• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tanka Gasol LPG i Sverige

andersg52

HBK Medlem
Inlägg
66
Kommun
Luleå
HBK-Nr
6813
Medlemskap
2024
Sv: Tanka Gasol LPG i Sverige

Det är inte alltid frågan om ekonomi
Genom åren så har det blivit några svängar i olika länder och de flesta
har olika flaskor och kopplingar så idag ser mitt uthus ut som hos Aga deponi, fullt med tomma gasolflaskor som skrotar.
Nu har jag bara några mil kvar så är jag hos Kambler som löser mina problem
för gott och jag vet att spara 2 vanliga flaskor för vinterresor i lappland men
jag tror att även där kommer det att öppnas Lpg stationer inom en snar framtid
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Tanka Gasol LPG i Sverige

Är det någon vits med att betala 7500:- för inköp och montering av LPG flaskor, när Byggmax tar 255:- för byte av PK10 ?
BBa

Försök att byta en PK10 i Tyskland, Frankrike, Spanien och övriga Europa får du se.
Däremot går det bra att fylla en LPG-flaska (nästan) överallt för strax över en hundralapp.
Stannar man i Sverige är det en annan sak.
 

leja4

HBK Medlem
Inlägg
488
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
20540
Medlemskap
2025
Sv: Tanka Gasol LPG i Sverige

Jag befinner mig sedan den 14 oktober i Portugal och har en portugisisk flaska (galp). Har sedan jag kom hit förbrukat 3,5 kg. När den blir tom byter jag. Enkelt!
Jag hade LPG tank i Min förra hb 30 kg. Prisskillnaden var då betydligt större. Men ja jag har fyllt svenska flaskor i de flesta länder som du nämner.
 

leja4

HBK Medlem
Inlägg
488
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
20540
Medlemskap
2025
Sv: Tanka Gasol LPG i Sverige

Byggmax finns inte i Portugal heller därför har jag en portugisisk flaska som går att byta här.
Huruvida det finns gasflaskor i Italien vet jag inte Men om det finns så måste dom vara väldigt dyra för att motivera en kostnad På 7500:-.
BBa
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Tanka Gasol LPG i Sverige

Kan väl hålla med leja4. Vi är ute 4 veckor på semestern och två PK10 räcker för oss hela resan, då är det svårt att motivera att montera fast flaska för en del pengar som kan vara till andra bättre tillbehör. Vi har kompletterat vår husbil så vi inte behöver ligga på el när vi är ute. Men om vi skulle övervintra i exempelvis Spanien, Portugal då hade vi nog funderat om.
 

leja4

HBK Medlem
Inlägg
488
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
20540
Medlemskap
2025
Sv: Tanka Gasol LPG i Sverige

jag skall försöka vara tydlig. Detta är andra året som vi övervintrar i Portugal/Spanien, med hb. Vi tar med en full Pk 10 samt den flaska vi har köpt iPortugal.
Den Svenska flaskan används för resorna till och från Sverige sedan kopplar jag in den Portugisiska flaskan, gaskostnaden här nere stannar vid ca 500:-(Oktober-Mars)

Vid senaste resan hem fyllde jag PK 10 an före avfärd från Spanien det rymdes 6kg (det är en myt att man inte kan fylla svenska flaskor utomlands). Det som är kvar i den Portugisiska flaskan använder jag hemma till grillen.

Jag använder inga övergångar utan Jag kopplar slangen från den Portugisiska regulatorn direkt på mitt stålrör via en slanganslutning och slang klämma.

Tidigare när byte av en PK 10 kunde kosta 400-500 kr så var ju LPG ett alternativ då kunde jag fylla LPG i Piteå för 20 kr/kg men i dag när byggmax byter PK10 för 255kr, är det en annan sak. En investering skall inte behöva ta 35-40 år att räkna hem.
BBa
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.363
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Sv: Tanka Gasol LPG i Sverige

Tankflaskor helst med utvändig tankning= Frihet.
Frihet att inte behöva snåla med gasolen.
Att kunna koppla in gasolgrillen, använda ugnen, brassa på värmen och varmvattnet , koppla över kyl och frys på gasol när man kopplar in bilen på dessa otillräckliga elsystemen som kan döda kretskortet i kylskåpet.
Tankflaskorna är en av de bästa förändringarna jag gjort på bilen och som gjort husbilslivet lättare.

Men det är kanske för att vi inte har kört norrut i Sverige den kallare årstiden.

Krister.
 

