• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tanka Gasol LPG i Sverige

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Tanka Gasol LPG i Sverige

Vi värmer oss med diesel och el men matlagning inkl. ugn går på gasol. För det ändamålet har vi en liten 6 kg "tank" (ett prisvänligt alternativ från Karin Nöfer), just för att slippa byten både hemma och i andra länder. Tror att hela installationen kostade ca 1 800:-. Hittills har vi kunnat fylla tanken i hela Europa inkl. Sverige OCH framför allt NORGE mycket tack vare myLPG.eu som Krister439 skriver ovan.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Tanka Gasol LPG i Sverige

Jag tycker att alternativet med fast LPG-tank under bilen fungerar väldigt bra, man får med sig ordentligt med gas, och behöver bara tanka några gånger om året. Om man vill vara riktigt säker kan man ha en mindre reservflaska med sig vid besök långt norrut, där det ännu är glest mellan tankställena, annars är det bara att ta en sväng över i Norge där finns det gott om möjligheter. Vi klarar lätt en vecka i fjällen på en tankfyllning, drygt 60L. :)
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.817
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: Tanka Gasol LPG i Sverige

Ursäkta att jag kapar tråden lite. Är det en LEDlist som syns i ovankant av gasolutrymmet? Hur är det med säkerheten i en sådan? Har haft funderingar på en liknande installation men tvekat.
EssoJ

Inga problem med en LEDlist i utrymmet. Däremot bör strömbrytaren till LEDlisten inte sitta i utrymmet.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Tanka Gasol LPG i Sverige

Ett tungelement (Reedswitch) tål endast max 0,5 A. Men man kan ju alltid styra ett rxternt relä med en sådan. Lite extra ledningsdragning.
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.655
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Tanka Gasol LPG i Sverige

Ett tungelement (Reedswitch) tål endast max 0,5 A. Men man kan ju alltid styra ett rxternt relä med en sådan. Lite extra ledningsdragning.

Men o,5 A räcker ju till 6 w ledlist! Räcker inte det?
För övrigt går det bra att använda ett reedrelä och manövrera det med en magnet. Om ni skulle ha sådana liggande (osärmade)!
// Göte J
 
Toppen