

MVH// Winstar
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Skillnad på Fiat Ducato motorer??

light og heavy tolker jeg som skillnad på chassi. 35L og 35H begge 3500 kg totalvekt, men L med 15" hjul og H med 16" - begge variantene finnes med 150 motoren. De mindre motorene endast i L chassi og den større i H.
 

olsborgs

HBK Medlem
Inlägg
402
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
10242
Medlemskap
2024
Sv: Skillnad på Fiat Ducato motorer??

Det är mycket riktigt chassit som betecknas som Light / Heavy.

Jag har en 150 HP motor på ett Heavy-chassie.
Tack vare detta kunde jag få min bil registerad med en totalvikt
på 4250 kg.

Detta var jag tacksam för. Jag har vägt bilen med 95% bränsle, 100 L vatten,
kylen fylld, hustru och två små hundar. Dessutom hade jag "campingutrustning".
Min bruttovikt blev 3710 Kg. Alltså en god marginal.

Många har tyvärr blivit lurade av säljare, som har sålt bilar med 3500 Kg totalvikt.
En del stackare har inte haft mycket kvar i lastvikt.

Det värsta var ett exempel på en familj som hade 5 Kg lastvikt tillgodo!!
Snacka om att bli lurad.
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.187
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Sv: Skillnad på Fiat Ducato motorer??

Vi har L-chassit på vår Nexxo och går att väga upp till 3850 om jag förstått rätt. Vi valde dock medvetet att inte väga upp den och i förra veckan på väg hem fick vi klart för oss att vi gjorde rätt. Vi vägde den med ordentligt lass från Bordershopen samt för övrigt fullt packad med cyklar kläder mat vatten spillvatten och bränsle. Vi hade drygt 50 kg i marginal plus mätosäkerheten på vågen. så vi känner oss trygga i framtiden. Vår lastvikt är 600 kg enl regbeviset. Vår säljare var i alla fall helt ärlig och erbjöd oss att få bilen till den högre vikten. För övrigt så är personalen på Hallandscamp toppen.
Hälsn
Bertil
 
F

F.d. 50421

Guest
Sv: Skillnad på Fiat Ducato motorer??

Okej, Tack så mycket för upplysningarna:)

Vår nyinköpta bil, Knaus Sky wave 700 MEG har en 150 motor - heavy och enligt reg. beviset en totalvikt på 4000 kg och vi får lasta 900 kg så det borde ju räcka tycker jag.
 
Senast redigerad av en moderator:

Rusken

HBK Medlem
Inlägg
698
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024
Sv: Skillnad på Fiat Ducato motorer??

900 kilo er veldig bra og mye mer enn hva vi behøver.
Men med delintegrert og overhenget bak, vil ofte overlast forekomme på bakaksel lenge før totalvekten er oppnådd. Så allikevel, vær litt obs på dette.

:)
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Skillnad på Fiat Ducato motorer??

Okej, Tack så mycket för upplysningarna:)

Vår nyinköpta bil, Knaus Sky wave 700 MEG har en 150 motor - heavy och enligt reg. beviset en totalvikt på 4000 kg och vi får lasta 900 kg så det borde ju räcka tycker jag.


Det räcker nog bra det. Heavy chassiet har samma motorer som light det som skiljer är totalvikten.
Ett Heavy chassiet har alltid 16" hjul samt större bromsar och kraftigare hjullager osv.
Heavy chassiet väger dock mer än light chassiet så man får så att säga inte nytta av all extra last kapacitet.:)
 
Toppen