• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Olika gasolregulatorer på samma ledning ?

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Har tittat på en bil jag undersöker och där sitter en regulator (grön och c:a 10 cm diameter ) och märkt 30 mB skruvad direkt på den ena flaskan. Den andra regulatorn (röd och c:a 10 cm i diameter) sitter på den andra flaskan och är märkt 50 mB. Det konstiga är att bägge slangarna från dessa går via en T-koppling till samma rör direkt till gaskranarna där man som vanligt kan stänga tillförseln till resp förbrukare, Har aldrig sett en sådan koppling förut. Hur kan det vara så och det ser inte ut som det är eftermonterat. Sitter på en Niesmann Clou 1990 års modell.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Olika gasolregulatorer på samma ledning ?

Skulle tro at den 50 mbar regulatoren er orginal, det var det normale i Tyskland i 1990 - overgangen til dagens 30 mbar utstyr kom i 1997 for de fleste husbilprodusentene. Ser en "fornuftig" forklaring på denne meget merkelige koblingen: 50 mbar er den som brukes, når den er tom så begynner en å bruke av den med 30 mbar - denne overgangen merkes godt på spisen og andre saker som drives av gasol, men sakene fungerer sådär :cool:

For sikkerhets skyld se om noe av utstyret er merket 30 mbar, tviler på at du finner noen merking om gasoltrykk i det hele tatt.

Selv ville jeg forsøkt å få fatt på en 50 mbar automatisk flaskeomkopler og oppgradere dette anlegget. Det er endel småplunder å bygge om til 30 mbar hele veien rundt.
Truma 50MBAR: Reisemobil- & Caravan-Teile | eBay
eller enda enklere +++ TRUMA DUOMATIC PLUS +++ 50 MBAR +++ GASFLASCHENUMSCHALTUNG +++ | eBay
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Olika gasolregulatorer på samma ledning ?

Tack Knut , du är en säker informatör när det gäller tekniska frågor. Har kollat lite närmare nu och så här ser det ut:
Den gröna regulatorn som är märkt 50mB skall användas i första hand enligt boken.
Den röda regulatorn som är märkt 30mB skall sitta på reservflaskan.
Det sitter en panel inne i bilen som heter TRUMA DuoMatic med en grön o en röd lysdiod och ett vred för off,sommar,vinter.
ALDE pannan för värmen är märkt 50 mB
Kylskåpet är från början märkt 50mB men det ser ut som det är överskrivet med 30mB.
Spisen har jag ej kollat än. skall göra det senare.
Går det att bygga om pannan till 30mB och köra allt på 30mB?
Är det bara inte att köpa andra munstycken ?
Vad händer om man kör ett kylskåp avsett för 30mB på 50mB ?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Olika gasolregulatorer på samma ledning ?

For Alde pannan ring Alde her i Sverige - regner med at det er et par smådeler som skal byttes. I spisen finnes det en dyse i hver brenner som må byttes for ombygging - samme i brenneren for kylskåpet. Jeg går ut i fra selv om jeg ikke vet det sikkert at det er litt større hull i 30 mbar dysene i forhold til 50 mbar for å slippe frem like mye gasol.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Olika gasolregulatorer på samma ledning ?

Med dessa två regulatorer är jag nog rätt säker på att det är fråga om ett s.k. Duomatic-system" dvs en automatisk omkoppling till behållare nr. 2 när ettan är tom.
Precis den varianten jag har i min bil.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 24784

Guest
Sv: Olika gasolregulatorer på samma ledning ?

Jag har grunnat på hur man skulle kunna kontrollmäta tycket efter gasoregulatorn.
30 eller 50 mB är ett ganska lågt tryck och det är svårt att hitta en manometer.
Med ett U-rör skulle det kunna gå att mycket noggrant kontrollera regulatorn.
30 mB motsvarar 310 mm vattenpelare, och 50 mB 510 mm vattenpelare.
Bar att tejpa upp en genomskinlig slang med vatten på en bräda med mått.
Givetvis med största respekt för den brandfarliga gasen och mitt tips är just ett tips som var och en ansvarar för själv om han genomför.

Här finns en enhetsomvandlare: Enhetskonvertering Online - Använd VÃ¥ra Omräkningsverktyg Gratis

de
Roy
 
Toppen