Ingrid & Thomas

HBK Medlem
Inlägg
391
Kommun
Borås
HBK-Nr
4340
Medlemskap
2024
Sv: Tanka Gasol LPG i Sverige

Det finns några få ställen som fyller bla. svenska flaskor. Ställer man istället frågan hur många auktoriserade, dvs. lagliga, fyllare av svenska flaskor det finns i Spanien, så blir svaret INGA!
Det finns många som erfarit att svenska flaskor fyllts med råge av mindre nogräknande gaspåfyllare. Vid fyllning av en PC10 för några år sedan i Ayamonte fattade jag misstankar efteråt och konstaterade vid kontrollvägning att flaskan vägde alldeles för mycket. Eftersom flasktypen är delvis genomsynlig gick detta att konstatera med blotta ögat också.
Vi har sedan skaffat en LPG-flaska med påfyllning utifrån och den fungerar alldeles utmärkt. Att priset på gasolen blir lägre gör ju ingenting, men fördelen att kunna fylla lagligt, säkert och i alla länder i Europa är viktigare.
Förövrigt har vi en PC10 med som reserv men brukar sällan behöva använda den.
Om man bosätter sig under en längre tid på en camping och skall använda gasol till uppvärmning (oftast billigare än dyr campingel) är det bekvämast att hyra spanska flaskor som då byts när gasolbilen kommer. Anslutning behövs!
Ämnet är egentligen redan uttömt i tidigare trådare om Gasol...
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Tanka Gasol LPG i Sverige

Vintertid mer regel än undantag att den flasktyp man vill byta inte finns. Hände senast på Byggmax i Torslanda förra veckan. Inte skoj att montera tillbaka tomma flaskan och kreditera kortet (weblageruppgifterna stämmer ej, inte ens personalen vet vad som finns).

Anders
 

leja4

HBK Medlem
Inlägg
488
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
20540
Medlemskap
2025
Sv: Tanka Gasol LPG i Sverige

Nu är det ju så att mitt förslag går ut på att man skall köpa alternativt hyra lokala gasol flaskor, fördelen är att dom är väldigt lätta att byta här i Portugal byter jag vid en vanlig livsmedelsaffär. Uppgifter var man kan fylla Svenska flaskor finns redan i massor här på forumet.Googla!

Under mina år som seglare har jag fyllt svenska gasflaskor lite varstans i olika hamnar. Jag måste dock erkänna att jag aldrig undersökt huruvida verksamheten varit laglig eller ej. Det kommer därför som en total överraskning för mig att gasolfabriken i Las Palmas där jag brukade fylla mina flaskor är olaglig.
BBa
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Tanka Gasol LPG i Sverige

Konstig utveckling av tråden.

Varför racka ner på ytterligare en möjlighet att fylla gasol enkelt. LPG har förenklat livet för många, liksom efoy, elverk, solpaneler och andra dyra mojänger. Och några tusen är småpengar i sammanhanget.

Vill man hylla vanliga gasolflaskor kan man ju starta en ny tråd om det.


einbaubeispiel01.jpg
 

leja4

HBK Medlem
Inlägg
488
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
20540
Medlemskap
2025
Sv: Tanka Gasol LPG i Sverige

Anledningen till att jag är medlem i klubben är att man har möjlighet att utbyta erfarenheter och på så vis öka sina kunskaper inom olika områden
Jag har lärt mig mycket om den nya batteritekniken på det sättet.

Min förra hb hade en LPG tank på 30 kg den fungerade alldeles utmärkt och jag har fyllt både här i Sverige och ute i övriga europa.
Min första tanke var då att göra en likadan installation i vår nya hb. Det var då jag upptäckte att förutsättningarna att "Tanka Gasol LPG i Sverige"hade förändrats radikalt.
När jag tidigare kunde tanka 30kg LPG för i stort sett för samma pris som att byta en P11 så var prisskillnaden i dag i stort sett utplånad. Mitt stora misstag var att delge denna erfarenhet i forumet, Jag trodde i min enfald att det kanske fanns andra medlemmar som var intresserade att ta del av mina erfarenheter. Att LPG hade utvecklats till en religion hade jag ingen aning om.
Jag har dock lärt mig att Byggmax inte finns i Italien och att det är olagligt att fylla gasol i Spanien.

Jag kommer nu att ta mina småpengar (7500:) och satsa dom i modern batteriteknik. Klart slut.

BBa
 

MiKi

HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2850
Medlemskap
2024
Sv: Tanka Gasol LPG i Sverige

För min del så har tråden gett mig anledning se över behovet av tank! 7500 kan man utifrån egen ekonomi kalla småpengar, fallit lite för LPG tanken lovsägen, men i vårt fall passar det nog ändå inte, med lite mer fakta än vad jag själv klarade av att tänka! Så tack för att man vågar ifrågasätta, speciellt med självupplevda erfarenheter.
 
Toppen