• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kopplingsordning Solpanel/regulator/batteri

F

F.d. 14576

Guest
Blir en smula förvirrad här
Läste på något forum att man inte fick koppla bort minuskabeln under tiden solcellen jobbar.
Läste sen i manualen till min laddningsregulator där står det att man måste koppla in batteriet före solcellen i själva regulatorn och tvärtom om man skall koppla bort möget.

På ett tredje ställe läste jag att man inte får ha solcellerna igång eller belysta av solen om man inte har en regulator/batteri som tar hand om strömmen.

Vad gäller egentligen, jag måste nämligen plocka ner mina batterier och stuva om lite i batteriskåpet men nu vågar jag knappt öppna luckan av skräck för att fördärva något.
 
F

F.d. 14576

Guest
Sv: Kopplingsordning Solpanel/regulator/batteri

Hittade en beskrivning som var rätt så bra

Sammanfattningsvis

Vid inkoppling av regulatorneller batteriet
1. Koppla först batteriet
2.Koppla på kablarna från solpanelen
3.Koppla på eventuell utrustning om du vill ha det så


Vid urkoppling av regulatorn elelr batteriet
1.Koppla bort eventuell utrustning
2.Koppla bort kablarna från solpanelen
3.Koppla sist bort batteriet

Tydligen är detta in te riktigt lika viktigt vid rena 12-volts system men jag tar nog det säkra före det osäkra.
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Kopplingsordning Solpanel/regulator/batteri

Solpanelerna skall inte vara inkopplade utan att batterierna är inkopplade.
Vissa regulatorer ger dá ut en för hög spänning. Dessa regulatorer känner av batterispänningen och justerar automatiskt 12 eller 24v.
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.526
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: Kopplingsordning Solpanel/regulator/batteri

Hej!
Enligt min manual så kan solpanelen som sagts ge en överspänning om den inte "dämpas" av batteriet, vilket kan göra att du kan förstöra lampor osv.

Men när väl solpanelan med regulator är installerad och ansluten till battriet så skall du inte behöva oroa dig.

Skickar du på batteriet spänning från bilen eller en laddare så skall en regulator själv avgöra om den skall hålla igen.

För min del har jag en strömbrytare efter regulatorn som jag kan använda om jag mot förmodan vill lossa batteriet för att inte riskera att skada mitt kompressordrivna kylskåp.
//Conny
PS
Har ingen strömbrytare så kan du ju täcke över solpanelen när du lossar batteriet en stund, eller gör det nattetid.:D
DS
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Kopplingsordning Solpanel/regulator/batteri

Hejsan, ja om batteriet är bortkopplat från solcellen så brukar spänningen ligga lite över 17V från många solcellsladdare, kanske även högre beroende av system, och är den inkopplad så den försörjer 12V systemet när batteriet är bortkopplat så är det inget bra alls.

Det man också skall tänka på, är att om man skall "mecka" med 12V systemet och därför kopplar bort batteriet, så kan man med inkopplad kraftig solcell ha 17V och kanske uppåt 10Amp. i systemet i stället för ingenting.
Så solcellen skall kopplas bort ur systemet innan batterierna kopplas loss. Ofta bör/skall det sitta en säkring på pluskabeln från solcellsladdaren nära batteriet, eller där den är inkopplad i systemet, den är lämplig att ta bort för att koppla bort solcellsladdaren.

M.v.h. JANKRO.
 
F

F.d. 50051

Guest
Sv: Kopplingsordning Solpanel/regulator/batteri

Hej i natten vilket fall så är det mörkt kallt

Efter att jag läst alla inlägg funderat, kan det vara bra bättre att sätta en brytare före regulatorn, tänkte sätta den mellan regulatorn och batteriet smt en häng säkring ?
För ca 10 år sedan monterade jag en panel lika som nu där satt jag dit en regulator Max Power vit ca 1000 kr, där efter en säkring före batteriet den rörde jag aldrig vet att jag kopplade bort batterierna utan att göra något bilen förvarades visserligen inomhus mellan turerna men under 13 år måste jag någon gång haft kablarna borta från batteriet, och panelen jobbade jag har aldrig haft något problem med laddningen, jag vet att det förekommer.
Klintan:twitcy:
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Kopplingsordning Solpanel/regulator/batteri

Hejsan, ja det finns lite olika teorier om vad som skall brytas bort, själva solcellerna från regulatorn eller regulatorn från batterierna.
Det kan ju ev. bero på hur regulatorn är konstruerad, och som då borde gå att läsa sig till i manualen.
Jag har alltid brutit mellan regulatorn och batteriet, och andra mellan solcellen och regulatorn.
Men det som är gemensamt i båda fallen är ju att solcellens laddning bör brytas bort när batteriet är bortkopplat.

Både dagsljus och natrurligtvis ännu mer solljus gör ju att det kommer ström in i bodelens 12V system från solcellen/laddaren som inte bör finnas där när batterierna är bortkopplade.
Om man skall mecka med 12V systemet med bortkopplat batteri, men med solceller och fullt solsken på dem fortfarande inkopplat, så har man troligen så mycket ström i systemet att en felkoppling eller kortslutning under arbetet inte alls är bra.
Om man dessutom har en regulator som inte kan hålla spänningen under 15V utan avkänning av inkopplat batteri så är ju även det inte bra alls.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:
Toppen