• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nya Googlemaps, missnöjd!

F

F.d. 14324

Guest
Sv: Nya Googlemaps, missnöjd!

Ahhh, så kunde man ju göra. :) Tack GertP, jag måste erkänna att jag skrev ett lååångt gnällinlägg som jag kunde radera tack vare ditt svar, skönt att jag slapp posta det. :D

Med Edge fungerar det också som det gjort tidigare med Chrome, med fördelen att edge markerar med vit färg på googles blåa bakgrund, och jag hade ett annat strul med Chrome för nån dags sedan som irriterade mig, men jag har glömt vad det var så det kan inte varit för allvarligt, kanske dags att ge Edge en ärlig chans. ;)

Med vänlig hälsning jocke
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Nya Googlemaps, missnöjd!

XXX XX XXXXXX! :mad: (jag blir visst aldrig nöjd :D)

Och med det sagt, nu har de ställt till det igen.
När jag bygger ställplatsfilen och tömningskartan har googles koordinathantering fungerat allt från bra till strålande i olika steg under ett par år, koordinathanteringen fungerar väl iofs fortfarande men nu har de ställt till det så att jag inte kan kopiera ut koordinaterna längre, jag kan inte vänsterklicka och markera längre:

Visa bilaga 113284

Koordinaterna vid pilarna kan jag inte längre markera och kopiera till clipboard, tidigare var de bara taskiga när de ändrade färgen till blått vid den nedre koordinaten som gjorde det svårare att se om man markerat rätt, markeringen ville också vara blå..

Någon mer som har samma problem som mig eller kan jag ha sån tur att det har hänt något med min dator?
Jag har testat att kopiera och klistra in från flera ställen och jag kan inte märka problemet någon annanstans.

Detta kanske inte är ett stort problem för någon annan än mig men det har fungerat så himla smidigt i ett par år nu i arbetet med ställplatsfilen och just nu verkar det som jag har fått ett nytt tyngre "Tractorpulling-släp" att släpa på.

mvh jocke

En annan väg är att dubbelklicka med musen på koordinaterna. Det funkar för mig i chrome. Jag hade samma problem...:rolleyes:
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Nya Googlemaps, missnöjd!

Jo dubbelklick funkar, så länge man är öster om London går det skapligt att dubbelklicka för att få ut decimalkoordinaterna, väster om London blir det lite krångligare för minustecknet kommer inte med av någon anledning med Chrome. Edge fungerar ännu sämre med dubbelklick-metoden för där bryts markeringen vid varje punkt. Sen kan det ju kanske finnas inställningar för sånt här men det har jag aldrig sett någonstans.

Men Edge är klarar av mitt sätt som jag är van vid efter,, ett antal markeringar och kopieringar.
Räknar jag rätt så handlar det om totalt 28800 markeringar som kopieras från forumet och google maps som sedan klistrats in gpx-filen, 7200 bara från maps, det är då en sån här bagatell kan upplevas som högst besvärlig och skapa ett visst missnöje. :D

mvh jocke
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Nya Googlemaps, missnöjd!

Jo dubbelklick funkar, så länge man är öster om London går det skapligt att dubbelklicka för att få ut decimalkoordinaterna, väster om London blir det lite krångligare för minustecknet kommer inte med av någon anledning med Chrome. Edge fungerar ännu sämre med dubbelklick-metoden för där bryts markeringen vid varje punkt. Sen kan det ju kanske finnas inställningar för sånt här men det har jag aldrig sett någonstans.

Men Edge är klarar av mitt sätt som jag är van vid efter,, ett antal markeringar och kopieringar.
Räknar jag rätt så handlar det om totalt 28800 markeringar som kopieras från forumet och google maps som sedan klistrats in gpx-filen, 7200 bara från maps, det är då en sån här bagatell kan upplevas som högst besvärlig och skapa ett visst missnöje. :D

mvh jocke

Edge fungerar med trippel klick.:D
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Nya Googlemaps, missnöjd!

XXX XX XXXXXX! :mad: (jag blir visst aldrig nöjd :D)

Aldrig får man vara helt missnöjd! :confused::D
Det verkar som det var en tillfällig störning för nu fungerar det att kopiera och klistra som vanligt i Maps med chrome.
Men Edge verkar vara en hygglig webbläsare, när man väl fått bort Msn och det som påminner om löpsedlar för skvallerpressen, så tycker jag Edge är helt okej.
Svårigheten verkar vara att bryta vanans makt och öppna Edge istället för chrome.. jag ska nog testa att byta plats på deras genvägar. :)

mvh jocke
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Nya Googlemaps, missnöjd!

Som windows testpilot bruker jeg Edge når den funker og har Chromium som reserve. Just nå har jeg en periode med Chromium grunnet cookie problem i nyeste testutgave av Edge.

Google maps er uansett en utfordring under windows når en kjører tablett uten tastatur og mus - slik jeg har gjort i over 6 mnd nå.
 
Toppen